۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۵:۰۹

سیستم قضایی خاص در اتیوپی؛

سرا – هالابا  ابزاری برای یافتن عدالت 

سرا – هالابا  ابزاری برای یافتن عدالت 

مردم هالابا  دارای سیستم قضایی خاص خود به نام Sera هستند که به معنای اصول، قانون و مقررات است و در جامعه آنها کلیه مسائل فرهنگی، اجتماعی و شرایط زندگی توسط این سیستم هدایت می‌شود.

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ: رایزنی فرهنگی ایران در اتیوپی

مردم هالابا  دارای سیستم قضایی خاص خود به نام Sera هستند که به معنای اصول، قانون و مقررات است و در جامعه آنها کلیه مسائل فرهنگی، اجتماعی و شرایط زندگی توسط این سیستم هدایت میشود. برای ترویج این سنت، مردم هر سال در ماه ژانویه با پوشیدن لباس‌های رنگارنگ Sera را جشن گرفته و پس از آن کشاورزان برداشت محصول را انجام می‌دهند. 

از اطلاعات به دست آمده از اداره فرهنگ و گردشگری منطقه هالابا، روزSera  تعطیل بوده و  فرصتی است که در جامعه باعث ایجاد وحدت، همبستگی و یکپارچگی شده و خود را به شکلی سازمان یافته نشان ‌دهد. این سیستم به عنوان وسیله‌ای برای تقویت پیوندهای اجتماعی در بین مردم از طریق ارائه خدمات عادلانه حکمیت بین مردم در اختلافات بوده و گروه‌ها و اشخاص در هنگام بروز درگیری‌ها و اختلافات بر اساس اصول آیینی آن عمل می‌کنند و این باعث حل شدن مشکلات فیمابین می‌شود و همه به این سیستم اعتماد داشته و بر اساس احکام آن عمل می‌کنند.

در این سیستم  اگر شخصی مرتکب جرمی شود و اگر پرونده برای حل و فصل به دادرس هالابا ارائه شود، واقعیت‌ها بدون اکراه به طرفین ارائه می‌شود. از این رو، در این راه آنها در جستجوی عدالت برای فرد آسیب دیده وقت، هزینه و انرژی خود را تلف نمی‌کنند و این باعث شده تا اتهامات دروغین نسبت به یکدیگر کاهش یابد.

اخیراً گردشگران داخلی و خارجی به منطقه هالابا سرازیر شده‌اند و جدا از شرکت در جشنواره‌ها، گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند از مناطق بسیار دیدنی مانند چشمه آب آرتو، کوه گلجو، سوراخ سیفاچا، جنگل طبیعی، دریاچه شلا و مسجد کولیتو دیدن می‌کنند. سلطان حسین، رئیس دفتر فرهنگ و گردشگری منطقه می‌گوید: از سال 2003 ، این منطقه میزبان سمپوزیوم‌های مختلف زبان و فرهنگ بوده و این باعث شده تا سیستم  Sera دوباره احیا شود. از این رو  از همین اواخر، این سنت در سطح کبله، زونال و سطح ایالتی برگزار می‌شود و جشن  این روز نیز  به عنوان «سال جدید مردم هالابا» اعلام می‌شود. این سیستم ساختارهای اداری خاص خود را داشته و  وظایف و مسئولیت‌ها نیز در آن تعریف می‌شوند.

بر این اساس، این سیستم دارای یک مجمع عمومی خاص به نام HalabiOgete یا Ogete است و رئیس شورای عمومی Wama نامیده می‌شود که به معنی پادشاه است.

سطح اولBokiOgete (Yebeteseb  است و بر همه اعضای خانواده تا چهار یا پنج نسل نظارت می‌کند.

سطح دوم Mini Ogete Yebetezemed Shengo نامیده می‌شود که درگیری در تمام اعضای خانواده تا هفت یا هشت نسل  نظارت دارد.

DeboOgete Yegosa Shengo یک سطح اداری میانی در سیستم حل و فصل تعارضات سنتی در هالابه است و وظیفه آن حل اختلاف میان قبایل را به عهده می‌گیرد.

HalabiOgete Ye Halaba Shengo رتبه نهایی قدرت است و این اختیار را دارد که در صورت وقع درگیری میان همه مردم هالابه به آن ورود کرده و آنرا حل کند.

در مورد این سیستم لازم به توضیح است که  به غیر از خدمت به عنوان سیستم قضایی، جامعه را به یاری افراد نیازمند و بی بضاعت نیز تشویق می‌کند.

کد خبر 4954580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha