۷ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۱۳

معرفی یک نشریه جریان‌ساز در قرقیزستان

برنامه‌های مجله «امت» برای روز بین‌المللی حجاب

برنامه‌های مجله «امت» برای روز بین‌المللی حجاب

نشریه امت که مدت سه سال است در قرقیزستان آغاز به کار کرده برای روز بین‌المللی حجاب برنامه ویژه برگزار می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری مهر، طبق بررسی رایزن فرهنگی ایران در قرقیزستان، نشریه امت در سال ۲۰۱۵ به عنوان نخستین نشریه اسلامی در قرقیزستان منتشر شده است. این نشریه در شرایط اسلام هراسی شدید ناشی از بحران خاور میانه و نزدیک، در قرقیزستان تاسیس شد. هدف امت ارائه اطلاعات درست در خصوص موفقیت مسلمانان و تاکید این نشریه بر جنبه معرفتی است. نشریه امت برای همه سنین مناسب بوده و در عین حال اطلاعات و مطالب ارائه شده در آن روان و آسان برای شناخت اسلام و فرهنگ آن است. در این مجله موضوعاتی نظیر فرهنگ، علم، بهداشت، خانواده، اقتصاد و موضوعات دینی مطرح می شود.

سردبیر این نشریه الیانا مریم ستارآوا در خصوص عنوان این نشریه می گوید: از آنجایی که امت برای هر مسلمان اهمیت ویژه ای دارد هدف آن اتحاد، همبستگی، سازندگی و معرفت است. علاوه برای موضوعات جالب در خصوص جوانان، مسایل مبرم روز اجتماعی و دینی مطالبی نیز در خصوص زندگی مسلمانان در سایر کشورهای جهان و نیز شخصیت های برجسته و دستاوردهای آنان در هنر، ورزش و علم منتشر می شود. سه سال است که این نشریه در روز بین المللی حجاب برنامه های فرهنگی دارد. همچنین بازارچه های خیریه تحت عناوین «برای مدرسه آماده شویم»، «کمک به فقرا» و «کمک به کودکان لاعلاج» برگزار می کنند. این نشریه چند سال است که در ایام ماه مبارک رمضان برنامه چادر رمضان را در شهرهای بیشکک و اوش قرقیزستان با دعوت از سازمان های بین المللی، نمایندگی های کشورهای خارجی و افراد برای حمایت از اقشار محروم جامعه همراه با سفره افطاری و برنامه فرهنگی و سخنرانی های موضوعی برگزار می کند.

این نشریه به عنوان رسانه گروهی ثبت شده و به دو زبان قرقیزی و روسی منتشر می شود و در میان محافل علمی و دینی، مجمع اقوام قرقیزستان، دانشگاه اسلام شناسی قازان و سایر نهادها استقبال فراوانی پیدا کرده است.

به گفته سردبیر این نشریه، مجله منبع تامین مالی مشخصی ندارد و صرفاً براساس قراردادهای مشارکتی و بازرگانی فعالیت دارد. ما به دنبال شرکا و حامیان در داخل کشور هستیم که از پیام معرفتی این نشریه استقبال می کنند. در این نشریه برخی از همکاران با وجود دو مدرک تحصیلی و حتی درجه علمی بصورت رایگان همکاری دارند.

وی افزود: طی سه سال فعالیت خود این نشریه به اهداف اولیه خود وفادار است و به دنبال ارائه اطلاعات موثق در باره اسلام است. در اسلام دو مذهب سنی و شیعه وجود دارد اما مسلمانان جماعت های مختلف نیز دارند. ما اطلاعات جامع و کلی در اختیار مخاطب می گذاریم که هیچ تناقضی ندارد. زیرا حفظ وحدت و همبستگی مسلمانان و تمامی اتباع قرقیزستان ضروری است. در این دوره بسیار راحت است که به بهانه کوچک اختلاف بین قومیتی در میان مردم قرقیزستان بروز دهد. ممکن است نیروهای ثالث در انجام این کار تعمد داشته باشند تا شکافی در جامعه قرقیز ایجاد نمایند. اما ما نباید به توطئه اندازان اجازه دهیم تا تفرقه بین مردم ایجاد کنند. ممکن است این کارها سیاستهای مخصوص افراد و سازمان ها و کشورهای بیگانه باشد. زیرا اغلب در شبکه های اجتماعی می بینیم که کامنت های توطئه آمیز و با ماهیت دشمنی و خصومت را از طریق آکانت های صوری و تقلبی می نویسند و بخش از مردم با این اظهارات باور می کنند. افسوس که به دلیل اعتقادات دینی به همدیگر توهین می کنند. نشریه امت از مردم برای گفتگو و بردباری دعوت می کند زیرا در جهان متمدن زندگی می کنیم و باید از راه دیپلماسی نظرات خود را اظهار نماییم بدون اینکه هتک حرمت دیگران صورت بگیرد. علی رغم تعلق دینی و قومی خود باید نسبت به یکدیگر بردبار باشیم، رسالت نشریه امت نیز همین است.

کد خبر 4678988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha