۲۲ فروردین ۱۴۰۰، ۱۳:۴۷

مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرد؛

جزئیات طرح اروپا و آمریکا برای «وادار کردن ایران به عقب‌نشینی»

جزئیات طرح اروپا و آمریکا برای «وادار کردن ایران به عقب‌نشینی»

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی جزئیات تلاش آمریکا و اروپا برای وادار کردن تیم مذاکره کننده بر عقب‌نشینی از سیاست «حرف قطعی» را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی دور اول مذاکرات برجامی وین را مورد بررسی قرار داد و آن را آغاز کارزار برای تعدیل موضع ایران اعلام کرد.

در این گزارش آمده است؛ ارزیابی نشست وین نشان می‌دهد آمریکا و اروپا در حال طراحی و پیاده سازی روندی هستند که علیرغم تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر عدم تخطی از سیاست حرف قطعی، تیم مذاکره کننده ایران را وادار به عقب نشینی کنند. بر اساس این طراحی، بازگشت همزمان و موازی دو طرف جایگزین بازگشت اول آمریکا به برجام می‌شود؛ ایران به جای رفع همه تحریم‌ها به رفع بخشی از تحریم‌ها رضایت بدهد و در نهایت، راستی آزمایی واقعی تبدیل به مجموعه اقدامات نمادین و صوری در یک بازه زمانی کوتاه مدت شود.

برآوردی در میان کشورهای غربی درحال شکل‌گیری است که ایران به نوعی بازگشت همزمان به برجام و راستی آزمایی صوری را پذیرفته و اکنون باید ایران را برای پذیرش رفع بخشی از تحریم‌ها تحت فشار سیاسی و رسانه‌ای قرار داد. از نگاه آمریکا، ایران باید به تمام اقدامات خود عمل نماید و در ازای آن به اجرای حداقلی تعهدات آمریکا راضی شود.

این گزارش تاکید دارد؛ انتخابات ریاست جمهوری ایران و ضرب‌الاجل توافق موقت میان ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای در خردادماه سال جاری، توجیه درستی برای تعجیل در مذاکرات نیست. گذشت زمان نباید عاملی برای تحت فشار قرار دادن ایران برای تخطی از سیاست حرف قطعی باشد. نزدیک ساختن مواضع به یکدیگر نباید به معنای عقب نشینی ایران از سیاست حرف قطعی درباره تحریم‌ها یا پذیرش یک راه حل بینابین باشد.

سیاست حرف قطعی جمهوری اسلامی ایران قابل چانه زنی نیست و هیچ توجیهی نمی‌تواند باعث تعدیل در ارکان این سیاست شود.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

کد خبر 5186422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • محمد IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
      11 2
      هر کس این شرایط را بپذیرد منافق است و باید به اشد مجازات تنبیه گردد ، حتی اگر رییس جمهور باشد ، ما اینهمه بدبختی نکشیدیم که یک نفر همه عزت ما را بباد دهد ، ما با عزت زنده ایم ، و ذلت را نمیپذیریم
      • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
        1 4
        دوغتو بنوش
    • sdn IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
      7 1
      جمهوري اسلامي براي مماعنت از خرين زمان توسط طرف غربي بايد اقدام به قانون كردن برگشت ناپذيري نتيجه غني سازي تا زمان برگشت امريكا كند. به اين معنا كه هر ميزان اورانيوم غني شده بالاي 20درصد در اين بازه زماني نبايد مشمول اكسيداسيون، بيرون كردن از ايران يا مانند آن شود.
    • ی د AE ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
      1 0
      به قول امام خمینی (ر) ای مجلس ای سیاسیون ای خواص ای روحانیون ای علما ای مردم به روحانی و ظریف بیشتر از اجازه ندهید که کشور با مذاکره ننگین به ورطه نابودی بکشند به خدا اینها یا عامدانه یا از نادانی و ضعف حتما در مقابل غربیها کوتاه خواهند امد اخی کسی که مرغ وتخم مرغ ....بازار را نمی تونه کنترل کنه چط
    • ایرانی IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
      0 0
      غربیها دندونای این دولتو شمردن میدونن اینا له له میزنن برای توافق حتی توافق صوری ،تا این دولت هست ترکمنچای برجام هم هست