۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۳۶

یک‌ هفته با کتاب؛

اعلام آمارهای خرید کتابِ ارشاد و تولید کاغذ در سال ۹۷

اعلام آمارهای خرید کتابِ ارشاد و تولید کاغذ در سال ۹۷

انتشار گزارش تفصیلی خرید کتاب در سال ۹۷ و اعلام آمار مقایسه‌ای تولید کاغذ در کشور بین دو سال ۹۶ و ۹۷ از جمله اخبار مهم این‌هفته در زمینه کتاب و نشر هستند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: گزارش هفتگی اخبار مهم کتاب و نشر این‌هفته ۱۰ خبر را در خود جا داده است؛ یک‌خبر کمتر از گزارش هفته پیش. به‌طور مشخص در روزهای کم‌خبری حوزه کتاب و نشر به سر می‌بریم. چاپ کتاب هم که به‌دلیل قیمت کاغذ و گرانی ارزش تمام‌شده این کالا در دوران رکود به سر می‌برد.

از ۱۰ خبر این گزارش، ۲ عنوان مربوط به خبرهای خارجی و بین‌المللی در کشورهای کویت و آمریکا هستند. خبرهای داخلی هم به‌ترتیب درباره هیات خرید کتاب وزارت ارشاد، مساله کاغذ، جشنواره صنعت چاپ، طرح تابستانه کتاب در موسسه خانه کتاب، جشنواره قصه‌گویی و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هستند. ۲ خبر پایانی اخبار داخلی گزارش هم درباره تجلیل از یک شاعر و تمدید مهلت ارسال اثر به جایزه شعر شاملو هستند.

در ادامه گزارش «یک‌هفته با کتاب» اولین هفته مرداد را از نظر می‌گذرانیم؛

انتشار گزارش تفصیلی خرید کتاب در سال ۹۷

هیات انتخاب و خرید کتاب در راستای شفاف‌سازی فعالیت‌ها، گزارشی از روند فعالیت خود در سال ۱۳۹۷ منتشر کرده است. بر اساس گزارش ارائه‌شده در سال ۱۳۹۷ از بین کتاب‌‎های ارائه‌شده به این هیات تعداد هفت هزار و ۹۵۷ عنوان کتاب در یک میلیون و ۱۸۲ هزار و ۱۴۵ نسخه با مبلغ کل پشت جلد ۲۷۲ میلیارد و ۳۲۲ میلیون و ۴۹۸ هزار و ۵۰۰ ریال برای خرید تصویب شده است.

اعلام آمار مقایسه‌ای تولید کاغذ در کشور

در خبری که این هفته به نقل از فرشاد مقیمی معاون وزیر صمت منتشر شد، با اشاره به میزان تولید انواع کاغذ در سال گذشته، براساس آمار، اعلام شد میزان تولید انواع کاغذ و مقوا در سال ۹۷ حدود یک میلیون تن بوده که در مقایسه با سال ۹۶ روند افزایشی داشته است. مقیمی این مطلب را در یکی از سلسله نشست‌های تخصصی پایش صنعت کشور اعلام کرد.

برگزاری جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره چاپ

پس از خبر انتصاب محسن جوادی به‌عنوان رئیس شورای سیاستگذاری نوزدهمین جشنواره حوزه چاپ که پنجشنبه هفته پیش منتشر شد، این هفته، خبر برگزاری نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری این جشنواره با حضور محسن جوادی معاون امور فرهنگی و رئیس شورا، مهرزاد دانش مدیرکل دفتر چاپ و نشر و دبیر شورا و اعضای شورا منتشر شد. این نشست روز دوشنبه ۳۱ تیر در معاونت امور فرهنگی برگزار شد.

پایان طرح تابستانه کتاب

طرح تابستانه کتاب که از ۲۵ تیر در سراسر کشور و از ۲۷ تیر در شهر تهران آغاز شده بود، امروز پنجشنبه سوم مرداد به پایان می‌رسد. این‌طرح با شعار «کتاب؛ همنشین دلنشین» در کتابفروشی‌ها اجرا شد و در آن ۲۵ درصد به آثار تالیفی و ۱۵ درصد یارانه خرید کتاب به آثار ترجمه اختصاص داشت.

صدور احکام دبیران جشنواره قصه‌گویی

دبیران هنری، علمی و اجرایی بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه‌گویی این‌هفته با حکم محمدرضا زمردیان رئیس این جشنواره منصوب شدند.

تشکیل کارگروه تخصصی نابینایان در نهاد کتابخانه‌ها

مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور این‌هفته از تشکیل کارگروه تخصصی نابینایان با هدف هم‌فکری و هم‌افزایی در راستای بهبود و توسعه خدمات کتابخانه‌ای برای جامعه نابینایان کشور خبر داد و گفت: به‌منظور تشکیل کارگروه تخصصی نابینایان، در مرحله نخست با تمامی همکاران بخش نابینایان کتابخانه‌های عمومی کشور به منظور هم‌اندیشی، هم‌فکری و کسب نظرات این عزیزان تماس گرفته شد، تا افراد متقاضی عضویت در این کارگروه، مشخص شوند. در مرحله بعد، بر اساس مؤلفه‌هایی همچون سابقه فعالیت، نوع و کیفیت عملکرد، میزان توانایی و توانمندی‌ها، تخصص و ویژگی‌های فردی و حرفه‌ای، از بین این همکاران، ۱۴ نفر انتخاب شدند.

برگزاری مراسم تجلیل از محمود دست‌پیش

چهل و هشتمین شب شاعر، پاسداشت فعالیت های فرهنگی و هنری «محمود دست پیش» شاعر ترک زبان کشور، عصر یکشنبه ۳۰ تیر در نخلستان سازمان اوج برگزار شد.

تمدید مهلت ارسال آثار به جایزه شعر شاملو

طبق خبری که دیروز چهارشنبه ۲ مرداد منتشر شد، مهلت ارسال کتاب برای جایزه شعر شاملو، تا ۱۵ مرداد ماه ۱۳۹۸ تمدید شد. تاکنون بیش از صد و پنجاه مجموعه به دبیرخانه جایزه شعر احمد شاملو رسیده است و داوران مرحله نخست، مدتی است کار بررسی کتاب‌های این دوره را آغاز کرده‌اند.

نتیجه فراز و فرودهای پرونده رمان نویسنده کویتی

خلاصه یکی از خبرهای مهم خارجی حوزه کتاب در این هفته چنین بود که سعود السنعوسی رمان نویس سرشناس کویتی با اقامه دعوی علیه وزیر فرهنگ و اداره ممیزی از ممانعت این وزارتخانه از انتشار رمان «موش‌های مادرم حصه» در کویت شکایت کرد. دادگاه کویت پس از بررسی شکایت و شنیدن اظهارات نویسنده و وکیل مدافع طی حکمی از آزادی اندیشه و نوگرایی رمان مذکور حمایت و متن آن را مخالف ارزش‌های اجتماعی و آداب و رسوم مردمی ندانسته و ممنوعیت انتشار رمان را لغو کرد و از وزارت فرهنگ خواست مجوز لازم را صادر کند.

معرفی برنده جایزه شباهت به همینگوی

این‌هفته همچنین در صدو بیستمین سالگرد تولد ارنست همینگوی و یکی دیگر از رقابت‌های سالانه برای کسب عنوان شبیه‌ترین فرد به این نویسنده یک بانکدار ۶۸ ساله برنده شد. به‌این‌ترتیب جو مکسی بازنشسته با ریش سفید، بین میان ۱۴۱ رقیبی که دلشان می‌خواست تا عنوان شبیه‌ترین مرد به ارنست همینگوی را به دست بیاورند، موفق به کسب این عنوان شد.

کد خبر 4674669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha