در نشستی مطرح شد؛

حمایت مجدد گوترش از تحقق راه حل دودولتی برای حل موضوع فلسطین

حمایت مجدد گوترش از تحقق راه حل دودولتی برای حل موضوع فلسطین

دبیرکل سازمان ملل متحد در جدیدترین مواضع خود بار دیگر از راهکار سازشکارانه موسوم به راه حل دو دولتی برای حل و فصل قضیه فلسطین حمایت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در یک نشست رسانه ای درباره ایجاد صلح در خاورمیانه اعلام کرد که راه حل دو دولتی تنها راه برآورده شدن خواسته های طرفین فلسطینی و صهیونیستی است.

وی همچنین از رهبران فلسطینی و صهیونیست خواست که گفتگوهای میان طرفین را احیا کنند.

گوترش با اشاره به سی امین سالگرد کنفرانس صلح مادرید که به آغاز گفتگوها میان فلسطین و رژیم صهیونیستی منجر شد، اعلام کرد: ما در سالهای اخیر شاهد عقبگرد در مذاکرات راه حل دو دولتی بوده ایم اما امید خود را از دست نمی دهیم.

وی گفت: راه حل دودولتی، بنابر قطعنامه های سازمان ملل و قانون بین المللی و توافقات دو جانبه، تنها راهی است که دستیابی فلسطینیان و صهیونیستها به خواسته های قانونی شان را تضمین می کند، راه حل دو دولتی به اشغالگری پایان داده و ایجاد دو دولت مستقل را محقق می سازد که بر اساس مرزهای سال ۱۹۶۷ در کنار هم بطور مسالمت آمیز زندگی می کنند و بیت المقدس نیز پایتخت هر دوی آنها می شود.

گوترش همچنین متعهد شد که سازمان ملل برای تحقق این هدف به همکاری با فلسطین و رژیم صهیونیستی و همچنین با شرکای خود در سطح منطقه ای و بین المللی از جمله کمیته چهار جانبه خاورمیانه، همچنان پایبند است.

کمیته چهارجانبه بین المللی در سال ۲۰۰۲ با عضویت روسیه، آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل تشکیل شد. مذاکرات طرفین فلسطینی و صهیونیست در آوریل ۲۰۱۴ و در پی ادامه روند اشغالگری رژیم صهیونیستی از جمله آزاد نکردن اسیران فلسطینی گذشته، ادامه شهرک سازی در خاک فلسطین و نپذیرفتن مرزهای قبل از جنگ ژوئن ۱۹۶۷ طبق راه حل دو دولتی، متوقف شد.

کد خبر 5354155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha