۶ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۴۷

بهترین روش سرمایه گذاری در شرایط تورمی چیست؟

بهترین روش سرمایه گذاری در شرایط تورمی چیست؟

در شرایط تورمی، حفظ ارزش دارایی‌های شخصی و کمک به کاهش تورم در اقتصاد ملی به طور همزمان از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، به عقیده کارشناسان یکی از بهترین روش‌ها برای دست‌یابی به اهداف مذکور، این است که افراد جامعه وجوه مازاد خود را در بازارهای مناسب و مولد سرمایه گذاری کنند تا ضمن کسب بازدهی مطلوب، به رشد اقتصادی صنایع کمک کرده و مانع از افزایش نرخ تورم کشور شوند.

در علم اقتصاد، سرمایه گذاری به معنای تخصیص منابع مالی به یک یا چند دارایی مختلف، به امید به دست آوردن منابع با ارزش‌تر در آینده است. اولین نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که سرمایه‌گذاری فرآیندی زمان‌بر است و انتظار کسب سود در بازه‌ای کوتاه ممکن است انتظار نابه‌جایی باشد. سرمایه‌گذاران با بررسی ویژگی‌های شخصیتی خود، در نظر گرفتن بودجه و هدف‌گذاری صحیح می‌توانند در یکی از موارد زیر یا ترکیبی از آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

سرمایه‌گذاری در مسکن

در مبحث سرمایه‌گذاری، خرید املاک و مستغلات همیشه یکی از گزینه‌های مورد بحث و بررسی بوده و معمولاً یکی از گزینه‌های موردعلاقه افراد متفاوت جهت سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. با توجه به اینکه امکان نظارت فیزیکی بر این نوع دارایی وجود دارد، ریسک آن نسبتاً پایین است. همین‌طور علاوه بر اینکه به‌مرور زمان ارزش آن بیشتر می‌شود، می‌توان با اجاره دادن از آن درآمدزایی کرد. اما سرمایه‌گذاری در مسکن به نقدینگی زیادی احتیاج دارد که همین موضوع باعث می‌شود تا این گزینه برای همه اقشار جامعه به‌راحتی در دسترس نباشد. همچنین نقد شوندگی پایین از دیگر معایب این نوع سرمایه‌گذاری است.

فعالیت در بورس

سرمایه‌گذاری در بورس همواره یکی از گزینه‌های معقول حساب می‌شود. بورس یکی از شفاف‌ترین و پربازده‌ترین بازارها در میان سایر بازارهای مالی است. از محاسن فعالیت در بورس می‌توان به امکان سرمایه گذاری با پول کم اشاره کرد. چرا که می‌توان با مبالغ چند ده هزار تومان نیز عرضه‌های اولیه را خریداری کرد. اما باید توجه داشت که فعالیت مستقیم در بازار بورس همواره با ریسک همراه بوده و رسیدن به نقطه‌ی بازدهی مناسب، نیاز به صرف زمان و یادگیری مفاهیم و دانش تحلیل بازار دارد.

لازم به ذکر است افرادی که فرصت یا دانش کافی برای تحلیل بازار را ندارند می‌توانند با استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، به صورت غیر مستقیم در بورس فعالیت کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوند. صندوق‌ها توسط افراد متخصص، با سال‌ها تجربه فعالیت در بازار سرمایه مدیریت می‌شوند. به همین دلیل می‌توان انتظار بازده مناسبی از آن‌ها داشت. همچنین تنوع میزان ریسک موضوع دیگری است که در رابطه با صندوق‌ها اهمیت دارد. صندوق‌های درآمد ثابت، صندوق‌های مختلط و صندوق‌های سهامی به ترتیب کمترین تا بیشترین نرخ ریسک را دارند. هر سرمایه‌گذار با توجه به میزان ریسک‌پذیری خود می‌تواند صندوق سرمایه گذاری مناسب خود را انتخاب کند.

خرید طلا و سکه

یکی دیگر از گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری، خریدوفروش سکه و طلا است. این بازار همیشه یکی از گزینه‌های محبوب در میان اقشار مختلف بوده است. خرید فیزیکی سکه و طلا تا حدی قدرت خرید شما را حفظ کرده و ریسک بالایی نیز ندارد اما همواره معایبی مانند کارمزد، تاثیرپذیری از بازار جهانی و مشکلات مربوط به نگهداری وجود خواهد داشت. شایان ذکر است که افراد می‌توانند از طریق بازار بورس، به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در گواهی سپرده سکه سرمایه گذاری کنند. بزرگترین مزیت این روش، عدم وجود نگرانی‌هایی مانند تقلبی بودن طلا و احتمال سرقت است.

خرید ارز

افراد مختلف عقاید متفاوتی در رابطه با فعالیت در بازار ارز و سرمایه‌گذاری در آن دارند. در هر صورت برای سرمایه‌گذاری در این بازار باید بسیار هوشمندانه گام برداشت. نوسانات قیمت ارز در ایران بازار مطلوبی را برای سرمایه‌گذاری و کسب سود فراهم کرده اما این بازار ریسک بسیار بالایی دارد و تا حد زیادی وابسته به اتفاقات و اخبار داخلی و بین‌المللی است. همینطور وجود دلال‌ها در این بازار باعث شده تا نتوان به راحتی الگوی روند قیمتی ارز را پیش‌بینی کرد. لازم به ذکر است خرید و فروش ارز ممکن است منجر به افزایش قیمت ارز و در نتیجه افزایش قیمت‌ها گردد و همین موضوع می‌تواند بر معیشت کلی جامعه تأثیرگذار باشد.

شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره سرمایه گذاری و معامله گری به وبسایت آموزش کارگزاری مفید به نشانی https://learning.emofid.com مراجعه کنید. در این وبسایت بیش از ۸۰۰ مطلب به همراه دوره‌های مختلف آموزشی ارائه شده است. به علاوه روزانه چندین کلاس آموزش بورس به صورت رایگان و غیر حضوری برگزاری می‌شود که می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5361544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha