۱۰ اسفند ۱۳۹۹، ۲۳:۴۴

کاخ سفید: آماده مذاکره با ایران درباره برجام هستیم

کاخ سفید: آماده مذاکره با ایران درباره برجام هستیم

یک مقام کاخ سفید گفت که واشنگتن از پاسخ رد ایران به برگزاری نشست درباره برجام با حضور آمریکا مایوس شده است اما همچنان آماده مذاکره در این خصوص است.

به گزارش خبرگزاری مهر، یک مقام کاخ سفید گفت که واشنگتن از مخالفت ایران با برگزاری نشست درباره برجام با حضور آمریکا مأیوس شده است.

وی در عین حال از آمادگی آمریکا برای «مذاکرات هدفمند» با ایران درباره برجام خبر داد.

این مقام کاخ سفید افزود: ما درباره بهترین راهکار پیش رو با شرکای خود در ۵+۱ رایزنی خواهیم کرد.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال امروز ادعا کرد که ایران پیشنهاد اروپا مبنی بر مذاکره هسته‌ای مستقیم با آمریکا بر سر توافق هسته‌ای را رد کرده است.

بر اساس این گزارش، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال امروز یکشنبه در گزارشی اعلام کرد که ایران پیشنهاد مذاکره هسته‌ای مستقیم با حضور آمریکا و اروپایی‌ها را رد کرده است.

وال استریت ژورنال به نقل از دو دیپلمات ارشد غربی در این خصوص نوشت که ایران پیشنهاد اروپا مبنی بر مذاکره مستقیم با آمریکا بر سر توافق هسته‌ای را رد کرده است.

بر اساس این گزارش، دیپلمات‌های ارشد مذکور اعلام کردند که ایران گفته است که تحریم‌های هسته‌ای باید لغو شوند.

به گزارش این روزنامه، تهران ابتدا خواست است تا رفع تحریم‌ها از سوی واشنگتن پس از این نشست تضمین شود؛ موضوعی که واشنگتن آن را رد کرده است.

به گفته دیپلمات‌ها، رد درخواست مذاکره مذکور از سوی تهران امیدواری‌ها به مذاکرات در ماه‌های آتی را از بین نبرده، بلکه به منظور دستیابی به اهرمی در مذاکرات از سوی ایران به انجام رسیده است.

این در حالیست که تا کنون هیچ منبع رسمی در جمهوری اسلامی ایران به گزارش این روزنامه آمریکایی واکنشی نشان نداده است.

ایران روز پنجم اسفند اعلام کرد که مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی، در اعتراض به تداوم تحریم‌های آمریکا و اجرا نشدن مفاد برجام از سوی طرف اروپایی، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می‌کند و دیگر اجازه نظارت‌های فراپادمانی را به بازرسان نخواهد داد.

از طرفی، ایران می‌گوید از آنجا که آمریکا عضو برجام نیست، نشست رسمی با این کشور نخواهد داشت و در خصوص برگزاری نشست ۱+۵ و حضور آمریکا به عنوان میهمان، رایزنی‌هایی در حال انجام است.

گفتنی است که تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) پیشتر با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از تصمیم ایران درباره توقف پروتکل الحاقی، حمایت خود را از تفاهم به دست آمده میان تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تداوم نظارت و راستی‌آزمایی‌های ضروری در ایران اعلام کردند.

نکته قابل توجه آن است که در بیانیه این سه کشور اروپایی به نقض صریح قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد از سوی آمریکا هیچ‌گونه اشاره‌ای نشده است.

از سوی دیگر، جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا از لحظه ورود به کاخ سفید در ۲۰ ژانویه (اول بهمن)، عملاً هیچ گام محسوسی در راستای بازگشت به برجام برنداشته و به انجام چند اقدام عوام فریبانه کفایت کرده است؛ حال آنکه او موظف به جبران اشتباه دولت قبلی واشنگتن در خصوص برجام است.

شایان ذکر است که توافقنامه هسته‌ای ایران با نام رسمی «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) در سال ۲۰۱۵ به امضای ایران و گروه ۱+۵ (ایالات متحده، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) و اتحادیه اروپا رسید.

طبق این توافقنامه، ایران مجاز به غنی سازی اورانیوم تا غنای ۳.۶۷ درصد است و در ازای آن، سایر طرف‌های امضاکننده این توافق ملزم به لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران شدند.

به رغم رضایت تمام طرف‌ها از مفاد این توافقنامه، دولت ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در ۸ ماه می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت ماه سال ۹۷) به طور یکجانبه از این توافق خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را دوباره وضع کرد که این اقدام واشنگتن در کنار انفعال طرف‌های اروپایی و عدم اقدام مستقلانه آنها در جهت جبران پیامدهای این خروج، مقامات تهران را واداشت تا طبق مادتین ۲۶ و ۳۶ برجام در روندی گام به گام تعهدات برجامی خود را کاهش دهند.

دولت جدید آمریکا در تلاش است تا وانمود کند به دنبال بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران موسوم به برجام است؛ اما در عمل به بهانه‌های مختلف از انجام این کار سرباز می‌زند.

گفتنی است که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرده بود که تصمیم جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تعلیق اجرای پروتکل الحاقی کاملاً مطابق با متن برجام بوده و این تصمیم در راستای ادامه نقض توافق هسته‌ای از سوی آمریکا و انفعال سه کشور اروپاییِ متعهد در برجام در عمل به تعهداتشان صورت گرفته است.

کد خبر 5158654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • مجید IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      0 2
      مگر بازم با احمقها مذاکره شما حرف خودتون رو قبول نداریدشما از برجام خارج شدید هیچ نوع مذاکره ای با شما صورت نمیگیرد ونخواهد گرفت همانجور که کنگره تصمیم مگیره وتصویب میکنه رهبر عزیز هم تایید وتصویب وسپاه انجام میده رئیس جمهور هم حق نداره در مسائل نظامی دخالت کنه خوشبختانه رهبر عزیز این قدرت رو نداده
    • US ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      1 0
      اگر نظرتان صلح آمیز است پس چرا تحریم شدیم اگر نظرتان بمب اتم است بروید جلو و انجام دهید مگر بیشتر از تحریم ما که تحریم هستیم
    • آراز IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      0 0
      برجام نتیجه ۱۲ سال مذاکره با آمریکاست. هیچ مذاکره ای در مورد آن نباید انجام شود مگر اینکه تمریکا مثل بچه آدم به تعهدان برجامی خود برگردد.
    • سارا IT ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      1 1
      بعداز کشتن بیست ودونفر از گروه مقاومت در سوریه امریکا گوه خورد که با ایران مذاکره میخواهد .ازقدیم گفتن بیلت را بده تا آبت را قطع کنم .خرخودتونید
    • امیر IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      0 0
      انشاءالله با ایران هسته ای مذاکره خواهید کرد ایران باید اعلام کند اقدامات از این به بعد غیر قابل بازگشت خواهد بود و در صورت رفع تحریمها و مذاکره و تفاهم فقط متوقف میشود ولی بازگشتی در کار نخواهد بود من نمیدانم چرا اینقدرفرصت میدن اینها چون ایران میگه اگه برگردی بر میگردم تا دقیقه اخر فشار میارن
    • امیر IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      1 0
      ایران هم تا شما تعهدات خودتان را انجام ندهید هسته ای را ادامه میدهد و هیچ مذاکره ای در کار نیست مذاکرات صورت گرفته و فقط عمل به ان مانده است
    • جنتلمن KW ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      0 1
      اقای بایدن یک فرد بی سواد میفهمد که جنگ وتحریم کار اشتباهی هست جز اینکه سوهان به لبه شمشیری میکشید شما که بگمان خودتان رهبری دنیا در اختیار دارید ولی رهبری بی انصاف ودور از انسانیت چگونه تصویری در ذهن خوددارید ایاپاسخی به جامعه جهانی دارید که چرا نظم جهان را با بی تدبیری بهم زده اید
    • هیبت IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      0 0
      باید به فکر اتم باشیم باید بسازیم واز اتم بهتر بسازیم آن وقت تحریم حذف میشود
    • بی نام IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      0 0
      برجام پرونده ای بسته شده است و نیازی به بازبینی مجدد ندارد تا پیرامون آن مذاکره شود
    • عباس عبدی IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      0 0
      هرنوع مذاکره مجدد درسایه تحریم به معنی قبول ذلت است
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      0 0
      مذاکرهٔ بی نتیجه! بی فایده است، آزموده را آزمودن «خطاست»
    • Aa IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      0 0
      فقط خواهش میکنیم پول هواپیما و غذا و هتل و رفت و آمد را ملت ندهند چون به فرض دوباره مذاکره شد و توافق دولت بعدی یک لگد زیر توافق میزند و تحریم دوباره و فقط پول از جیب ملت رفته پس لطفا پول آن راملت ندهند.
    • محید IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      0 0
      من نمیدونم میخواهند ما را بخورن ، برید مذاکره ، دری وری گفتند برگردید.
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      0 0
      قبلا مذاکره شده .اروپابه تعهدهایش عمل نکرده مذاکره مجدد معنائی ندارد .هرموقوع به تعهدات عمل کردند.صحت انجام تعهدات مردتائید ایران قرار گرفت
    • ناشناس IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      0 0
      مذاکره خوب است درحضور نمایندگان دنیاطرف مقابل رامحکوم میکنی تاتسلیم عدالت شود
    • مهدی IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      0 0
      خدا رو شکر
    • غلامحسین حسینی چگنی IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      0 0
      مرگ بر انگلیس و آمریکا واسراییل مرگ بر برجام کثیف بابا ای سر جام را نخواستیم
    • IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
      0 0
      مذاکره با اینکه به حق ایران اعتراف میکنی،که کارشکنی کردی نسبت به ما، صورت میگیره،بدهی ها هم نصفش به عنوان اعتبار سنجی پرداخت بفرمائید.
    • علی رضا ببرافکن IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
      0 0
      ما هنوز اماده نیستیم داریم‌گرم میکنیم
    • محمد IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
      0 0
      هرگونه مزاکره قبل ازبرداشتن تحریمها به آرمانهای انقلاب خیانت است
    • محمد IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
      0 0
      پس شما هم منتظر زنگ ما باشید شتر در خواب بیند پنبه دانه
    • ایرانی AE ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
      0 0
      بایدن باید بره بدنبال بز چرونی ایرانیان دیگه خودشون را باور دارند