۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۳۱

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد در درس اخلاق مطرح کرد؛

ایمان و عمل صالح؛ مهمترین عامل در سعادت انسان

ایمان و عمل صالح؛ مهمترین عامل در سعادت انسان

امام جمعه موقت تهران ایمان و عمل صالح را بیانگر حرکت انسان به سوی سعادت بیان کرد و گفت: عمل صالح نتیجه ایمان و موجب افزایش ایمان می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی فرد، امروز در پنجمین نشست از سلسله نشست‌های اخلاقی ویژه مدیران، معاونین و اساتید حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران که به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: بهشت و جهنم محصول عمل اختیاری و ارادی انسان است.

وی با بیان اینکه خداوند متعال در عالم دنیا فراتر از عمل آدمی نعماتش را نصیب انسان می‌کند، ادامه داد: عمل صالح راه را برای رسیدن انسان به سعادت هموار می‌کند.

حجت الاسلام ابو ترابی فرد با اشاره به اینکه عمل صالح آئینه باطن مؤمن است، عنوان کرد: انسان صالح چون از مرتبه‌ای از صلاحیت برخوردار است عمل صالح از او صادر می‌شود.

امام جمعه موقت تهران در ادامه با بیان اینکه بین عمل صالح و ایمان رابطه مستقیم وجود دارد، گفت: عمل صالح نتیجه ایمان و موجب افزایش ایمان می‌شود، طبق صریح روایات؛ اگر انسان طیب نباشد نمی‌تواند به‌سوی حق اوج بگیرد چراکه نور با نور سنخیت دارد.

تولیت مدرسه علمیه امام حسین (ع) با تأکید بر اینکه اهل بیت (ع) مصداق کامل «الکلم الطیب» هستند، عنوان کرد: اولیای الهی هرگز گرفتار منیت و تکبر نمی‌شوند و هر عمل صالحی که انجام می‌دهند لطف و رحمت الهی می‌دانند.

استاد اخلاق ادامه داد: همه انسان‌ها در این عالم از دو حالت خارج نیستند یا از ظلمت به‌سوی نور حرکت می‌کنند و یا از نور به طرف ظلمت در حال حرکت هستند؛ انسان اگر در مسیر ایمان باشد حرکتش به‌سوی نور خواهد بود.

حجت الاسلام ابو ترابی فرد بابیان اینکه ایمان همواره با عمل صالح همراه است، اظهار داشت: نتیجه عمل صالح خروج از ظلمت و ورود به نورانیت است؛ هر نفسی نورانیتی دارد و می‌تواند مسیر تقوا را تشخیص دهند منتهی اگر تحت ولایت ابلیس و هوای نفس قرار گیرد از نور به‌سوی ظلمت حرکت خواهد کرد.

وی با استناد به آیات الهی، گفت: از آیات قرآن کریم چنین استنباط می‌شود که هدایت و ضلالت و گمراهی هر دو به خداوند متعال برمی‌گردد با اینکه عرض شد سعادت و شقاوت انسان محصول عمل خویش است. بنابراین مادامی‌که فاسدان و کافران در عالم دنیا هستند هیچ صلاحیت و شایستگی برای دریافت هدایت الهی ندارند مگر اینکه برای برون‌رفت از کفر مورد عنایت هدایت پروردگار قرار گیرند.

تولیت مدرسه علمیه امام حسین (ع) مقصود از هدایت را رسیدن به رشد و کمال دانست و عنوان کرد: انسان صالح به دور از خودبینی تنها خداوند را می‌بیند و هرگز نسبت به اعمال صالحی که انجام می‌دهد متکبر نمی‌شود.

امام‌جمعه موقت تهران بابیان اینکه بستر هدایت برای همه انسان‌ها فراهم است، اظهار کرد: هدایت اگر به خداوند متعال نسبت داده شود مقصود رسیدن به مطلوب و مقصد است اما اگر به اولیای الهی نسبت داده شود مراد راه و طریق خواهد بود؛ انسان همواره باید هدایت را از خداوند متعال و اولیای الهی تمنا کند.

کد خبر 4983288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha