۱۳ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۲۰

مهر بررسی کرد؛

سه شنبه بزرگ و تاثیر آن بر رقابت های انتخاباتی آمریکا

سه شنبه بزرگ و تاثیر آن بر رقابت های انتخاباتی آمریکا

امروز سه شنبه ۱۴ ایالت در آمریکا صحنه برگزاری انتخابات درون حزبی برای مشخص شدن نامزد نهایی حزب دموکرات جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ است.

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: امروز سه شنبه ایالت‌های کالیفرنیا، مین، یوتا، کلرادو، تگزاس، اوکلاهاما، آرکانزاس، تنسی، آلاباما، کارولینای شمالی، ویرجینیا، مینه سوتا و ماساچوست در رأی گیری «سه شنبه بزرگ» شرکت خواهند داشت. ساکنان منطقه خودگردان ساموآی آمریکا در اقیانوس آرام نیز در سه شنبه بزرگ به نامزد منتخب خود برای نمایندگی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری رأی می‌دهند.

انتخابات سه شنبه بزرگ در حالی برگزار می‌شود که دو موضوع سایه سنگینی برای انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها انداخته اند؛ یکی کناره گیری پیت بوتجج و کلوباچر از ادامه رقابت‌ها و دیگری پیشتازی برنی سندرز در کارزار دموکرات‌ها تا روز سه شنبه.

در این میان گزارش‌هایی درباره حمایت کلوباچر و بوتجج از «جو بایدن» منتشر شده است.

کناره گیری بوتجج و کلوباچر از ادامه رقابت‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که جو بایدن توانست در انتخابات مقدماتی ایالت کارولینای جنوبی پیروز شود. این پیروزی امید جو بایدن برای کسب نامزدی حزب دموکرات و رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر (آبان) را احیا کرد.

از سوی دیگر هری رید، رهبر سابق دموکرات‌ها در مجلس سنای ایالات متحده نیز روز دوشنبه از نامزدی جو بایدن حمایت کرد.

حمایت هری رید از جو بایدن و انصراف کلوباچر و بوتجج از ادامه رقابت‌ها می‌تواند نشانه تلاش چهره‌های بانفوذ و میانه روی حزب دموکرات از جمله «باراک اوباما» برای جلوگیری از پیروزی برنی سندرز، نامزد پیشتاز در انتخابات مقدماتی این حزب باشد. به این ترتیب به نظر می‌رسد که سه شنبه شب همه نگاه‌ها به رقابت جو بایدن و برنی سندرز دوخته خواهد شد. هر چند مایکل بلومبرگ، میلیاردر نیویورکی و الیزابت وارن، سناتور ایالت ماساچوست نیز همچنان در عرصه رقابت‌ها حضور دارند.

بسیاری از تحلیلگران در انتظار نتیجه رأی گیری در ایالت‌های سه شنبه بزرگ هستند تا دریابند نتایج رقابت مقدماتی در ایالت‌های آیووا و نیوهمپشایر منعکس کننده یک روند کلی در سراسر آمریکا بوده یا به این دو ایالت محدود بوده است.

برنی سندرز تاکنون در ایالت‌های نیوهمپشایر و نوادا به پیروزی دست یافته است. او در ایالت آیووا با اختلاف اندکی پس از پیت بودجج در جایگاه دوم قرار گرفت.

سه شنبه بزرگ

هرچند برنی سندرز هم اکنون نامزد پیشتاز در رقابت مقدماتی حزب دموکرات است اما همچنان احتمال تغییر و تحول اساسی صحنه سیاسی این حزب وجود دارد. از سوی دیگر ترکیب جمعیتی برخی از ایالت‌هایی که رأی گیری آنها در «سه شنبه بزرگ» برگزار می‌شود با ایالت‌های آیووا و نیوهمپشایر تفاوت زیادی دارد.

بسیاری از تحلیلگران در انتظار نتیجه رأی گیری در ایالت‌های سه شنبه بزرگ هستند تا دریابند نتایج رقابت مقدماتی در ایالت‌های آیووا و نیوهمپشایر منعکس کننده یک روند کلی در سراسر آمریکا بوده یا به این دو ایالت محدود بوده است.

هیچکدام از نامزدهای حاضر در رقابت مقدماتی حزب دموکرات با تکیه بر نتایج آراء سه شنبه بزرگ نمی‌توانند نامزدی حزب را کسب کنند. هر کدام از نامزدها برای پیروزی نهایی باید بتوانند براساس نتیجه رأی گیری در ایالت‌های مختلف ۱۹۹۰ نماینده حاضر در کنوانسیون حزب دموکرات را تعیین کنند. امری که با توجه به اینکه پیش از «سه شنبه بزرگ» تنها ۱۵۵ نماینده انتخاب شده اند و در رأی گیری های «سه شنبه بزرگ» هم ۱۳۵۷ نماینده مشخص خواهد شد غیرممکن است. با این حال این احتمال وجود دارد که شماری از نامزدهای مغلوب رأی گیری های امروز، از ادامه رقابت کناره گیری کنند.

از سوی دیگر سه شنبه بزرگ از چند جنبه می‌تواند بر تعیین رقیب دونالد ترامپ تأثیرگذار باشد. یکی از این جنبه‌ها تعداد زیاد نمایندگانی است که در سه شنبه بزرگ برای شرکت در کنوانسیون حزب دموکرات انتخاب می‌شود. شرکت کنندگان در رأی گیری های امروز در عمل ۳۴ درصد نمایندگان حاضر در کنوانسیون ملی حزب دموکرات را تعیین می‌کنند.

یکی دیگر از دلایل اهمیت رقابت‌های امروز جنبه روانی آن است. نامزد یا نامزدهایی که در «سه شنبه بزرگ» نتایج قابل قبولی کسب کنند پس از آن در جذب حمایت مالی برای کارزار خود مسیر هموارتری در پیش خواهند داشت. این در حالی است که برنده یا برندگان رقابت‌های امروز می‌توانند با تکیه بر پوشش رسانه‌ای پیروزی خود و کناره گیری احتمالی رقبایشان به ادامه روند پیروزی‌های خود یا کسب نتیجه قابل قبول در بقیه ایالت‌ها امیدوار باشند.

ایالت‌هایی که در رأی گیری های امروز شرکت دارند گرایش سیاسی و ترکیب جمعیتی متفاوتی دارند. برخی از این ایالت‌ها مانند کالیفرنیا و ماساچوست طی دهه‌های گذشته در انتخابات ریاست جمهوری همواره به نامزد دموکرات رأی داده‌اند. در شماری دیگر از ایالت‌ها مانند تگزاس، اوکلاهاما، تنسی و آلاباما طی دهه‌های گذشته تنها نامزد جمهوریخواهان برای ریاست جمهوری به پیروزی رسیده است.

یکی از با اهمیت‌ترین ایالت‌هایی که در رقابت‌های امروز شرکت خواهد کرد ایالت پرجمعیت کالیفرنیا است. نتیجه آراء این ایالت به تنهایی تعیین کننده حدود ۳۰ درصد کل نمایندگانی است که در «سه شنبه بزرگ» برای شرکت در کنوانسیون حزب دموکرات انتخاب خواهند شد.

تعدادی از ایالت‌های «سه شنبه بزرگ» نیز در دوره‌های گذشته انتخابات ریاست جمهوری ایالت‌های تعیین کننده (Swing States) بوده‌اند. ویرجینیا، کلرادو و کارولینای شمالی از جمله ایالت‌هایی هستند که در دوره‌های گذشته میزان رأی دو نامزد دموکرات و جمهوریخواه در آنها به یکدیگر نزدیک بوده است. پیش بینی می‌شود در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر نیز رقابت بین دونالد ترامپ و رقیب دموکرات او در ایالت‌های ویرجینیا، کلرادو، کارولینای شمالی و مینه سوتا فشرده باشد.

یکی از با اهمیت‌ترین ایالت‌هایی که در رقابت‌های امروز شرکت خواهد کرد ایالت پرجمعیت کالیفرنیا است. نتیجه آراء این ایالت به تنهایی تعیین کننده حدود ۳۰ درصد کل نمایندگانی است که در «سه شنبه بزرگ» برای شرکت در کنوانسیون حزب دموکرات انتخاب خواهند شد.

اتفاق ویژه

یکی دیگر از ویژگی‌های «سه شنبه بزرگ» امسال ورود مایکل بلومبرگ، شهردار سابق نیویورک به میدان رقابت است. این میلیاردر نیویورکی که اواخر سال ۲۰۱۹ تصمیم به حضور در رقابت مقدماتی حزب دموکرات گرفت از حضور در رقابت مقدماتی چهار ایالت آیووا، نیوهمپشایر، نوادا و کارولینای جنوبی خودداری کرد تا تمام نیروی خود را بر روی تبلیغ در ایالت‌هایی متمرکز کند که رأی گیری آنها در «سه شنبه بزرگ» برگزار می‌شود.

نتایج ۱۴ ایالتی که رأی گیری آنها در «سه شنبه بزرگ» برگزار می‌شود مشخص خواهد کرد که راهبرد مایکل بلومبرگ تا چه حد کارآمد بوده است. این میلیاردر ۷۸ ساله تاکنون ۳۵۰ میلیون دلار از ثروت شخصی خود را صرف پخش تبلیغات انتخاباتی در ایالت‌های مختلف کرده است. نتیجه آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که محبوبیت مایکل بلومبرگ در میان سیاهپوستان افزایش یافته است. این در حالی است که در مقابل محبوبیت جو بایدن در میان رأی دهندگان سیاهپوست کاهش یافته است. با این حال عملکرد مایکل بلومبرگ در اولین مناظره اش با دیگر نامزدهای حاضر در رقابت مقدماتی حزب دموکرات ممکن است بر محبوبیت او تأثیر منفی گذاشته باشد. بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که مایکل بلومبرگ در مناظره لاس وگاس در برابر انتقادهای رقبایش «ضعیف» ظاهر شد.

تلاش ترامپ برای ایجاد تفرقه در اردوگاه دموکرات‌ها

نکته‌ای که در این میان نباید فراموش کرد این است که قدرت گرفتن سندرز نه تنها موجب وحشت چهره‌های تأثیرگذار حزب دموکرات شده بلکه موجب هراس جمهوریخواهان به ویژه دونالد ترامپ نیز شده به طوری که ترامپ سعی دارد با انتشار پیامی‌های تخریبی و به تمسخر گرفتن نامزدهای حزب دموکرات نوعی نفاق را در میان آنها ایجاد کند.

برای مثال رئیس‌جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری به کناره‌گیری همزمان «پیت بوتجج» و «امی کلوباچر» از چرخه رقابت مقدماتی حزب دموکرات واکنش نشان داد و آن را مقدمه‌چینی برای کودتا علیه برنی سندرز از دیگر نامزدهای مطرح این حزب عنوان کرد.

وی در ادامه این پیام افزود: هیچ تردیدی وجود ندارد که این اقدامی علیه سندرز است.

با این حال ترامپ پیش‌بینی کرد که سندرز هنوز فرصت آن را دارد که به خودش بیاید و عنوان نامزدی نهایی حزب دموکرات را از آن خود کند.

از سوی دیگر اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا نیز با جدیت بیشتری در حمایت از جو بایدن وارد میدان شده است.

نتیجه آنکه تا فردا چهارشنبه تکلیف نامزد نهایی حزب دموکرات برای رقابت با ترامپ در انتخابات ماه نوامبر با توجه به آنکه فقط سه چهره تأثیرگذار در میان نامزدهای حزب دموکرات باقی مانده اند، تا حد زیادی مشخص می‌شود.

با این حساب توئیت های ترامپ از فردا شکل دیگری می‌گیرد و فضا از «بایدن خواب آلو» و «مایک کوچولو» وارد فاز دیگری می‌شود و به احتمال زیاد رقبای ترامپ به دو نفر کاهش می‌یابد.

در نهایت نباید فراموش کرد که رئیس جمهوری آمریکا با رأی مستقیم مردم انتخاب نمی‌شود بلکه این افراد با نفوذ و صاحبان ثروت و قدرت در ایالت متحده هستند که مستأجر کاخ سفید را تعیین می‌کنند.

کد خبر 4868975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
      0 0
      سندرز جاده صاف کن ترامپ برای پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور است.