۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۰:۳۰

در پارک فناوری شهید بهشتی؛

میکروسکوپ‌های «رامان» با کاربرد در علوم جنایی تولید شد

میکروسکوپ‌های «رامان» با کاربرد در علوم جنایی تولید شد

محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی و تولید میکروسکوپ های رامان شدند.

حسین خادم، رئیس هیأت مدیره یک شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی به خبرنگار مهر گفت: در این شرکت دانش بنیان موفق به طراحی و تولید میکروسکوپی شدیم که می‌تواند به عنوان یک سیستم دقیق برای آنالیز و مشخصه‌یابی مواد، بر اساس طیف سنجی رامان مورد استفاده قرار بگیرد.

خادم افزود: روش‌های طیف‌سنجی از جمله طیف سنجی رامان با تابش نور لیزر به ماده و دریافت پراکندگی بازگشتی از ماده، پیوندهای مولکولی را ثبت و ماده را از مجموعه این پیوندها شناسایی می‌کنند. در این مسیر، استفاده از الگوریتم‌های آماری و ریاضی نیز جزئی از پروسه پردازش داده هستند.

رئیس هیأت مدیره این شرکت دانش بنیان اعلام کرد: از این میکروسکوپ می‌توان برای شناسایی مواد ناشناخته (مانند جرم شناسی و باستان شناسی)، درک ساختار مولکولی (مانند درجه تبلور و ساختار پلی مورف)، درک رابطه فضایی بین اجزای نمونه (مانند تجزیه و تحلیل نقص و پروفایل عمق) استفاده کرد.بطور کلی این نوع میکروسکوپ طیف کاربردهای بسیار وسیع و جذابی در حوزه‌هایی همچون داروسازی، علوم جنایی، زمین شناسی، هنر، صنایع غذایی، کشاورزی، مهندسی معدن، پزشکی و اقیانوس شناسی دارد.

خادم روش طیف سنجی رامان را برای تمام مواد به غیر از فلزات خالص قابل بهره برداری دانست و گفت: میکروسکوپ به تغییرات کوچک در ماده نیز بسیار حساس است و می‌تواند آن را نشان دهد.

وی با بیان اینکه تا پیش از این غالباً از روش‌های کروماتوگرافی برای تشخیص استفاده می‌شد گفت: این روش نسبت به روش‌های مشابه خود سرعت بالایی دارد و غیرمخرب بوده و بسته به ماهیت روش طیف‌سنجی مورد استفاده و تکنیک‌های زیرشاخه این روش‌ها، حد تشخیص از چند ppb (بخش در تریلیون ) تا چندین ppm (بخش در میلیون ) متغیر است.

رئیس هیأت مدیره این شرکت مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی درباره مهمترین مزایای این طیف‌سنج نوری گفت: سرعت بالای آنالیز در مقایسه با روش‌هایی همچون کروماتوگرافی (چندین میلی ثانیه)، عدم نیاز به تماس با نمونه (که در موارد خطرناک بیولوژیک و منفجره اهمیت بالایی دارد) و هزینه پایین تست نسبت به سایر روش‌ها از مزیت‌های استفاده از میکروسکوپ رامان به شمار می‌رود.

به گفته خادم، در حال حاضر مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی دانشگاهی و دولتی از جمله دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها، سازمان غذا و دارو، مؤسسات تحقیقات اقیانوس‌شناسی، میراث فرهنگی و آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند و بطور کلی بازار هدف این محصول شامل دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، شرکت‌های تولیدی دارو و مواد شیمیایی سازمان غذا و دارو، مؤسسات تحقیقاتی مواد، میراث فرهنگی و آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت هستند.

وی افزود: میکروسکوپ‌های رامان تولیدی در این شرکت دانش بنیان دارای گواهینامه CE اروپا، گواهینامه نانومقیاس و گواهینامه ارتباط با نانو هستند.

به گزارش مهر، رامان یک روش طیف سنجی برای تجزیه و تحلیل مولکولی مواد است که بر اساس پدیده پراکندگی بنا نهاده شده و کاربردهای زیادی دارد.

کد خبر 5196087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • سعید IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
      0 0
      درود بر شما جوانان و دانشمندان ایران زمین خداوندپشت و پناهتان باد. به شما افتخار می کنیم.