۲۵ مرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۲۳

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران:

ایمنی گله‌ای همچنان در دستور کار مسئولان است

ایمنی گله‌ای همچنان در دستور کار مسئولان است

اصفهان - استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ایمنی گله‌ای با توجه به رفتار مسئولان در زمینه اعمال محدودیت‌ها و روند تعطیلی کشور همچنان در دستور کار است.

کوروش هلاکوئی نائینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هنوز در پیک پنجم کرونا به اوج نرسیده‌ایم، اظهار داشت: تنها در سیستان و بلوچستان شاهد روند نزولی این پیک هستیم و علت آن نیز گذشت ۱۲۰ روز از آغاز پیک پنجم این بیماری در این استان است.

هیچگاه در کشور اجازه داده نشد که پیک‌های کرونا آرام بگیرد

وی با اشاره به اینکه هیچگاه در کشور اجازه داده نشده است که پیک‌های مختلف کرونا آرام بگیرند، ادامه داد: تجمعات خواه ناخواه تأثیر بسیاری دارد و منجر به افزایش بیشتر مبتلایان خواهد شد.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه مخالف برگزاری مراسم‌های مختلف مانند مراسم‌های مذهبی، انتخابات و … نیستیم، اضافه کرد: اما باید توجه داشت در این مراسم‌ها مردم درهم می‌شوند و این امر منجر به شیوع بیماری می‌شود.

وی با بیان اینکه سه مدل برای ایمن سازی جهان در برابر کرونا پیاده شده است، ابراز داشت: در مدل اول سعی بر ابتلای گله‌ای و در نهایت ایمنی جمعی داشتند که موفق نبود و شکست خورد، در نوع دوم که در کشور نیز اجرا شد ابتلای گله‌ای با اعمال برخی از محدودیت‌ها بود که این محدودیت‌ها نیز نمادین بود و شکست خورد و در مدل سوم «لاتزان» بود که در فروردین ۹۹ اعمال شد و شکست خورد و مسئولان باید پاسخگوی این همه تلفات جانی باشند.

تعطیلی‌ ها با سیاست‌های فعلی منجر به کاهش شیوع کرونا نمی‌شود

هلاکوئی نائینی همچنین با اشاره به اعمال تعطیلی ۶ روزه در کشور ابراز داشت: مسئولان باید توجه داشته باشند این تعطیلی‌ها در صورتی نتیجه بخش خواهد بود که هر کسی جای خودش بماند و قوانینی باشد که اجازه ندهد کسی جایی برود از سویی قرنطینه باید مورد توجه باشد که افراد دارای علامت از دیگران دور بمانند و تحت مراقبت قرار گیرند.

وی با بیان اینکه در دل تعطیلات ۶ روزه تجمعاتی را خواهیم داشت، تصریح کرد: در این ایام هم تجمعات را داریم و هم جابجایی افراد را که این امر تشدید کننده شیوع کرونا خواهد بود.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در روزهای پس از تعطیلی شاهد تجمعات بسیار زیاد در مراکزی مانند بانک‌ها و ادارات خواهیم بود، ابراز داشت: باید توجه داشت تصمیم‌گیران در زمینه شیوع کرونا متخصص نیستند و اعتقاد من این است که همچنان سعی بر ایمنی گروهی در کشور است که شرایط آزادسازی فراهم شده است.

دی ماه وارد پیک ششم کرونا می‌شویم

وی با اشاره به اینکه احتمال وقوع پیک‌های بعدی کرونا نیز گفت: صددرصد موج ششم را تا پنج ماه آینده و در دی ماه خواهیم داشت و اگر مداخله‌ای نداشته باشیم مجدد در این ایام در اوج خواهیم بود.

هلاکوئی نائینی با بیان اینکه اگر بتوانیم سطح ایمنی جامعه را به ۷۰ درصد برسانیم می‌توان کمر پیک ششم را شکست، اضافه کرد: می‌توان گفت برخی از سیاست‌ها در راستای تقویت پیک بوده است.

کد خبر 5282430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha