خالد قدومی در گفتگو با مهر:

اتحاد تنها راه مقابله با معامله قرن/نقش ایران در حمایت از فلسطین

اتحاد تنها راه مقابله با معامله قرن/نقش ایران در حمایت از فلسطین

نماینده جنبش حماس در تهران با بیان اینکه اتحاد تمامی گروههای فلسطینی تنها راه مقابله با معامله قرن به شمار می رود بر نقش ایران در تثبیت معادلات وحدت فلسطینیان تاکید کرد.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - سمیه خمارباقی: مسئولان جنبش‌های فتح وحماس اخیراً یک نشست مشترک برای بررسی راه‌های رویارویی با نقشه‌های رژیم صهیونیستی برگزار کرده اند و قرار است یک مراسم ملی با حضور آنها در غزه برای نخستین بار برگزار شود.

فلسطین در حال حاضر با چالش‌های فراوانی مواجه است که مواجهه با آنها نیازمند کنار گذاشتن اختلافات داخلی و در پیش گرفتن اتحاد و وحدت تمامی گروههای فلسطینی است. در حال حاضر طرح معامله قرن که بخش اعظم آن مربوط به الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی فلسطین و به نوعی تثبیت اشغالگری رژیم صهیونیستی است، مهمترین چالش فرا روی گروههای فلسطینی به شمار می‌رود.

برگزاری این مراسم ملی در نوارغزه و با حضور جنبش فتح و حماس اولین اقدام مشترک علیه معامله قرن و طرح الحاق کرانه باختری محسوب می‌شود. به همین مناسبت گفتگویی را با خالد قدومی نماینده جنبش حماس در تهران ترتیب دادیم از نظر می‌گذرد:

*قرار است کنفرانس ملی مشترک بین جنبش فتح و حماس در راستای مقابله با طرح الحاق کرانه باختری و معامله قرن در غزه برگزار شود. این برای اولین بار است که یک مراسم مشترک میان این جنبش‌ها در غزه برگزار می‌شود. دلیل نزدیکی فتح به جریان مقاومت چیست؟

در حقیقت و طبق تجارب تاریخی فلسطین باید به صراحت بگویم هر بار که ما در سرزمین فلسطین با دشمن مشترک مواجه شدیم، علیرغم اختلافات فکری و گرایشات سیاسی که طیف‌های مختلف فلسطین داشته اند، وحدت ملی به وجود آمده است. امروز نیز وقتی با نگاه ویژه به موضوعاتی نظیر وطن، قدس و حقوق مشروع آن می‌نگریم، درمی یابیم که ما دارای دشمن مشترکی به نام رژیم صهیونیستی هستیم.

بنابراین هنگامی که این حقیقت را با تمامی جنبه‌های آن درک می‌کنیم، ناخودآگاه با یکدیگر متحد می‌شویم. در حال حاضر همه به این حقیقت پی برده اند که رژیم صهیونیستی خواهان منافع ملت فلسطین نیست و نمی‌تواند دوست و رفیق فلسطینی‌ها باشد بلکه به معنای واقعی کلمه دشمن است. هنگامی که همه به عنوان یک فلسطینی و به طور مشترک این ارزش را درک می‌کنیم با یکدیگر متحد می‌شویم.

اکنون آمریکا و رژیم صهیونیستی توطئه ای را تحت عنوان معامله قرن به ما تحمیل کرده اند که بخش اعظم این طرح مربوط به الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی فلسطین است، همانطور که پیش از این نیز چنین اقدامات مشابهی انجام داده و به عنوان مثال قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی معرفی کرده بودند و یا به دنبال حذف نام فلسطین از نقشه گوگل هستند. تغییر تاریخ انسانی امکانپذیر نیست زیرا فلسطین هزاران سال وجود داشته است و باقی نیز خواهد ماند. در طرح الحاق کرانه باختری که بخش اصلی معامله قرن است، اسرائیل تحت عنوان مسئله امنیت ملی به دنبال الحاق مناطق غور اردن، شهرک‌ها و مجتمع‌های بزرگ شهرک نشین کرانه باختری که اغلب آنها در منطقه (ج) قرار دارند به اراضی اشغالی فلسطین است.

به عبارتی دیگر اسرائیل از این منظر به دنبال تثبیت اشغالگری خود در اراضی اشغالی است لذا برادران فلسطینی ما هم اکنون به این واقعیت پی برده اند که معامله قرن تنها یک حزب یا اندیشه فلسطینی را هدف قرار نداده است بلکه وطن فلسطینی را نشانه گرفته است. توطئه اخیر صهیونیست‌ها کل وطن فلسطین را هدف قرار داده است و بنابراین اسرائیل دشمن مشترک تمامی فلسطینی‌ها محسوب می‌شود و گروههای فلسطینی به این موضوع اندیشیده و درک کرده اند که راهی جز اتحاد در برابر رژیم صهیونیستی وجود ندارد.

گروههای فلسطینی در حال حاضر با درک این خطر باید به برنامه‌ها و اقدامات عملی برای مقابله با رژیم صهیونیستی روی بیاورند و در چارچوب این رویارویی تمامی جوانب مسالمت آمیز و نظامی مقابله با توطئه‌های اسرائیلی را بسنجند تا این پروژه مبتنی بر وحدت فلسطینی‌ها و موفقیت آن تضمین و به فضل و یاری خدا به نابودی اسرائیل و احیای حقوق مشروع ملت فلسطین منجر شود.

*جنبش فتح سالیان متمادی با صهیونیست‌ها مذاکره می‌کرد، حال بعد از طرح معامله قرن شاهد تغییر در مواضع این جنبش از سوی سران آن هستیم. دلایل این امر چیست؟

پس از گذشت سالیان سال از مذاکرات سازش که از سال ۱۹۹۱ آغاز شد و حتی یاسر عرفات در سال ۱۹۷۴ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با بیان اینکه «اجازه ندهید شاخه زیتون از دست من رها شود»، دیگر طرف‌ها را به گفتگو دعوت کرد، باید بگویم که متأسفانه این گفتگوها و دعوت به مذاکرات سازش دهها سال به طول انجامید و به مذاکرات رسمی در سال ۱۹۹۱ منجر شد و با کشتن یاسر عرفات از طریق سم پایان یافت، کسی که وی را شریک صلح می‌نامیدند و همچنین این مذاکرات با به حاشیه کشاندن تشکیلات خودگردان فلسطین و ریاست آن و نهادهای سیاسی آن در کرانه باختری و در رأس آن محمود عباس پایان یافت، شخصی که توافقنامه‌های سازش را در اسلو و وادی عربه و همچنین دیگر توافقنامه‌ها را تا این لحظه امضا کرده است، توافقنامه‌ها و مذاکرات سازشی که نه تنها هیچ دستاوردی برای ملت فلسطین به همراه نداشته است بلکه اشغالگری را بدون اینکه مسئولیتی را پذیرا باشد، تثبیت کرده است.

طبق قوانین بین الملل، اشغالگر باید مسئولیت اشغال یک سرزمین و ساکنان آن را برعهده بگیرد و زندگی توأم با کرامت را برای افراد تحت اشغال فراهم کند اما اکنون متأسفانه شاهد هستیم که تشکیلات خودگردان فلسطین طبق توافقنامه‌های سازشی که با رژیم صهیونیستی امضا کرده است به جای اینکه به ملت فلسطین خدمت کند به اشغالگران اسرائیلی خدمت رسانی می‌کند.

این موضوع بیانگر این است که مذاکرات سازش از همان ابتدا و از سوی یاسر عرفات تاکنون اقداماتی بیهوده و عبث به شمار می رفته است. بله در حال حاضر همه این واقعیت را پذیرفته اند که مذاکرات برای ملت فلسطین دستاوردی به همراه نداشته است لذا پس از درک این واقعیت باید به برنامه‌های کاربردی برای مقابله با رژیم صهیونیستی روی آورد، برنامه‌هایی که از طریق آن می‌توانیم عزت و حاکمیت فلسطین را بار دیگر احیا کنیم و به یاری خدا اشغالگری را نابود کنیم.

*به نظر شما جنبش فتح و حماس برای مقابله با معامله قرن می‌توانند به راهکار مشترکی دست یابند؟

بله به صراحت باید بگویم در حال حاضر همه در عرصه فلسطین معامله شوم قرن را رد می‌کنند و با آن مخالف هستند، معامله قرن بیانگر قلدری آشکار تفکر صهیونیسم و آمریکا است. ملت و گروههای فلسطینی صرفنظر از اختلاف نظر در اندیشه‌ها و گرایشات سیاسی خود با این قرارداد ننگین مخالف هستند.

این مخالفت در کشورهای عربی و اسلامی و حتی بسیاری از کشورهای اروپایی نیز وجود دارد و علاوه براین نهادها و مؤسسات بین المللی نیز معامله قرن را نپذیرفته اند. خوشبختانه این مخالفت‌ها ادامه خواهد داشت و اتحاد در این زمینه به ویژه در عرصه داخلی فلسطین کلید اصلی مقابله با دشمن و در نهایت پیروزی حق علیه باطل است.

*آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی روز قدس با تأکید بر اینکه تغییر معادله قدرت در بخش موسوم به سرزمین‌های اشغالی، قضیه فلسطین را به گام‌های نهایی نزدیک خواهد کرد، فرمودند تشکیلات خودگردان در این امر تکلیف بزرگی برعهده دارد. از طرف دیگر شاهد گفتگوی تلفنی وزیر خارجه ایران با محمود عباس بودیم. ارزیابی شما از مواضع اخیر ایران در خصوص تشکیلات خودگردان چیست؟

ما به نقش جمهوری اسلامی ایران در تثبیت معادلات وحدت فلسطینیان و نیز تثبیت نبرد بازپس‌گیری حقوق فلسطینیان ایمان داریم. گام‌هایی که جمهوری اسلامی ایران تاکنون در این زمینه برداشته بسیار خوب بوده است. در این میان، رهبر انقلاب اسلامی و جناب وزیر خارجه ایران نقش محوری در حمایت از مسأله فلسطین داشته اند.

در خصوص تشکیلات خودگردان فلسطین نیز اگر بخواهم صحبت کنم، باید بگویم که ما گروههای فلسطینی می‌بایست از سطح اتخاذ مواضع کلامی و شفاهی فراتر رفته و گام‌های عملی برداریم زیرا چنین اقدامی تأثیرات مثبتی بر روند نبرد با اشغالگران صهیونیست خواهد گذاشت. ان شاء الله.

کد خبر 4983328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha