۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۲۶

مهر گزارش می‌دهد؛

بازارمسکن چشم انتظار مالیات تنظیمی/وعده‌های دولت به سرانجام نرسید

بازارمسکن چشم انتظار مالیات تنظیمی/وعده‌های دولت به سرانجام نرسید

کارشناسان اقتصادی معتقدند حال که اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی، در بهبود بازار مسکن نقش داشته، برای خروج کامل سفته بازان از این بازار باید مالیات بر عایدی مسکن هم تصویب و اجرا شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اخیراً محمد اسلامی از تأثیرگذاری ۲۵ درصدی اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی بر بهبود بازار مسکن در ۳ ماهه پایانی سال گذشته در گفت وگو با خبرنگار مهر خبر داده بود.

این در حالی است که قرار است امسال این قانون برای نخستین بار اجرا شود و صرف مطرح شدن رسانه‌ای این قانون توانسته مالکانی که خانه‌های خود را خالی نگه می‌داشتند تا از محل افزایش قیمتی که برای آن ایجاد می‌شود، به حفظ ارزش دارایی‌های خود اقدام کنند.

مالیات بر عایدی مسکن چیست؟

با این حال به موازات اخذ مالیات از دارندگان واحدهای خالی از سکنه، می‌توان مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن را هم طراحی، تصویب و اجرا کرد که این قیچی دو لبه به ابزاری برای قطع کردن دست سفته‌بازان و سوداگران از بازار مسکن شده و این کالا به طور کامل از جرگه کالاهای سرمایه‌ای خارج و به کالای مصرفی تبدیل شود.

اگر با ابزار مالیاتی، خانه‌های خالی به بازار عرضه می‌شوند، با مالیات بر عایدی سرمایه از انجام معاملات مکرر با هدف سفته بازی یا نگهداری و خرید و فروش ملک با هدف افزایش قیمت مسکن جلوگیری می‌شود.

مالیات بر عایدی سرمایه سال‌هاست که در تعلل و وعده‌های پیاپی دولت، معطل مانده و مجال بررسی در صحن و تصویب در مجلس نیافته است.

آخوندی و دژپسند بزرگترین موانع تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه

عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی با نگارش نامه‌ای در سال ۹۴ به رئیس وقت مجلس از مطرح شدن طرحی برای اخذ مالیات بر عایدی سرمایه که در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب و آماده طرح در صحن علنی بود جلوگیری کرد و سبب شد این طرح به کمیسیون مربوطه ارجاع شود.

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد نیز پس از آنکه در سال ۹۷ بار دیگر اعضای کمیسیون اقتصادی خواهان به جریان افتادن طرح مالیات بر عایدی شدند، با این بهانه که لایحه مربوطه در وزارت اقتصاد در دست تدوین است، مانع بررسی آن در مجلس شد.

البته دو سال قبل وزارت اقتصاد خبر داد که مالیات بر عایدی سرمایه را در قالب لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم در دستور کار دارد ولی بعد از دو سال هنوز از این لایحه خبری نیست.

طراح طرح مالیات بر عایدی مسکن در مجلس دهم: نامه نگاری آخوندی با لاریجانی مانع بررسی طرح در مجلس شد

زهرا سعیدی مبارکه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم و یکی از طراحان مالیات بر عایدی سرمایه تیرماه سال ۹۸ در برنامه زنده تلویزیونی در این باره گفت: طرحی که ما آماده کردیم بر این موضوع دلالت دارد و با ۱۴۵ امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد که کلیات آن تاکنون تصویب شده است. بیش از ۹۵ درصد مردم از این مالیات معاف هستند و آنهایی که مسکن را برای سود خریده‌اند باید بخشی از سود خود را مالیات دهند.

سعیدی مبارکه افزود: در سال ۹۴ ما بر تولید مالیات بستیم اما بر خانه‌های مازاد و سوداگری مسکن هیچ مالیاتی بسته نشد. در آن سال این طرح به مجلس آمد اما با نامه نگاری آخوندی، وزیر وقت راه و شهرسازی، و نقش آفرینی رئیس مجلس موضوع مالیات بر عایدی سرمایه از دستور کار خارج شد.

سلاطین مسکن در بازار؛ مسئولان بخش مسکن غافل

نماینده مجلس دهم بیان کرد: طبق اطلاعات واصله فردی در شهرری صاحب ۷۰۰ خانه است و مالیات این سرمایه را هم نمی‌پردازد. این ارقام کم نیستند و طبق بررسی‌ها متوجه شدیم در تهران ۷ هزار و ۵۰۰ خانه ساخته شده و فردی در تهران ۲ هزار و ۵۰۰ مسکن ساخته، ولی وارد بازار مسکن نکرده است.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد معاملات مسکن مصرفی نیست و جنبه کسب سرمایه بیشتر را دارد، گفت: ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی از سال ۸۵ تا ۹۵ ساخته شده، اما ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد آن در اختیار مصرف کننده قرار گرفته است. بقیه ۷ میلیون و پانصد هزار واحد دست افراد تأثیر گذار در بازار مسکن است. اما به علت عدم وجود قانون از این افراد مالیات اخذ نمی‌شود.

تشریح مکانیزم مالیات بر عایدی مسکن در کاهش قیمت از زبان عضو سابق شورای عالی مسکن

افشین پروین پور عضو اسبق شورای عالی مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در تشریح نقش دو پایه مالیاتی در ثبات قیمتی بخش مسکن اظهار کرد: مالیات بر خانه‌های خالی، هزینه نگهداری خانه خالی را به حدی زیاد می‌کند که مالک مجبور می‌شود یا آن را اجاره دهد یا بفروشد.

وی افزود: این موضوع سبب می‌شود تا عرضه مسکن به بازار زیاد شده و قیمت کاهش یابد مثلاً الان ۲.۶ میلیون خانه خالی در کشور داریم که عمدتاً در کلانشهرها داریم که عمدتاً در جاهای گران قیمت هستند؛ وقتی این واحدها عرضه شوند، به صورت زنجیره‌ای از نقاط گران قیمت شروع به کاهش قیمت شده و به ترتیب به واحدهای خالی در مناطق متوسط و ارزان‌تر منتقل می‌شود.

مالیات بر عایدی مسکن، کسب و کار خرید و فروش سرمایه‌ای را حذف می‌کند

کارشناس اقتصاد مسکن ادامه داد: مالیات بر عایدی سرمایه هم به این صورت است که هزینه نقل و انتقالات سرمایه‌ای را به قدری زیاد می‌کند که دیگر کسب و کار خرید زمین و مسکن به صرفه نباشد؛ اما در حال حاضر عده‌ای صرفاً از محل خرید و فروش مکرر زمین و مسکن کسب سود می‌کنند.

پروین پور با تأکید بر اینکه این رفتارهای سوداگرانه باعث افزایش قیمت مسکن می‌شود، گفت: با ابزار مالیات بر عایدی سرمایه باید جلوی این سفته‌بازان و سوداگران گرفته شود. کسانی باید وارد بازار مسکن شوند، که نیاز مصرفی دارند و تقاضای سرمایه‌ای باید از بازار حذف شود.

وی درباره مکانیزم مالیات بر عایدی سرمایه اظهار کرد: این مالیات به این شکل است که هر کس غیر از ملک مصرفی خودش خانه‌ای را خرید و فروش و سود کرد، بخش زیادی از سود آن با مالیات بر عایدی سرمایه اخذ می‌شود و درنتیجه جذابیت خرید و فروش سرمایه‌ای در بازار مسکن از بین می‌رود و بنابراین این پایه مالیاتی، جلوی افزایش قیمت مسکن را می‌گیرد.

کد خبر 5203066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • رضا IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      18 1
      اخوی شما نرخ مسکن را به فرانک سوئیس که معتبر ترین ارز جهان ولی واحد پول یک کشور پیشرفته است در 5 ،15،10 و 20 سال قبل حساب کن اگر تزایدی پیدا کردی نه بخشی از ان بلکه تمامش مال شما متاسفانه ما به عوام فریبی و تحریک حس نادانی مردم عادت کرده ایم و لذا تغییر ظاهری ثروت بدون تورم زدایی از ان را تزایدمینام
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      60 0
      اون بدبخت بیچاره ای که یه خونه خریده و میفروشه را با کسی که چند صدتا خونه داره یکی میدونید.چرا از اونایی که دلار و طلا احتکار کردن مالیات نمیگیرید چون خبر ندارید ولی خونه های مردم شده خار چشمتون
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      27 1
      چرا مسئولین اموال خود و فرزندانشان را اعلام نمیکنند.جالب شد مالیات بر عایدی سرمایه یعنی کسی بخواد خونش رو بفروشه نصف پول خونش را بده دولت هیچ فرقی هم بین کسی که ۱۰۰۰ تا خونه داره با کسی که یه دونه داره نیست این چه عدالتیه.یدفعه دار و ندار مردم را باسم خودتون کنید و تمام.
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      23 0
      این کارشناسان اقتصادی کم بلا سر بورس آوردند حالا نوبت به مسکن مردم رسیده کجا قیمتها پایین اومده.حرف مفته دیگه بابتش مالیات که نمیگیرن هر چی میخوان میگن و زندگی مردم را از اینی که هست بدتر میکنن.
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      25 0
      بطور قطع این مالیات از جیب مردم عادی.محتکران و ...بلدن چجوری فرار کنن.
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      24 0
      در خبرها آمده صدور کیفر خواست رئیس اسبق بانک مرکزی بخاطر اخلال در نظام اقتصادی.یادتون زمان ایشون دلار میرفت بالا میگفتن فلان سلطان باعث و بانیش بوده و ایشان خیلی مظلوم همه تقصیرها را گردن سلطان سکه و ... مینداخت.در آینده قضیه مالیات مسکن هم روشن میشه که چرا نوبت به مردم بیچاره رسید بجای محتکران اصلی
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      22 0
      کارشناسان اقتصادی معتقدند!!!!! کدوم کارشناسان؟ ما هرچی کارشناس دیدیم میگن این طرح مالیات خانه خالی معیوب و پرایراده واز غیر واقعی مالیات میگیره.
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      17 0
      کارشناسان اقتصادی معتقدند!!!!! کدوم کارشناسان؟ ما هرچی کارشناس دیدیم میگن این طرح مالیات خانه خالی معیوب و پرایراده واز غیر واقعی مالیات میگیره.
    • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      24 0
      بطور قطع این مالیات از جیب مردم عادی است. مالیات برخانه خالی راه حل نیست. نیست. نیست.
    • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      24 0
      ماليات را از سود ميگيرند نه از تورم!ا باید از قيمت نهایی تورم و هزینه ها کم شود و از مازاد آن مالیات اخذ شود .جالب است مجلس و دولت و کارشناسان در یافتن منابع جدید مالیاتی و تقلید از کشورهایی که این پایه های مالیاتی را دارند دانش بالايي دارند اما در در کنترل تورم و ایجاد بستر مناسب کسب و کار ناتوانند
    • علی IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
      22 0
      سازندگان باخبرمالیات خانه خالی دیگه استپ کردن نمیسازن ببینید چه گرانی بشه خانه
    • محمد IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      16 0
      این قانون مملو از ایراد است،، اولین ایراد در تعارض با قانون مالکیت است،،خروج سرمایه به کشور های همسایه، گرفتن انگیره برای ساخت وساز،رکود مسکن،بی عدالتی اگر کسی دو واحد پنجاه متری جای یک واحد صد متری داشته باشدمالیات باید بدهد،اختلافات خانوادگی،، بی حرمتی به خانواده ومشکلات خانوادگی،در روابط خانواده،
    • محمد IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
      15 0
      از طرفی جیب مردم را زدند با بی ارزش کردن پول وبالا بردن نرخ ارز،،، از طرف دیگر با مالیات حمله به مایملک مردم کردند،، نا امنی تا چه حد،، بی انصافی تا کجا،، کمر به نابودی کشور بسته اند،، خانه ها مخروبه،، خودرو ها خراب،، همچون کوبا،،، 🤔🤔
      • سدید IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
        11 0
        این قانون داره به ما سیگنال میده که از این به بعد هم همینه .اگر تورم مهار شه دیگر گرانی خانه وجود نخواهد داشت و به تبع آن مالیات از عایدی مسکن هم منتفی میشه
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
      2 20
      طرح خوبی هست که باید مسئولان این دست و آن دست را کنار بگذارند و سریعتر اجرایی کنن... و دست یک عده محدود دلال را ازاین بازار و درواقع خون مردم قطع کنند. حتی دراین بازار دلال ها با یک دست به دست چند صد میلیون عایدشان میشود که نه به جیب خریدار میرود نه فروشنده.
      • حمید IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
        13 2
        مستقیم برن سراغ دالاها چرا اومدن سراغ مردم چرا فرقی بین کسی که یه خونه اضافه داره با کسی که چند صدتا خونه داره نیست چرا فرقی بین متراژ ۵۰ متری و ۱۰۰ متر به بالا نیست چرا فرقی بین بالای شهر و پایین شهر نیست.یکم فکر کنید بعد تقدیر و تشکر بابت تصویب این قانونی که بضرر فقراست
      • علی IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
        20 2
        طرح خوبی نیست
    • علی GB ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
      12 0
      این طرح بدترین و ناقص ترین طرح چند سال اخیر هست که نه در جهت سامان بخشی به وضع مسکن که فقط و فقط جهت اخذ پول زور هست که درنهایت باعث افزایش نقدینگی و سرازیر شدن اون به سمت بازارهای موازی، ویلاسازی های بی رویه، افزایش گستره شهرها، خروج سرمایه به سمت خارج از کشور و ... خواهد شد.
    • الماس IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      0 2
      تا این دولت‌ لیبرال فشل سرکار هست هیچ کار به درد بخوری انجام نمیشه. اینا خودشون سرمایه دار هستن معلومه با مالیات موافق نیست و چوب لای چرخش میکنن.