۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۰:۰۲

با سخنرانی مهدی محبتی انجام می شود؛

بررسی رساله الطیرنویسی از ابن‌سینا تا عطار به طور تحلیلی و تطبیقی

بررسی رساله الطیرنویسی از ابن‌سینا تا عطار به طور تحلیلی و تطبیقی

دو نشست درسگفتار بررسی تحلیلی و تطبیقی رساله الطیرنویسی از ابن‌سینا تا عطار طی روزهای چهارشنبه هشتم و پانزدهم اردیبهشت با سخنرانی مهدی محبتی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مرکز فرهنگی شهر کتاب، نهمین و دهمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ بوعلی سینا، در روزهای چهارشنبه هشتم و پانزدهم اردیبهشت با عنوان «بررسی تحلیلی و تطبیقی رساله الطیرنویسی از ابن‌سینا تا عطار» در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می شوند. 

این دو درس‌گفتار درباره کارکرد و معنا و انگیزه‌های پیدایش پرنده نامه‌ها در فرهنگ و ادب اسلامی-ایرانی نگره‌های مختلف و بعضا متعارضی موجود هستند. برخی اساسا قائل به یک سنت رساله الطیرنویسی هستند و همان را اصل می‌دانند و گروهی دیگر با توجه به زمینه‌ها و اهداف و رویکردهای روشیِ متفاوتِ پدیدآورندگان ،وجود چند سنت در این ساحت را مقرون به صواب می‌دانند.

بوعلی سینا به عنوان مهم‌ترین شخصیتی که این نوع ادبی _تمثیلی را با توجه به برخی کوشش‌های پراکنده گذشتگان، بنیاد نهاد و گسترش داد؛ نقشی بسیار مهم در تاریخ تفکر سیاسی و اجتماعی ما داشته است و علیرغم پاره‌ای مخالفت‌ها ، تاثیری عظیم بر همه کسانی که در این نوع تمثیلی_ادبی قدم نهادند و قلم برداشتند گذاشت از جمله برادران غزالی و پیر فرزانه نیشابور...

دو جلسه درسگفتار یادشده با سخنرانی مهدی محبتی برگزار می شوند و هدف برگزاری آن ها، تبیین و تحلیل تطبیقی پیدایش زمینه‌ها ،انگیزه‌ها و شیوه کار ابن‌سینا و برادران غزالی و عطار برای رسیدن به رستگاری و نجات از گرفتاری‌های وجودی و اجتماعی و سیاسی است.

این برنامه ها از ساعت 11 روزهای چهارشنبه هشتم و پانزدهم اردیبهشت در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار و به طور زنده از حساب کاربری این مرکز فرهنگی در تلگرام، اینستاگرام و سایت آپارات پخش می شوند. 

کد خبر 5196092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha