۳ تیر ۱۳۹۹، ۱۳:۰۱

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی:

سرکه گل محمدی توسط محققان جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی تولید شد

سرکه گل محمدی توسط محققان جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی تولید شد

بیرجند-رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: سرکه گل محمدی توسط محققان جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی تولید شد.

به گزارش خبرنگار مهر، جلال‌الدین صادقی صبح سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی، جلوگیری از خام فروشی و تولید فرآورده و افزایش ارزش افزوده از محصولات کشاورزی است.
رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه هدایت به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر و بهره‌گیری از فناوری روز دنیا از نیازهای حال حاضر بخش کشاورزی است، بیان‌کرد: گل محمدی یا گل سرخ با نام علمی Rosa damascena نام نوعی گل رز است که مقاومت بالایی در مقابل کم‌آبی و تنش‌های محیطی داشته و در اکثر شهرهای ایران به خوبی رشد می‌کند.
صادقی ادامه‌داد: خراسان‌جنوبی ظرفیت فوق‌العاده‌ای در تولید گل محمدی دارد و در سال ۱۳۹۹ حدود ۳۶۵ تُن گل محمدی از مزارع استان خراسان‌جنوبی برداشت شده است.
وی گفت: به علت نبود صنایع فرآوری گل محمدی در خراسان‌جنوبی، اغلب گل‌ها را خشک نموده و بعد به فروش می‌رسانند.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ۵۰ درصد این گل‌های خشک شده به صورت فله‌ای به خارج از استان و غنچه این گل‌ها نیز به کشورهای همسایه صادر می‌شود، افزود: خام فروشی گل محمدی باعث خروج ارزش افزوده این گیاه از استان خراسان‌جنوبی می‌شود در حالی که ایجاد واحدهای فرآوری این محصول موجب ایجاد ارزش افزوده و در نتیجه اشتغال و پویایی اقتصاد استان خواهد شد.
صادقی بیان‌کرد: سرکه گل محمدی از جمله فرآورده‌هایی است که مصرف خوراکی و دارویی داشته و به عنوان یک ماده غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی ادامه‌داد: طرح تولید سرکه فراسودمند گل محمدی در سال ۱۳۹۹ و هم زمان با شروع برداشت گل محمدی از مزرعه گل محمدی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی و در گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک خراسان جنوبی بوده و اجرای آن نیز حدود دو ماه زمان برده است.
رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: محصول حاصل از این طرح به عنوان یک محصول فراسودمند و دانش بنیان قابلیت تولید صنعتی را داشته و می‌تواند در جهت ایجاد اشتغال پایدار و بهبود وضعیت معیشت بهره‌برداران در استان استفاده شود.

کد خبر 4956370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha