۱۴ خرداد ۱۳۸۶، ۱۷:۰۱

سفیر ایران در الجزایر در گفتگو با مهر :

روابط سیاسی ایران و الجزایر در بهترین سطح قرار دارد / الجزایر برنامه ای 150 میلیارد دلاری برای توسعه اقتصادی و صنعتی آماده کرده است

روابط سیاسی ایران و الجزایر در بهترین سطح قرار دارد / الجزایر برنامه ای 150 میلیارد دلاری برای توسعه اقتصادی و صنعتی آماده کرده است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در الجزایر با بیان اینکه تاکنون سران دو کشور ایران و الجزایر ملاقات‌ها و دیدارهای مختلفی داشته‌اند و رایزنی‌های مستمری بین دو کشور وجود دارد، گفت: روابط ایران و الجزایر از نظر سیاسی در بهترین سطح قرار دارد.

حسین عبدی ابیانه سفیر جمهوری اسلامی ایران در الجزایر در گفتگو با خبرنگار اعزامی مهر به این کشوربا بیان این مطلب اظهار داشت: اگر چه سطح روابط سیاسی میان دو کشور رضایت بخش است ، اما روابط تجاری هنوز در آن سطحی که مورد دلخواه و مد نظر رهبران و مقام های دو کشور است ، قرار ندارد ،اما با همه اینها سطح روابط اقتصادی نسبت به سال قبل بیش از 50 درصد افزایش پیدا کرده است و ما امیدواریم با توجه به راهکارهایی که دنبال می کنیم شاهد رشد روزافزون این مناسبات هم باشیم .

وی گفت : سفر آقای متکی در این شرایط می تواند به عنوان نقطه عطفی در تاریخ جدید روابط دو کشور باشد .

سفیر ایران در الجزایر  در پاسخ به این سئوال که با توجه به سطح خوب مناسبات سیاسی، چرا سطح روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور پایین است،خاطر نشان کرد: ما راهکارهایی را برای برون رفت از این وضعیت بررسی کرده ایم که  یکی از این راهها ، تاسیس بانک ایرانی در الجزایر است، زیرا ایجاد سیستم بانکی معتبر در الجزایر به منظور تحرک بخشیدن به مناسبات اقتصادی دو جانبه و گسترش آن یک ضرورت است.

وی در پاسخ به این سئوال که چه موانعی در برابر گسترش روابط وجود دارد، گفت : از نظر کلامی هیچ موانعی برای گسترش روابط وجود ندارد، زیرا رهبران و مقام های دو کشور بارها بر ضرورت گسترش مناسبات سیاسی و تجاری تاکید کرده اند . دستور صریح رئیس جمهور نیز این است که بانک ایرانی در الجزایر هر چه سریعتر افتتاح شود و مطمئنا در این صورت روابط اقتصادی دگرگون خواهد شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران درالجزایر خاطر نشان کرد : همکاری مشترکی هم اکنون میان ایران والجزایر وجود دارد ، الجزایر یکی از کشورهای مهم جهان اسلام و جهان عرب است و ما مواضع مشترکی در خصوص مسائل مهم منطقه ای و بین المللی داریم .

به گفته وی، الجزایر در مسئله انرژی هسته ای از بهترین حامیان جمهوری اسلامی ایران است و این کشور در مجامع بین المللی نیز بارها از حقوق هسته ای جمهوری اسلامی ایران دفاع کرده است .

عبدی ابیانه همچنین درباره چشم انداز روابط الجزیره، تهران گفت : دورنمای روابط دوجانبه بسیار روشن است، امید می رود با سفر وزیر امورخارجه کشورمان  به الجزایر، شاهد افزایش سطح گسترش روابط با الجزایر به ویژه در زمینه اقتصادی باشیم .

وی در ادامه این گفتگو خاطر نشان کرد : مردم الجزایر به شدت به جمهوری اسلامی ایران علاقه مند هستند و پیوندهای مشترکی نیز میان ملت های دو کشور وجود دارد ، با توجه به سابقه مبارزاتی مردم الجزایر با استعمارگران ، مردم این کشور به ایران به عنوان مبارز خط مقدم با استکبار به دیده احترام می نگرند .

سفیر ایران در الجزایر در پایان این گفتگو در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه سفارت ایران چه اقداماتی برای گسترش روابط اقتصادی با الجزایر انجام داده است، گفت : دولت الجزایریک برنامه 150 میلیارد دلاری برای توسعه اقتصادی و صنعتی این کشور آماده کرده است که این مسئله زمینه مساعدی را برای فعالیت و سرمایه گذاری شرکت ها و سرمایه گذاران ایرانی فراهم می کند .

وی خاطر نشان کرد : سفارت ایران هم گام های اساسی در این زمینه برداشته است و با برگزاری سمینارها و همایش های مختلف برای بهتر شناساندن الجزایر و ظرفیت های آن تلاش کرده است و اگر مشکل بانکی حل شود ، قطعا یکی از موانع حضور گسترده شرکتها و سرمایه گذاران ایرانی در الجزایر فراهم خواهد شد و به تبع آن مناسبات اقتصادی دو کشور هم افزایش خواهد یافت .

کد خبر 497130

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha