۴ آذر ۱۳۹۹، ۱۳:۱۱

برگزاری نخستین دادرسی الکترونیکی در مجتمع قضایی شهید مدرس

برگزاری نخستین دادرسی الکترونیکی در مجتمع قضایی شهید مدرس

نخستین جلسه دادرسی الکترونیکی ویژه متهمان زندانی در مجتمع قضایی شهید مدرس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی و رسانه دادگستری کل استان تهران، در راستای اجرای دستورالعمل رئیس قوه قضائیه مبنی بر توسعه دادرسی‌های الکترونیکی غیر حضوری و با هدف جلوگیری از اعزام متهمان زندانی به شعبات دادگاه، اولین جلسه رسیدگی به اتهامات یک زندانی در شعبه ۱۰۸۳ دادگاه کیفری ۲ تهران انجام پذیرفت.

بر اساس این گزارش، صرفه جویی در هزینه‌ها، کاهش اطاله دادرسی و افزایش نرخ رسیدگی در سطح استان تهران و کشور از مزایا و قابلیت‌های منحصر بفرد این فناوری محسوب می‌شود.

خاستگاه قانونی استفاده از ویدئوکنفرانس در برگزاری جلسات دادگاه به مواد ۱۷۵، ۳۵۵ و ۶۵۹ قانون آئین دادرسی کیفری و همچنین ماده ۲۵ آئین نامه استفاده از سامانه‌های مخابراتی و رایانه‌ای باز می‌گردد.

در ماده ۱۷۵ قانون آئین دادرسی کیفری آمده است استفاده از سامانه‌های (سیستم‌ها) رایانه‌ه‏ا و مخابراتی، از قبیل: پیام‌نگار (ایمیل)، ارتباط تصویری از راه دور، نمابر و تلفن، برای طرح شکایت یا دعوی، ارجاع پرونده، احضار متهم، ابلاغ اوراق قضائی و همچنین نیابت قضائی با رعایت مقررات راجع به دادرسی الکترونیکی بلامانع است.

همچنین در ماده ۶۵۹ قانون آئین دادرسی کیفری آمده است: به کارگیری سامانه‌های ویدئو کنفرانس و سایر سامانه‌های ارتباطات الکترونیکی به منظور تحقیق از اصحاب دعوی، اخذ شهادت از شهود یا نظرات کارشناسی در صورتی مجاز است که احراز هویت، اعتبار اظهارات فرد مورد نظر و ثبت مطمئن سوابق صورت پذیرد.

در ماده ۲۵ آئین نامه استفاده از سامانه‌های مخابراتی و رایانه‌ای نیز آمده است که در صورت فراهم بودن امکانات لازم، مقام نیابت دهنده می‌تواند تمام یا بخشی از موضوع نیابت را مانند تحقیق از اصحاب دعوا، اخذ شهادت شهود و نظرات کارشناسی و سایر مواردی که به موجب قانون مجاز است، از طریق ارتباط تصویری، صوتی یا الکترونیکی از راه دور انجام دهد. درخواست این ارتباط از طریق سمپ به واحد قضائی ارسال و انجام آن با نظارت مرجع مجری نیابت صورت می‌گیرد.

کد خبر 5079504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha