۱ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۵۹

رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه:

ادعای جدید در پرونده «اسکریپال» دروغ دیگری است/ «ناتو» ناتوان است

ادعای جدید در پرونده «اسکریپال» دروغ دیگری است/ «ناتو» ناتوان است

رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه امروز در سخنانی تصریح کرد: دست داشتن سومین شهروند روس در پرونده «اسکریپال»، به منظور انحراف توجهات از فرار شرم آور ناتو از افغانستان است.

به گزارش خبرگزاری مهر، «سرگئی ناریشکین» (Sergey Naryshkin) رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه امروز در سخنانی تصریح کرد: ادعاها درباره دست داشتن سومین شهروند روس در پرونده «اسکریپال» دروغ دیگری از سوی واشنگتن به شمار می‌آید.

رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه در این باره تأکید کرد: این اقدام، تلاشی برای دور کردن توجهات از فرار شرم آور ناتو از افغانستان است.

«سرگئی ناریشکین» در این باره گفت: بر این باورم که این اقدام تلاشی برای پوشش دروغ های گذشته با بیان دروغ دیگری است. البته با توجه به موضوع افغانستان، این رخ داد (دست داشتن سومین شهروند روس در پرونده «اسکریپال») تلاشی برای انحراف افکار عمومی از موضوع فرار از افغانستان عمدتاً توسط نظامیان آمریکا و متحدانش از جمله لندن است.

وی در ادامه اضافه کرد: اینگونه اقدامات تلاشی در راستای انحراف توجهات از این واقعیت است که ناتو دیگر توان حفظ امنیت را ندارد.

این در حالیست که دادگاه حقوق بشر اروپا، سه شنبه روسیه را مسئول مسمومیت و مرگ «الکساندر لیتوینینکو» دانست.

لیتوینینکو افسر سابق اطلاعاتی روسیه و از منتقدان دولت ولادیمیر پوتین بود که در سال ۲۰۰۶ در انگلیس مورد سوء قصد قرار گرفت. به ادعای مقامات پزشکی، وی با پلوتونیم ۲۱۰ مسموم شده بود.

در رای این دادگاه با اشاره به تحقیقات پلیس انگلیس ادعا می شود که «ظن قوی وجود دارد که عاملان مسمومیت، از طرف دولت روسیه مامور شده بودند».

در پاسخ به این اتهام، کاخ کرملین اظهارات دادگاه حقوق بشر اروپا درباره مسئولیت روسیه در مرگ الکساندر لیتوینینکو را بی اساس خوانده بود.

ادعای دادگاه حقوق بشر اروپا در حالی مطرح می شود که در ماجرای مسمومیت «سرگئی اسکریپال» جاسوس روسی-انگلیسی در سال ۲۰۱۸ نیز، انگشت اتهام به سمت دولت مسکو نشانه رفته حال آنکه سال گذشته، روسیه به دست داشتن در مسمومیت «آلکسی ناوالنی» از منتقدان دولت پوتین با گاز اعصاب نوویچوک متهم شد.

این اتهام ها اهرم اعمال فشار و تحریم اروپا و آمریکا علیه دولت روسیه محسوب می شود حال آنکه مسکو همه اتهامات مطرح شده را رد می کند.

کد خبر 5311641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha