۱۸ شهریور ۱۴۰۰، ۷:۴۸

درخواست گروهی از سناتورهای جمهوریخواه؛

فرماندهان ارتش آمریکا باید در مورد خروج از افغانستان توضیح دهند

فرماندهان ارتش آمریکا باید در مورد خروج از افغانستان توضیح دهند

گروهی از سناتورهای جمهوریخواه آمریکا خواستار شهادت و ارائه توضیحات از سوی وزیر دفاع و فرماندهان بلندپایه ارتش آمریکا در خصوص خروج اخیر نیروهای نظامی این کشور از خاک افغانستان شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، در پی خروج شتابزده نیروهای نظامی و غیرنظامی خارجی از خاک افغانستان که به پیشروی غافلگیرانه نیروهای طالبان در خاک این کشور و در نهایت سقوط کابل انجامید، گروهی از سناتورهای جمهوریخواه آمریکا به رهبری سناتور «تامی توبرویل» از ایالت آلاباما روز چهارشنبه به وقت محلی در نامه‌ای خطاب به رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا درخواست خود برای برگزاری نشست‌های علنی و غیرعلنی با موضوع خروج اخیر نیروهای آمریکا از افغانستان را مطرح کرده و خواستار شهادتِ همراه با ادای سوگند «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا و «مارک میلی»، «کنث مک کنزی» و «اسکات میلر» فرماندهان بلندپایه ارتش آمریکا شدند.

در این نامه که به امضای ۹ تن از سناتورهای جمهوریخواه آمریکا رسیده است، بررسی دقیق اقدام‌های دولت کنونی آمریکا در افغانستان پس از مرگ ۱۳ نظامی آمریکا در حمله تروریستی ۲۶ آگوست در فرودگاه کابل نیز مطرح شده است.

این سناتورهای جمهوریخواه تأکید کردند که برای قانونگذاران کنگره بررسی و ارزیابی شیوه پایان دادن به مأموریت نظامی بیست ساله آمریکا در افغانستان آن‌هم بطور شفاف و بدون جانبداری سیاسی «اقدامی لازم و مقتضی است».

در این نامه، سناتور توبرویل می‌نویسد: «ما می‌دانیم که در ماه‌های آینده بسیاری از کمیته‌ها از مقام اجرایی بابت خروج ارتش آمریکا پرسش‌هایی را مطرح خواهند کرد. با این حال، چون کمیته ما [نیروهای مسلح سنا] مسئولیت ویژه اعطای اختیارات و نظارت بر نیروهای مسلح آمریکا را برعهده دارد، ما عملاً یافتن پاسخ برای این پرسش‌ها را وظیفه خود می‌دانیم».

این سناتورها همچنین از وزارت دفاع آمریکا خواستند تا همه و هرگونه سوابق و اسناد مربوط به خروج نظامیان آمریکا از خاک افغانستان را حفظ کنند.

سناتور توبرویل در این نامه همچنین نوشت: «ما شاهد بدترین فاجعه سیاست خارجی [آمریکا] در طول زندگی خود بوده‌ایم و اکنون زمان پاسخگویی است. این همان چیزی است که مردم آمریکا و امضاکنندگان این نامه انتظار دارند: شنیدن مستقیم [پاسخ‌ها] از اعضای بلندپایه نظامی و دولتی آمریکا».

گفتنی است، روز ۲۶ آگوست در پی وقوع یک سری انفجارهای انتحاری در نزدیکی فرودگاه کابل دست کم ۲۰۰ تن از جمله شماری از نیروهای نظامی آمریکا و انگلیس کشته شدند.

کد خبر 5300486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha