۲۶ آبان ۱۳۹۸، ۹:۱۵

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان:

طرح بوم سازگان زاگرس در ۶.۸ هکتار از جنگل های کردستان اجرا می‌شود

طرح بوم سازگان زاگرس در ۶.۸ هکتار از جنگل های کردستان اجرا می‌شود

سنندج – مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: با هدف توسعه و حفاظت از جنگل ها، طرح بوم سازگان زاگرس در شش هزار و ۸۰۰ هکتار از مناطق جنگلی این استان اجرا می‌شود.

سعدی نقشبندی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: طرح جنگل کاری و بذرپاشی گونه‌های جنگلی در راستای سیاست‌های سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در پنج زیر حوزه آبخیز کردستان اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طرح بوم سازگان زاگرس در شهرستان‌های سنندج، سروآباد، بانه، سقز، کامیاران و مریوان اجرا می‌شود، افزود: تغییر شرایط اقلیمی در سال‌های گذشته موجب بروز خشکسالی در جنگل‌های زاگرس شد و با توجه به اهمیت جنگل‌ها در اکوسیستم منطقه برنامه احیای جنگل‌ها مد نظر قرار گرفته و در همین راستا اجرای طرح بوم سازگان جنگل‌های زاگرس سال گذشته تدوین و از ابتدای امسال در کردستان اجرا شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان با بیان اینکه ۱۷ گونه درخت جنگلی از جمله بادام، سماق، فندق، سرو و کاج در این مناطق کاشت می‌شود، ادامه داد: به صورت نمادین در روستاهای تیرگران، عیسی در و خلیفه ترخان با مشارکت تشکل‌های محلی و مردمی ۸۰ هزار اصله نهال غرس شد.

نقشبندی با اشاره به اینکه سهم شهرستان سنندج ۳۸۵ هکتار است، یادآور شد: ۲۶۵ هکتار از مناطق جنگلی این روستاها با شش گونه درخت جنگلی، جنگل کاری می‌شود.

وی بیان کرد: اعتبارات اجرای این طرح که از محل صندوق توسعه ملی بوم سازگان زاگرس تامین شده، شش میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ۵۰ درصد از ظرفیت اجرایی طرح بوم سازگان زاگرس استان به شهرستان مریوان اختصاص یافته است، گفت: استارت اجرای این طرح در جنگل‌های روستاهای کانی میران و عصرآباد در سطح ۲۰۰ هکتار آغاز شد.

نقشبندی اظهار داشت: این طرح در مریوان در جنگل هایی که طی سال های گذشته طعمه حریق شده و یا جنگلی که به سبب وجود آفت جوانه خوار درخت بلوط توانایی زاد آوری را از دست داده و حتی جنگل‌هایی که با سودجویی اهالی محلی تخریب شده اند، اجرا می‌شود.

وی افزود: با اجرایی شدن پروژه‌های زیر مجموعه طرح بوم سازگان زاگرس بخش زیادی از جنگل‌های این شهرستان احیا و غنی سازی می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان ادامه داد: همچنین ۲۹۴ هکتار از جنگل‌های شهرستان سروآباد از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و بوم سازگان زاگرس با بذرکاری و نهال کاری غنی سازی، توسعه و احیاء می‌شود.

نقشبندی یادآور شد: این طرح در دو حوزه سروآباد و حوزه چشمیدر منطقه ژاوه‌ رود در بخش مرکزی با هدف احیاء، توسعه و غنی سازی جنگل‌ها اجرایی می شود.

وی بیان کرد: در اجرای طرح بوم سازگان زاگرس در شهرستان سروآباد، بذرکاری در سطح ۱۱۶ هکتار و نهال کاری در سطح ۱۷۸ هکتار با استفاده از گونه های سازگار با شرایط اقلیمی منطقه نظیر بلوط، بنه و بادام انجام می‌شود.

کد خبر 4774058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha