۲۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۵:۵۲

دهنوی در گفتگو با مهر:

برنامه‌هایی برای اشتغال جوانان/باید تهران آینده را شهر فناوری کرد

برنامه‌هایی برای اشتغال جوانان/باید تهران آینده را شهر فناوری کرد

نامزد لیست انتخاباتی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در تهران گفت: راهکار اساسی مقابله با بیکاری جوانان تحصیل‌کرده در توجه به شرکت‌های شتاب‌دهنده و نوآور است.  

سید محسن دهنوی عضو فهرست انتخاباتی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در گفتگو با خبرنگار مهر، در رابطه با برنامه‌های خود برای مجلس یازدهم، گفت: سال‌ها تلاش، بی‌خوابی و درس‌خواندن و حالا بیکاری آن‌هم با مدارک تحصیلی بالا؛ این بخشی از وضعیت امروز جوانان جامعه ما است که اگر به آن توجه جدی نشود و راهکار درستی اندیشیده نشود، ممکن است در آینده تبدیل به بحرانی بزرگ شود.

وی افزود: در حال حاضر میلیون‌ها جوان تحصیل‌کرده ایرانی بیکار هستند و این درحالی است که این تعداد جوان تحصیل‌کرده می‌تواند توان و صنعت کشور را زیرورو کند.

کاندیدای انتخابات مجلس تاکید کرد: یکی از تحولات چند سال گذشته در این باره، همین کارآفرینی‌های کم‌هزینه و مستقل بوده که توانسته با کم‌ترین هزینه نه تنها اشتغال‌زایی کند بلکه خدمات فراوانی هم به کشور ارائه داده است.

دهنوی اضافه کرد: این تغییر و تحولات باعث شده که توجه نسبت به حوزه کارآفرینی شتاب‌دهنده و نو افزایش یابد و حالا کارشناسان، توسعه کسب‌وکارهای کارآفرینانه را یکی از راه‌حل‌های مهم معضل بیکاری در ایران می‌دانند.

وی درباره وضعیت بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی و راه‌های مقابله با آن نیز گفت: آمار و اطلاعات رسمی می‌گوید در سال‌های گذشته تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار کشور افزایش یافته و اگر چاره‌ای اندیشیده نشود این آمار همچنان بیشتر می‌شود. بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، ۷۰ درصد جمعیت کشور زیر ۳۵ سال است و همین عدد به خوبی نشان می‌دهد که ایران همچنان کشور جوانی است.

وی افزود: در حالی که جوانی یک کشور، امتیاز و پتانسیل مهمی برای رشد و توسعه است اما در ایران این موضوع مهم رخ نداده و بیکاری جوانان به نقل از مرکز آمار حدود ۲۲ درصد است.

دهنوی همچنین گفت: نکته مهم‌تر درباره بیکاری جوانان کشور این است بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی دو برابر نرخ متوسط بیکاری در ایران است. درباره آمار بیکاری هم اگرچه اعداد متفاوتی بیان می‌شود اما براساس برخی آمارها قریب به ۱۰ میلیون جوان دانش‌آموخته یا در آستانه دانش‌آموختگی در ایران زندگی می‌کنند که نیاز به شغل دارند.

این کاندیدای انتخابات مجلس اضافه کرد: درباره نرخ بیکاری این قشر تحصیل‌کرده «علی ربیعی» وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی میانه‌های خردادماه ۱۳۹۴ اعلام کرد که هم‌اکنون ۴۰ درصد از بیکاران کشور دانش‌آموخته دانشگاه هستند و با فارغ‌التحصیلی حدود چهار میلیون دانشجو از دانشگاه‌های کشور، تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار در آینده افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه جوانان تحصیل‌کرده، سرمایه انسانی کشور هستند و می‌توانند گرداننده موتور اصلی محرک اقتصاد کشور باشند، گفت: فعلاً در ایران این اتفاق رخ نداده و از این پتانسیل به خوبی استفاده نشده است، اما پرسش اصلی این است که چگونه می‌توان این معضل را تبدیل به یک فرصت کرد و در کنار اشتغال‌زایی برای جوانان تحصیل‌کرده، به توسعه کشور هم کمک کرد؟

دهنوی در پاسخ به این سوال گفت: یکی از روش‌های نوین ایجاد اشتغال، کارآفرینی و حمایت از کسب و کارهای نوپا است. جوانی که توانایی حل مسأله دارد، نوآور است و قدرت تحمل ریسک و ابهام دارد در یک اکوسیستم کارآفرینانه حمایت می‌شود.

وی افزود: در این اکوسیستم، نام‌هایی مانند شتاب‌دهنده و کارخانه‌های نوآوری، پربسامدند و امروز بیشتر از ۵۰ مورد از آن‌ها در استان تهران در زمینه‌های مختلف وجود دارد. از حوزه‌های آب و انرژی و IT گرفته تا اجتماعی، صنایع فرهنگی و خلاق.

این کاندیدای انتخابات مجلس در پاسخ به این سوال که فعالیت‌های نوآورانه چقدر هزینه نیاز دارد و کمک‌گرفتن از چنین فعالیت‌هایی در شرایط کنونی کشور که با تحریم روبه‌رو است، تا چه اندازه عملی است گفت: کلیه این شتاب‌دهنده و کارخانه‌های نوآوری با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تأسیس شده و دولت هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری نکرده و فقط در بخش قوانین تسهیل گری کرده است.

وی افزود: هم‌اکنون به اذعان فعالان این حوزه، سرمایه‌گذارها به‌واسطه بازگشت قابل‌قبول سرمایه‌شان، تمایل زیادی به شراکت در این پروژه‌ها دارند.

دهنوی همچنین گفت: امروزه با همین ۵۰ موردی که در تهران راه افتاده، بالغ بر ۱۰ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در آن‌ها مشغول به فعالیت شبانه‌روزی هستند. اگر با آمارهای وزارت رفاه می‌خواستیم برای ۱۰ هزار نفر شغل ایجاد کنیم، به‌صورت متوسط برای هر شغل حداقل باید ۸۰ میلیون تومان خرج می‌شد که درواقع برای ده هزار نفر اشتغال، نیاز به ۸۰۰ میلیارد بودجه داشت درحالی‌که سرمایه‌گذاری این ۵۰ کارخانه نوآوری کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان است و این نشان‌دهنده ارزش‌افزوده کارآفرینی دانش‌بنیان است.

کاندیدای شورای ائتلاف با اشاره به اینکه ۵۰ کارخانه نوآوری در تهران، حدود ۱۰ هزار شغل ایجاد کرده اند، گفت: اگر دولت می‌خواست چنین اشتغالی ایجاد کند باید ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌کرد، اما با کمک شرکت‌های نوآوری این مهم تنها با ۱۰۰ میلیارد تومان اتفاق افتاده است.

وی افزود: اگر مبنا را همین مثال و توضیحات قرار دهیم راهکار اساسی مقابله با بیکاری جوانان تحصیل‌کرده در توجه به شرکت‌های شتاب‌دهنده و نوآور است.

دهنوی در پاسخ به این سوال که این موضوع تا چه اندازه قابل تحقق است و آیا زمینه‌های لازم برای چنین کاری در استان تهران و کل کشور وجود دارد، گفت: هم‌اکنون در تهران حدوداً ۱۰۰۰ هکتار فضاهای متروکه و یا متعلق به شرکت‌های دولتی ورشکسته وجود دارد که می‌تواند در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد تا شتاب‌دهنده‌ها و کارخانه‌های نوآوری در آن فعال شوند. این زمین‌ها می‌تواند به‌عنوان آورده‌ی دولت نیز پذیرفته شود و حتی برای دولت درآمدزایی سرشاری ایجاد کند.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود با این ۱۰۰۰ هکتار زمین بتوان مجموعاً حدود ۲۰۰ هزار نفر را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به فعالیت کرد.

این کاندیدای انتخابات مجلس در ادامه گفت: اگر دولت بخواهد اشتغال برای ۲۰۰ هزار نفر ایجاد کند نیاز به بودجه‌ای حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان دارد که با بودجه سالانه برخی شهرداری‌های کلان‌شهرهای ایران برابری می‌کنند درحالی که به کمک همین هزار هکتار فضای متروکه و ارزش دادن به تفکرات نوآورانه می‌توان به چنین اشتغال‌زایی بزرگی رسید.

دهنوی با تاکید بر اینکه چنین کاری نیاز به برنامه‌های حساب‌شده و دقیق دارد، گفت: البته اجرای این طرح نیاز به یک کار سنگین عملیاتی و پشتوانه‌های قانونی مناسب دارد، قانونی که برای تصویب و اجرایی شدنش باید انرژی زیادی گذاشت.

وی افزود: اگر پشتوانه‌های قانونی چنین فعالیت‌هایی فراهم شود «تهران آینده، شهر نوآوری و فناوری خواهد بود، نه شهر مال‌ها و پاساژها.»

کد خبر 4854965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha