۱۹ خرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۱۹

۵ نکته مهمی که باید قبل از تهیه دان پرندگان زینتی در نظر بگیرید!

۵ نکته مهمی که باید قبل از تهیه دان پرندگان زینتی در نظر بگیرید!

دان، رایج‌ترین غذای پرندگان هستند، اما باید بدانید که همه آن‌ها باهم یکسان نیستند و خواص و ویژگی‌های یکسانی ندارند و هرکدام از آن‌ها ممکن است فقط برای برخی از پرندگان مناسب باشند.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، به عنوان مثال، کاسکوها معمولاً تخمه‌های آفتابگردان را دوست دارند اما فنچ‌ها تخم شاه‌دانه را برای خوردن ترجیح می‌دهند. از این رو اگر از چند نوع پرنده نگهداری می‌کنید و یا نوع خاصی از پرندگان زینتی را پرورش می‌دهید بهتر است در خرید دانه پرنده دقت بیشتری را به کار بگیرید. در این مطلب قصد داریم مهمترین نکاتی که باید قبل از تهیه غذای پرنده به آن توجه کنید را با هم بررسی نمائیم. پس برای آگاهی از این نکات، تنها کافی است تا با ما همراه شوید.

به طبیعت و خواص دانه مورد علاقه پرنده خود توجه کنید

همانطور که گفتیم بخش قابل توجهی از غذای پرنده، از دانه‌ها تشکیل می‌شود. از این رو توجه به خواص دانه‌ها بسیار مهم است چراکه زیاده روی در مصرف آنها به سلامت پرندگان زینتی آسیب می‌رساند. مثلاً شاهدانه، دانه‌ای با طبیعت گرم است. این دانه به علت چربی بالایی که دارد اغلب برای افزایش تحرک و میل جنسی او در فصل جفتگیری استفاده می‌شود. اما مصرف بیش از اندازه این دانه موجب چاقی پرنده شده و سلامت او را به خطر می‌اندازد.

جالب است بدانید این دانه همچنین اعتیادآور است و می‌تواند پرنده را نسبت به دانه‌های دیگر بی میل کند. از این رو بهتر است از شاهدانه همانند سایر دانه‌ها به اندازه مناسب و در ترکیب با موادغذایی دیگر برای تغذیه پرنده زینتی خود بهره بگیرید.

در غذای پرنده از دانه‌های تازه و ارگانیک استفاده نمائید

فراموش نکنید که ظرف غذای پرنده خود را تنها باید از دانه‌های تازه و ارگانیک پر کنید. استفاده از دانه‌های کهنه، شکسته و خرد شده و یا حاوی انگل می‌تواند پرنده شما را با مشکلات گوارشی بسیاری مواجه نماید. از این رو اگر از پرنده خود در خانه نگهداری می‌کنید بهتر است غذای مورد علاقه او را از فروشگاه‌های معتبر خریداری نمائید.

همچنین توجه داشته باشید که خرید بیش از اندازه دانه و نگهداری آن به مدت طولانی، می‌تواند موجب کهنه شدن دانه‌ها شود. از این رو توصیه می‌کنیم حداکثر به اندازه مصرف یک ماه پرنده خود، دانه تهیه نمائید و برای ماه بعد، مجدد دانه مورد نیاز خود را سفارش دهید.

۵ نکته مهمی که باید قبل از تهیه دان پرندگان زینتی در نظر بگیرید!

دانه‌های حاوی سنگ ریزه را در دسترس پرنده خود قرار ندهید

همانطور که می‌دانید برخی پرندگان در طبیعت با خوردن سنگ ریزه‌ها به هضم غذای خود کمک می‌کنند. این موضوع ممکن است برخی پرورش دهندگان را دچار اشتباه کند که بر این اساس می‌توانند از دانه‌های حاوی سنگریزه برای تغذیه پرنده خود استفاده کنند. در صورتی که واقعیت امر این است که دانه‌های حاوی سنگریزه برای تغذیه پرندگان خانگی بسیار خطرناک بوده و ممکن است صدمات جبران ناپذیری را به منقار آنها وارد کند.

از این رو توصیه می‌کنیم حتماً دانه‌های تمیز، بهداشتی و پاک شده را در دسترس پرنده خود قرار دهید. چراکه در صورت نیاز می‌توانید، ماسه تمیز و ضدعفونی شده را نیز در ظرفی جداگانه در قفس پرنده بگذارید. فراموش نکنید که برای ضدعفونی کردن ماسه باید آن را با مقداری آب بجوشانید تا آب آن بخار شود. سپس آن را در محل مناسبی پهن کنید تا خشک و سرد شود. حال ماسه تمیز را جمع کرده و برای استفاده، در دسترس پرنده خود قرار دهید.

غذای پرنده را به دانه‌ها محدود نکنید

قبل از خرید انواع دانه به این نکته توجه نمائید که شما نباید غذای پرنده خود را به غلات و دانه‌ها محدود نمائید. از این رو همیشه بخشی از این بودجه را به خرید میوه و سبزیجات تازه، پلت و مکمل‌های غذایی اختصاص دهید. با این کار شما می‌توانید رژیم غذایی کاملی را برای پرنده خود فراهم ساخته و سلامت و طول عمراو را تضمین نمائید.

از جوانه دانه‌ها و غلات استفاده کنید

خوردن و هضم برخی دانه‌ها برای پرندگان ریز جثه نظیر فنچ و سهره دشوار است. از این رو به یاد داشته باشید که از برخی دانه‌ها و غلات باید به صورت جوانه زده استفاده نمائید. برای این کار می‌توانید خود دانه را به صورت خشک تهیه کرده و در منزل آن را خیس کرده و آماده جوانه زدن کنید. همینطور اگر جای مورد اعتمادی را سراغ دارید می‌توانید از جوانه‌های آماده نیز برای این کار استفاده نمائید. گندم، ماش، عدس، جو، سویا و دانه‌هایی از این دست، همگی مواردی هستند که می‌توانید از جوانه آنها برای تغذیه پرنده خود استفاده نمائید.

در پایان یادآور می‌شویم که برای تهیه انواع غذای پرنده به صورت ارگانیک، بهداشتی و بسته بندی شده تنها کافی است تا سری به فروشگاه اینترنتی دانه مارکت بزنید. در دانه مارکت شما می‌توانید سفارش خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن ثبت نموده و آن را در اسرع وقت، درب منزل خود در سراسر کشور تحویل بگیرید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5230969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha