مهر گزارش می دهد؛

واکنش رسانه های صهیونیستی به برگزاری یک مسابقه با موضوع هولوکاست

واکنش رسانه های صهیونیستی به برگزاری یک مسابقه با موضوع هولوکاست

برگزاری مسابقه کاریکاتور هولوکاست در ایران که با مجوز دولت و حمایت رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران صورت گرفت، خشم رسانه های صهیونیستی را به همراه داشت.

خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: رسانه‌های رژیم صهیونیستی به موضوع برگزاری سومین دور از مسابقه کاریکاتور هولوکاست که در ایران برگزار شد، پرداختند و به آن واکنش نشان دادند.

این رسانه‌ها ابتدا به تاریخچه برگزاری چنین مسابقه‌ای در ایران پرداخته و اعلام کردند پیش از این در سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۱۶ مسابقه کاریکاتور هولوکاست برگزار شده است و اکنون با مجوز دولت ایران و حمایت رهبری این کشور سومین مجموعه کارتونی با موضوع هولوکاست و تحت عنوان «فلسطین تنها نیست» کار خود را به پایان رساند.

رسانه‌های صهیونیست که از برگزاری چنین مسابقه‌ای به خشم درآمده اند در رابطه با اهداف برگزاری آن نوشتند: «این واکنش، در پاسخ به حرکت مجلهٔ فرانسوی Charlie Hebdo (شارلی ابدو) مبنی بر بازنشر کاریکاتورهای سال ۲۰۱۵ بود، مجلهٔ شارلی ابدو در سال ۲۰۱۵ کاریکاتورهای اهانت‌آمیزی از پیامبر اسلام منتشر کرده بود.

مقامات ایرانی در موارد قبل اعلام کرده بودند که دو هدف را دنبال می‌کنند، یکی به چالش کشیدن آزادی بیان در فرانسه‌ای که اهانت به پیامبر اسلام را مجاز می‌داند ولی رد کردن هولوکاست را ممنوع می‌کند و دوم تأکید بر این موضوع که چرا باید فلسطینی‌ها تاوان جنایات اروپایی‌ها را بدهند و مطرح شدن موضوع همیشگی غیرمشروع بودن اسرائیل.

هرچند عنوان اصلی این مسابقه گسترده در ابتدا «جبران هولوکاست» بوده است (برخی منابع آن را به «تاوان یا کفاره هولوکاست» ترجمه کرده بودند)، دو رویداد در این میان اتفاق افتاد که تأثیرگذار بود. اولین اتفاق اعلام عادی‌سازی روابط بحرین با اسرائیل و پیوستن او به امارات متحده عربی در مراسم تاریخی امضای قرارداد صلح با اسرائیل در حیاط کاخ سفید بود. در نتیجه مسابقه‌ای کارتونی در تهران به طور رسمی در ۲۲ سپتامبر (مهر) با عنوان «فلسطین تنها نیست» آغاز به کار کرد. موضوعات رَد هولوکاست و مجلهٔ شارلی ابدو به عنوان موضوعات پیشنهادی مطرح شدند ولی به طور مستقیم جز موضوعات یا معیارهای مسابقه قرار نداشتند.

اتفاق دوم این بود که امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در مراسم یادبود کشته شدن معلمی که کاریکاتور مجلهٔ شارلی را به شاگردانش نشان داده بود به دست افراطیون، اعلام کرد «ما از کاریکاتو دست برنمی‌داریم». تهران این اقدام ماکرون را تأیید توهین به مقدسات و پیامبر اسلام و دلیل تازه‌ای برای احیای قضیه هولوکاست و ایجاد خشم در فرانسه دانست.

اگرچه مهلت ارسال آثار برای این مسابقه تا ماه دسامبر بود، با این اتفاق، برگزارکننده از فراخوان برای دریافت فوری آثاری با موضوع محکوم کردن ماکرون خبر داد. عنوان این مجموعه دروغ‌های هولوکاست شد و از این طریق پوسترهایی جهت ابراز مخالفت شدید در مقابل سفارت فرانسه در ایران طراحی شدند».

رسانه‌های اسرائیلی همچنین نوشتند: «کاریکاتورهایی که با موضوع دروغ‌های هولوکاست طراحی و در تهران به نمایش گذاشته شد، موجب تشویق انکار هولوکاست، سر دادن شعارهای ضدیهود و ساخت تصاویری مضحک و غیرقابل تحمل از دیوصفت بودن ماکرون شد. عده‌ای او را فردی با دماغ دراز، آلت دست یهود، فردی با زبانی همچون مار و یا هیولایی کشیده بودند که کارش اشاعه ناپاکی است یا خود نازیسم است».

در یکی از آثار، «روژه گارودی» فرانسوی یکی از منکران هولوکاست، به همراه چندین رهبر مقاومت در اثری با عنوان «مردان آزاده جهان، حامیان فلسطین و مبارزان علیه اسرائیل» مورد ستایش قرار گرفته بودند. در برخی آثار، اسرائیل و کشورهای اروپایی با نازی‌ها مقایسه و در بعضی دیگر اسرائیل، موجودیتی نامشروع و عامل نسل‌کشی معرفی شده است.

رسانه‌های صهیونیست در ادامه توصیف خود از برگزاری این مسابقه نوشتند: «حریص بودن اسرائیل، کنترل آمریکا توسط اسرائیل، خیانت اسرائیل به صلح با کشتار، خون‌آشام بودن اسرائیل، کشتار مسیحیان توسط اسرائیل از جمله مفاهیمی بود که در کاریکاتورها القا می‌شود و در کل اسرائیل را وحشی معرفی می‌کنند».

به نوشته این رسانه‌ها، «در مسابقه «فلسطین تنها نیست»، تصاویر به شدت یهودستیز دیگری نیز ارائه می‌شوند. در بسیاری از این تصاویر، یهودیان، صهیونیست‌ها و کابینه اسرائیل دیوصفت یا حیوان نشان داده می‌شوند و آنها را با شیاطین، ماشین، امراض لاعلاج، مار و عقرب، کوسه و دیگر حشرات موذی مقایسه می‌کنند».

همین‌طور در تعداد زیادی از تصاویر، رهبران بحرین، امارات، اردن و مصر، سفاک، دیو و حریص و هیولا نشان داده شده‌اند. علاوه براین کاریکاتور جنجال‌برانگیز نیویورک‌تایمز مبنی بر کنترل ترامپ توسط بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در بخش کاریکاتور مجدد منتشر شد.

رسانه‌های اسرائیلی همچنین در توصیف این مسابقه اعلام کردند: «تعدادی از کاریکاتورها تا جایی پیش رفتند که خواستار نابودی اسرائیل و حتی آمریکا شدند. یکی از آنها به سخنان بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران پرداخته است مبنی بر اینکه «اسرائیل همچون یک غده سرطانی در قلب اسلام است و باید از بین برود». کاریکاتوری دیگر به سخنان علی خامنه‌ای رهبر ایران، پرداخته بود «پایه‌های اسرائیل سست است و این رژیم محکوم به فناست».

کاریکاتوری دیگر مبارزان مسلحی را در مسجدالاقصی نشان می‌دهد که روی تیشرتهای آنها نوشته شده «آزادی به بهای جان / آزادی با خون»، و در حال انداختن رأی در صندوقی هستند که روی آن نوشته شده است: رفراندوم برای همه فلسطینی‌ها از بحر تا نهر. کاریکاتورهای دیگر سخنان خامنه‌ای همچون «از بحر تا نهر»، «رژیم جعلی اسرائیل» و «اسرائیل برگی ننگین در تاریخ که باید حذف شود» را نشان می‌دهند.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی همچنین به محتوای برخی دیگر از کاریکاتورها اشاره کردند که در آنها از گروههای مقاومتی که علیه تل آویو مبارزه می‌کنند تجلیل شده است، گروه‌هایی همچون جنبش حماس، حزب الله لبنان، گردان‌های حزب الله عراق، جنبش نجباء، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سردار حاج قاسم سلیمانی. این رسانه‌ها در این رابطه نوشتند: «در یکی از تصاویر نگران کننده، سلیمانی در حال قدم زدن در کنار دیوار ندبه اورشلیم است».

کد خبر 5134497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
      3 1
      سلام، بایدتمام این نقاشی هاروتوتمام شبکه های مجازی انگلیسی زبان به هرشکلی پخش کردواین فاشیستهارورسواکرد