۲ دی ۱۳۹۸، ۱۶:۵۷

رئیس مؤسسه تحقیقات برنج کشور خبر داد:

همکاری های مشترک دانشگاهی برای اصلاح و معرفی ارقام جدید برنج

همکاری های مشترک دانشگاهی برای اصلاح و معرفی ارقام جدید برنج

رشت- رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: همکاری های مشترک با دانشگاه های جهان برای اصلاح و معرفی ارقام جدید برنج مقاوم به تنش های غیر زیستی از سال ۲۰۲۰ به مدت دو سال انجام می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مریم حسینی ظهر دوشنبه در جلسه تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گیلان در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی این استان با اشاره به تلاش مؤسسه تحقیقات برنج در جهت اصلاح و معرفی ارقام جدید، اظهار کرد: این مؤسسه در راستای ارتقای روابط علمی بین المللی و استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا در تلاش است در قالب تفاهم نامه با دانشگاه‌های مطرح جهان پروژه‌هایی درباره اصلاح و معرفی ارقام جدید برنج مقاوم به تنش‌های غیر زیستی و ارقام برنج چند ساله طی دو سال آینده انجام دهد.

رئیس مؤسسه تحقیقات برنج کشور تصریح کرد: در این خصوص پروژه‌ای مشترک بین المللی نیز تدوین شده که از ابتدای سال ۲۰۲۰ به مدت دو سال انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه این مؤسسه همچنین آخرین تکنولوژی‌های روز برای داده برداری دقیق از مزرعه را با استفاده از دانش موجود در کشور، توانمندی جوانان و شرکت‌های دانش بنیان مستقر در حوزه پارک علم و فناوری در برنامه دارد، افزود: کشاورزی دقیق و استفاده از ابزارهای بومی برای گرفتن اطلاعات دقیق مزرعه‌ای و توصیه‌های بهزراعی به کشاورزان از اهداف مؤسسه است.

شخم زمستانه منجر به صرفه جویی ۳۵۷ میلیون مترمکعب آب در گیلان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه فعالیت ۷۵ هزار و دستگاه ماشین آلات کشاورزی در گیلان، اظهار کرد: این ماشین‌ها شامل تراکتور، تیلر نشاکار، وجین کن، دروگر برنج، کماج مخصوص برنج است.

مسعود الماسی با بیان اینکه امسال حدود ۱۴۷ هزار هکتار معادل ۶۲ درصد اراضی شالیزاری گیلان کشت مکانیزه شده است، افزود: پیش بینی می‌شود در سال آینده حداقل ۱۹۴ هزار هکتار معادل ۸۲ درصد از اراضی شالیزاری گیلان کشت مکانیزه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه نیاز آبی استان گیلان در حوزه برنج دو هزار و ۲۸۴ میلیون متر مکعب است، افزود: در حال حاضر ذخیره سد سفیدرود ۶۰۰ میلیون متر مکعب است که در مقایسه با ۳۵۰ میلیون متر مکعب سال گذشته افزایش یافته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان درباره روش مدیریت آب در استان نیز گفت: آبیاری نوبتی با هماهنگی سازمان آب منجر به صرفه جویی ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب می‌شود.

الماسی با تاکید بر اینکه استفاده از روان آب‌های جاری برای شخم زمستانه منجر به صرفه جویی ۳۵۷ میلیون مترمکعب می‌شود، افزود: قراردادهای لایروبی آب‌بندان های استان برای افزایش ذخیره از ۱۵۰ میلیون مترمکعب به ۲۱۰ میلیون مترمکعب انجام شده است.

کد خبر 4805689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha