۱۲ دی ۱۳۹۹، ۱۳:۴۳

در نشستی عنوان شد؛

جمعیت استان اردبیل رو به میانسالی و پیری است

جمعیت استان اردبیل  رو به میانسالی و پیری است

اردبیل - در نشست استاندار اردبیل با مدیر کل ثبت احوال استان با اشاره به هرم سنی جمعیت استان اردبیل که رو به میانسالی و پیری می روند برای برنامه ریزی مقابله با آسیب های اجتماعی تاکید شد.

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر بهنامجو، استاندار اردبیل پیش از ظهر جمعه در نشست با مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل به مناسبت هفته ثبت احوال فعالیت‌های ثبت احوال و آمار و تحلیل‌های ارائه شده توسط این سازمان را در راستای برنامه ریزی های مهم استان بسیار تعیین کننده و حیاتی دانست و اظهار کرد: آمار ثبت احوال باعث می‌شود وضعیت اجتماعی و واقعیت‌های جامعه مشخص شود و کار ثبت احوال در تعلق افراد به هم مهم بوده و ساماندهی و نظم خدمات در جامعه را میسر می‌کند.

وی آمار ثبت احوال در خصوص ولادت، فوت، طلاق و ازدواج در استان اردبیل را قابل تأمل عنوان کرد و افزود: وظیفه اصلی سازمان ثبت احوال ارائه دقیق این آمارها است و بررسی و برنامه ریزی آنها مربوط به حوزه اجتماعی و فرهنگی است تا در خصوص تبعات اجتماعی و یا آسیب‌های ناشی از افزایش طلاق و یا کاهش میزان زاد و ولد در جامعه به صورت واقع بینانه و کارشناسی بررسی‌های لازم انجام گیرد.

در این نشست یعثوب نژاد محمد، معاون منابع و توسعه مدیریت استانداری اردبیل نیز، ثبت احوال را جزو دستگاه پیشتاز در اجرای برنامه دولت عنوان کرد و گفت: در بحث برون سپاری و ارائه خدمات از طریق دفاتر پیشخوان، ثبت احوال اردبیل بسیار خوب عمل کرده و توانست در ارزیابی جشنواره شهید رجایی رتبه برتر را کسب کند و در حال حاضر خدمات ثبت احوال برای ادارات و نهادها کاملاً مشهود است و همه دستگاه‌های اجرایی از سیستم‌های دقیق ثبت احوال استفاده می‌کنند.

کاهش علاقه خانواده‌های اردبیلی به فرزند آوری

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل نیز در این نشست با بیان اینکه ثبت احوال استان اردبیل ارتباط خوبی با مجموعه استانداری دارد گفت: اداره کل ثبت احوال استان اردبیل در خصوص وضعیت جمعیتی استان آمارهای دقیق و کافی در اختیار این معاونت قرار می‌دهد و طبق بررسی‌های کارشناسی انجام گرفته مشخص شده خانواده‌های اردبیل علاقه‌ی چندانی به فرزند آوری در چند سال اخیر ندارند.

محمد سیمزاری کاهش علاقه خانواده‌های اردبیلی به فرزند آوری را یادآور شد و تصریح کرد: در همین راستا با همکاری سازمان ثبت احوال پژوهش‌های جدید اجتماعی و فرهنگی آغاز خواهد شد تا به بررسی علل اصلی این معضل اجتماعی پرداخته و تصمیمات جدید اتخاذ شود و فرهنگ سازی مناسبی در راستای تشویق والدین به فرزند آوری و افزایش جمعیت استان گرفته شود.

با افزایش آمار طلاق در استان اردبیل مواجه هستیم

مدیر کل ثبت احوال استان اردبیل در این نشست با بیان اینکه تمام آمارها بر پایه ثبت وقایع حیاتی در مهلت قانونی استوار بوده و ثبت احوال استان اردبیل توانسته در سریع‌ترین زمان آمارهای حیاتی را ثبت کند، افرود: در ثبت آمار ولادت تعهد استان ۹۹/۵ درصد و در فوت ۹۹/۲ درصد بود که همکاران توانستند ۹۹/۸ درصد ولادت و ۹۹/۵ درصد فوت را در مهلت قانونی ثبت کنند.

شهرام رسولی وضعیت جمعیتی استان اردبیل را رو به میان سالی و پیری اعلام کرد و گفت: میزان ولادت در استان اردبیل در سال‌های اخیر با کاهش قابل توجهی مواجه بوده و همزمان با این آمار نیز متأسفانه شاهد افزایش ثبت طلاق در استان اردبیل هستیم که در این راستا باید از طریق شورای جمعیتی استان کمیته‌های مختلفی در جهت بررسی آمار جمعیتی استان تشکیل شود.

فعالیت ۵۰ دفتر پیشخوان در مناطق شهری و روستایی اردبیل

مدیر کل سازمان ثبت احوال استان اردبیل تعداد دفاتر پیشخوان ارائه دهنده خدمات ثبت احوال را ۵۰ دفتر عنوان کرد و افزود: در خصوص ارائه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت احوال همواره پیش قدم بوده و ۱۸ مورد از خدمات خود را به صورت کاملاً الکترونیکی به شهروندان عزیز ارائه می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در تمامی ادارات و نمایندگی‌ها از سیستم فیبرنوری برای تسریع خدمات استفاده می‌شود و جهت ارائه خدمت در مناطق روستایی نیز ۳۶۰ مورد دهگردی انجام شده است و در دو بیمارستان استان و آرامستان بهشت زهرا اردبیل نیز جهت ثبت ولادت و فوت نیروی مستقر فعالیت می‌کنند.

رسولی با اشاره به اینکه برای ۱۴ ساختمان ادارات ثبت احوال استان اردبیل سند تک برگی دریافت شده است افزود: ساختمان اداری ثبت احوال شاهرود امسال افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید و ساختمان اصلاندوز و اردبیل در صورت توجه ویژه استاندار و واگذاری زمین کلنگ زنی می‌شود.

کد خبر 5109932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha