غایة البادی فی شرح المبادی منتشر شد/ مبانی فقه اسلامی در یک کتاب

 غایة البادی فی شرح المبادی منتشر شد/ مبانی فقه اسلامی در یک کتاب

کتاب «غایة البادی فی شرح المبادی» که دربارۀ مبانی فقه اسلامی است توسط غلامرضا جمشیدنژاد اول تصحیح و تحقیق شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «غایة البادی فی شرح المبادی» دربارۀ مبانی فقه اسلامی است و توسط غلامرضا جمشیدنژاد اول تصحیح و تحقیق شده است.

مؤلف کتاب محمد بن علی بن محمد جرجانی غروی حلّی (سدۀ ۷- ۸ ه. ق) شاگرد مبرز علامۀ حلّی است. این کتاب را جرجانی در شرح کتاب «مبادی الوصول الی علم الاصول» استادش نوشته است. در این اثر جرجانی آرای استادش علامه حلّی را در جایی که لازم بوده در نهایت احترام نقد کرده است.

این کتاب که در عالم تشیع اهمیت فوق العاده‌ای دارد در قرن هفتم هجری به نگارش درآمده و نسخۀ مبنای جمشیدنژاد نیز مربوط به همین قرن است.

به گفتۀ مصحح، غایة البادی فی شرح المبادی الگویی خوب برای نقد آثار به شمار می‌رود و ما می‌توانیم شیوۀ نقد آثار بزرگان را از این کتاب یاد بگیریم. به عقیده جمشیدنژاد ما باید دریابیم که نقد آثار بزرگان نه تنها بی‌حرمتی به آنان نیست، بلکه بایسته و ضروری بوده و از آن جهت که بی‌تفاوت از کنار اندیشه‌های آنان نمی‌گذریم، نوعی احترام به بزرگان است.

این کتاب در ۳۲۸ صفحه توسط کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۷ منتشر شده و مصحح در تصحیح آن از نسخه‌های خطی کتابخانۀ آستان قدس، مجلس شورای اسلامی، آیت‌الله مرعشی و کتابخانۀ مرکزی اصفهان بهره برده است.

کد خبر 4642316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha