۴ فروردین ۱۴۰۰، ۱۷:۵۲

مهر گزارش می دهد؛

بازخوانی اتفاقات تلخ و شیرین گیلان در سالی که گذشت

بازخوانی اتفاقات تلخ و شیرین گیلان در سالی که گذشت

رشت- سال ۹۹ ، در سایه شیوع ویروس کرونا میزبان اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری برای ایران و به ویژه گیلان بود.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: مریم ساحلی: بار دیگر تقویم ورق می‌خورد و سال ۱۳۹۹ با همه فراز و نشیبش به تاریخ می‌پیوندد. صدای گام‌های بانوی بهار به گوش می‌رسد و سالی دیگر از راه می‌رسد.

بی تردید همه آنچه که زیر سقف خانه‌ها و زیر آسمان شهرها و روستاها گذشت، روایتی آمیخته از شیرینی و تلخی بسیار دارد. هر چند هجوم ویروس تاجدار و اوضاع نامناسب اقتصادی و بار سنگین گرانی سبب شده تا تلخ کامی‌های سالی که پشت سر نهاده‌ایم بیشتر باشد اما امید به آینده و تلاش برای ساختن جهانی بهتر را نباید از یاد برد.

بهار در سایه سیاه کرونا

همه می‌دانیم بهار ۹۹ وقتی از راه رسید که گیلان چون بسیاری دیگر از نقاط جهان در بهت همه گیری بیماری مهلک کرونا فرو رفته بود و مهار کووید ۱۹، آرزویی جمعی بود.

بی شک نوروز سالی که به پایان رسید متفاوت از همه نوروزهایی بود که دیده‌ایم. بسیاری از دید و بازدید و سفر پرهیز کردند و خود را ملزم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی دانستند و البته عده‌ای هم به این موارد بی‌توجه بودند. و اما در میان همه دل نگرانی‌ها و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا آنچه بر زیبایی گیلان در آغازین روزهای سخت سال افزود، مهربانی مردم بود.

کمک برای کاهش مشکلات در حوزه بهداشت و درمان و کاستن از رنجی که نیازمندان بر دوش می کشند، حکایت ایثار نیکوکاران این دیار سبز است. اهدای سه دستگاه الکترو کاردیو گراف از سوی کلیسای مریم مقدس به بیمارستان شهید بهشتی انزلی، توزیع بیش از ۱۰ هزار شیلد محافظ توسط خیرین نیکوکار در بیمارستانها و مراکز درمانی استان، اهدای سه دستگاه تنفس مصنوعی توسط خیران و انجمن متخصصان زنان و زایمان استان به بیمارستان آستارا و همچنین توزیع بسته‌های معیشتی در راستای کمک به اقشار ضعیف جامعه تنها نمونه‌هایی از ایثار مردم دریا دل گیلان زمین در بهار کرونایی این سرزمین بود.

سالی با نام جهش تولید

سال ۱۳۹۹ نام جهش تولید را بر پیشانی خویش داشت، اما تولید در گیلان همچنان در سالی که گذشت با توجه به تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی موجود و نقاط ضعفی که در مدیریت و مشارکت‌های بین بخشی این عرصه وجود دارد با مشکلات بسیاری دست به گریبان بود. البته در این میان خبرهای خوشی نیز وجود داشت.

کشاورزان گیلانی در این سال شاهد تلاش متولیان امر برای ارتقای مکانیزاسیون کشاورزی بودند و البته رشد ۳۶ درصدی تولید بذرهای گواهی شده برنج در استان که به تولید دو هزار و ۲۱۶ تن بذر انجامید هم گامی مثبت در مسیر افزایش تولید محصول راهبردی برنج به شمار می‌آید.

از سوی دیگر در ۱۱ ماه نخست سال ۹۹ نسبت به زمان مشابه در سال قبل میزان تخلیه و بارگیری کالا در بندر انزلی ۳۳ درصد و در بندر آستارا ۵۱ درصد رشد داشته است. همچنین کشتی‌های وارده به بندرگاه انزلی در همین مدت نسبت به سال قبل از آن ۲۴ درصد و بندر آستارا ۴۶ درصد افزایش داشته‌اند.

از سوی دیگر آبان ماه امسال شاهد برگزاری نخستین همایش بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا با حضور مسئولان داخلی و خارجی در منطقه آزاد انزلی بودیم. ایجاد فرصت‌های جدید صادراتی و تحقق شاخص‌های اقتصاد مقاومتی در سال جهش تولید از مهم‌ترین محورها و اهداف برگزاری این همایش عنوان شد.

حوادث در سرزمین سبز

جاری شدن سیلاب‌ها از جمله حوادثی بود که گیلان سال ۹۹ شاهدش بود. فروردین ماه بارش شدید باران در روستای کانرود از توابع بخش لوندویل شهرستان آستارا خساراتی به راه‌های روستایی وارد کرد و موجب ریزش حاشیه جاده شد. طغیان رودخانه و سیلاب خساراتی نیز به ۲۰ واحد مسکونی واقع در شهرک بازنشستگان روستای سیب لی این شهرستان وارد آورد.

همچنین دو روستای بخش حویق شهرستان تالش نیز به سبب سیلاب دچار خسارت شدند. متأسفانه پایان تابستان هم در استان گیلان مقارن با وقوع سیلابی در تالش بود که در کنار خسارات بسیار، مرگ دو انسان را نیز سبب شد. کارشناسان کاهش پوشش جنگلی را یکی از دلایل افزایش سیلاب‌ها می‌دانند.

البته جنگل‌های گیلان در معرض آتش سوزی نیز بودند. تنها در حد فاصل ۲۰ تا ۲۶ دی ماه در مجموع ۸۱ فقره حریق در سطح جنگل‌های گیلان به وقوع پیوست و حدود ۱۴۰ هکتار از اراضی جنگلی استان با این آتش دست به گریبان بودند. بنا به اظهارات فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان این حریق‌ها بیشتر سطحی بوده و آسیبی به تنه و تاج درختان وارد نشد.

آتش سوزی گسترده و چند روزه در جنگل‌های جمهوری آذربایجان واقع در نوار مرزی آستارا نیز نگاه گیلانی‌ها را در دی ماهی که گذشت متوجه خویش ساخت. واقعیت این است که حوادث همواره در کمین هستند و آمادگی برای رویارویی با آنها و مهیا ساختن تجهیزات لازم از جمله موضوعاتی است که در گیلان باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

افزایش تجهیزات و امکانات مهار حریق به ویژه برای مناطقی که امکان دسترسی به آن دشوار است، از جمله مواردی است که در این عرصه باید مورد توجه قرار گیرد. در این راستا باید گفت، استقرار پایگاه اورژانس هوایی استان گیلان در فرودگاه سردار جنگل یکی از اتفاقات ارزنده‌ای است که اسفند ماه امسال خبرش منتشر شد. بدین ترتیب یک فروند بالگرد «بل ۲۱۲» دو موتوره با قرارداد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ناجا به استان گیلان برای خدمات رسانی به موقع فوریت‌های پزشکی در حوادث پر تلفات، مناطق سخت گذر و همچنین اعزام به شهرستان‌های دور از مرکز استان اختصاص داده شد.

ضرورت کاهش معضلات با توجه بیشتر به فرهنگ و آموزش

کاهش بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و چالش‌هایی که با آن مواجه می‌شویم در گرو توجه بیشتر به آموزش و فرهنگ است. قتل دختری ۱۴ ساله به دست پدرش در تالش نشان از ضرورت توجه بیشتر به ارائه خدمات آموزشی، مشاوره، مددکاری، روانشناسی از سوی متولیان امر و تلاش برای کسب بینش لازم به منظور زندگی در جامعه امروز دارد.

گیلانی‌ها همچنین در آخرین روزهای دی ماه شاهد انتشار خبر ضرب و شتم دو مأمور جنگلبانی توسط یک متصرف اراضی ملی بودند. این در حالی است که استان گیلان از پیشینه فرهنگی و آموزشی بسیار ارزشمندی برخوردار است و انتظار می‌رود در عرصه کاهش معضلات به بخش فرهنگی و آموزشی مسائل بیش از پیش توجه شود. از یاد نباید برد که این استان با دارا بودن ۹۸ درصد از جمعیت باسواد در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در سال ۱۳۹۹ جزو چهار استان برتر کشور در میزان جمعیت باسواد قرار گرفته است.

تلخ و شیرین اهالی فرهنگ

در سال ۹۹ اجرای بسیاری از برنامه‌های فرهنگی و هنری، تحت تأثیر همه گیری بیماری کرونا قرار گرفت اما اخبار شیرینی چون اختصاص جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره اسکرین پاور انگلستان به «مجید پتکی» هنرمند توانمند گیلانی برای بازی در فیلم کوتاه «دیگری» و همچنین دریافت جایزه بهترین فیلم «تجربه مستند» فستیوال FFTG نیویورک توسط «حامد اریب» با فیلم «حباب» را هم داشتیم.

«ملوانان تنها به دریا نمی‌روند» به کارگردانی «الله‌کرم رضائی‌زاده» نیز در این سال موفق به دریافت دیپلم افتخار بهترین مستند بلند جشنواره فیلم‌های ورزشی کنیا شد. همچنین افتتاح نخستین «پست، موزه، مدرسه» جهان در رشت هم یکی دیگر از رویدادهای خوب در سال ۱۳۹۹ به شمار می‌آید.

در این سال چون سال‌های گذشته کتاب‌هایی منتشر و نمایشگاه‌هایی دایر شدند، نمایش‌هایی روی صحنه رفتند و فیلم‌هایی به نمایش درآمدند و اینها همه نشان از روشنی مسیری دارد که پیش رو داریم. مسیری که تلاش می‌کنیم، سختی‌ها را تاب بیاوریم و جان و جهانمان را آباد سازیم.

کد خبر 5167566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha