۱۸ خرداد ۱۳۹۹، ۹:۰۸

حاجی میرزایی مطرح کرد

کرونا فرصت یک انتخاب رابه ما داد تا عادت های منجمد رابه هم بریزیم

کرونا فرصت یک انتخاب رابه ما داد تا عادت های منجمد رابه هم بریزیم

وزیر آموزش و پرورش گفت: خیلی اتفاقات در اثر کرونا رخ داد و فرصت یک انتخاب را به ما داد تا عادت های منجمد شده را به هم بریزیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش صبح امروز در نشست مشترک با معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، گفت: هر آینده‌ای ساخته می‌شود از دل آموزش و پرورش است. تبیین در نهادها نیازمند تصحیح جریان یادگیری است. تحول در هیچ بخشی رخ نمی‌دهد مگر اتفاق اصلی در حوزه یادگیری رخ بدهد

وی ادامه داد: آینده روشن در حوزه‌های اقتصاد و فرهنگ و… نقطه عزیمتش اینجاست. در کنار آموزش و پرورش دیگرانی هم هستند که در ساختن نسل آینده دخیل هستند اما ما آدم‌ها را در بهترین دوران زندگیشان و در برنامه‌ای منظم در اختیار داریم.

حاجی میرزایی بیان کرد: خیلی اتفاقات در اثر کرونا رخ داد و فرصت یک انتخاب را به ما داد تا عادت‌های منجمد شده را به هم بریزیم. ساختارهای جدیدی در حال شکل گیری است و ما باید تصمیم بگیریم این ساختارها با چه محتوایی شکل بگیرد.

وی ادامه داد: نظام تعلیم و تربیت هر ۱۰ سال یک خیز برای تحول برداشته است. مطالعه‌ای گذرا روی تحولات و موضوع تحول که در دستورکار قرار گرفته نشان می‌دهد این تحولات عمق کافی را پیدا نکرده‌اند. شرایط فعلی این فرصت را به ما می‌دهد که تحولات را با عمق بیشتر و با توجه به اقتضائاتی که دارد رقم بزنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در شرایط کرونا ناگزیر بودیم برای تعطیل نشدن آموزش اقداماتی انجام دهیم. اپلیکیشن شاد راه اندازی شد و امروز بیش از ۹۸ درصد مدیران و معلم و بیش از ۷۰ درصد دانش آموزان وارد شبکه شده‌اند. بیش از دو میلیارد فایل در این شبکه منحصراً بین معلم و دانش آموزان مبادله شده است. همچنین بیش از ۴.۵ میلیارد پیام مبادله و امکان ارتباط زنده بین گروه‌های مختلف برقرار شده است.

وی افزود: ایجاد امکان ارتباط دانش‌آموز با دانش آموزان دیگر و اینکه یک صفحه اختصاصی برای آنان در نظر بگیریم که با دیگر دانش آموزان اطلاعات، دانش و تجارب خود را به اشتراک بگذارد را در دست بررسی داریم چون در فاز اول این امکان را ندارد. در حال امکان‌سنجی برای توسعه پوشش‌ها و دسترسی به شبکه شاد برای کسانی که دستگاه هوشمند ندارند، هستیم.

در ادامه سخنان وزیر آموزش و پرورش مدیران استارتاپ های آموزشی نظر خود را درباره نوع همکاری در آموزش مجازی ارائه دادند.

حاجی میرزایی در ادامه نشست و پس از شنیدن سخنان آنها گفت: باید در آموزش و پرورش به سمت آموزش‌های الکترونیک می‌رفتیم. از چندسال گذشته به این سمت حرکت کرده بودیم اما حرکت کند بود. در شرایط کرونا ناگزیر به سمت آموزش الکترونیک رفتیم. اکنون این مجال فراهم شده که دقیق‌تر در این باره برنامه‌ریزی و بستر فضای مجازی را تقویت کنیم.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در حال حاضر دو وضعیت داریم: استمرار وضع موجود و تداوم ارائه محتوا با همین روش در بستر مجازی که این کار را انجام دادیم و وضعیت دوم این است که از یک بازنگری در این فرصت‌های جدید چه در روش ها و چه محتوا صورت دهیم. تاکید ما بر وضعیت دوم است.

حاجی میرزایی گفت: تربیت در ساحت‌های مختلف در سند تحول بنیادین مورد تاکید است. یک وجه مهم برنامه‌ها در این سند که ۳۰ سال است دنبالش هستیم این است که هر دانش آموز بعد از فارغ‌التحصیلی یک مهارت برای زندگی یادگرفته باشد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تصویر روشنی از آینده نداریم و نمی‌دانیم مهر ماه وضعیت چگونه است؟ ناگزیریم رویکرد ترکیبی را مدنظر داشته باشیم.

وی گفت: مدرسه کارکردهای متنوعی دارد و یکی از کارکردهای آن آموزش است. کارکرد توسعه ظرفیت‌های ذهنی و اجتماعی و تعاملات بین افراد در فضای مجازی کنار گذاشته می‌شود. آیا در این شرایط می‌توان فرایند جامعه پذیری را در این بستر تقویت کرد؟

وی اظهار کرد: کیفیت آموزش یکی از مهمترین ماموریت‌های آموزش و پرورش است و در این بخش با چالش‌های جدی مواجه هستیم. همه معلمان از یک درجه استاندارد برخوردار نیستند. این موارد زمینه‌های انجام کار مشترک ما با استارت آپ‌ها را فراهم می‌کند.

به گزارش مهر، در ادامه این نشست حاجی میرزایی در جمع خبرنگاران گفت: سال‌های طولانی در آموزش و پرورش حرکت به سمت آموزش‌های الکترونیک شروع شده بود و کرونا موجب شتاب گرفتن این حرکت شد.

وی افزود: نباید آموزش تعطیل می‌شد و لازم بود امکان جایگزینی را پیش‌بینی کنیم و به سمت آموزش الکترونیک رفتیم و آموزش را استمرار دادیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش مجازی قابل مقایسه با آموزش حضوری نیست، گفت: اما در این زیست بوم جدید در معرض فرصت‌ها و ظرفیت‌های جدیدی قرار گرفته‌ایم. با دستیابی به تحول پایدار در نظام آموزش و پرورش از امکانات بیشتری برخوردار شده‌ایم. اکنون امکان ارتباط با ۱۳.۵ میلیون دانش آموز فراهم شده است و این امکان وجود دارد که استارتاپ‌ها خدماتشان را از این طریق ارائه کنند که به میزان قابل توجهی به عدالت آموزشی پاسخ می‌دهد.

حاجی میرزایی در پایان اظهارکرد: این امکان وجود دارد که کیفیت آموزش را بهبود دهیم. ظرفیت جدید امکان ارزیابی جامع‌تر و هماهنگ‌تر را به دست می‌دهد. از این طریق برای دستیابی به اهداف تعلیم و تربیت مجهزتر شده‌ایم. فایده‌مندی در آموزش نیز بسیار با اهمیت است. شناسایی استعدادهای برتر نیز در آموزش و پرورش دنبال می‌شود. بیش از ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دانش آموز با ویژگی‌های برتر در قالب طرح شهاب شناسایی شدند، بستر مجازی امکان عرضه برنامه های آموزشی مکمل برای این افراد را فراهم می کند. آینده خوبی را متصور هستیم.

کد خبر 4943038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha