۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۹:۱۵

استاندار همدان عنوان کرد؛

برنامه ریزی برای تغییر الگوی کشت در استان همدان

برنامه ریزی برای تغییر الگوی کشت در استان همدان

همدان- استاندار همدان گفت: برای اینکه میزان بهره وری و راندمان در بخش کشاورزی بالا رود در نظر داریم تا برنامه‌ای گسترده‌ای را در تغییر الگوی کشت ایجاد کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا قاسمی فرزاد بعدازظهر یکشنبه در جلسه بررسی عملکرد برنامه‌های سازگار با کم‌آبی استان همدان که به‌صورت ویدئو کنفرانس با مدیریت منابع آب کشور برگزار شد، با بیان اینکه استان همدان با تنش آبی شدید مواجه است، مطرح کرد: از سوی دیگری، موضوع اشتغال و بیکاری و فشارهای اجتماعی بر دوش مسئولین استانی است؛ بدین سان، باید بحث‌های اشتغال را در استان توسعه دهیم که یکی از این بخش‌ها مربوط به حوزه صنعت است.

با اشاره به اینکه تضمین برای تأمین امکانات و زیرساخت‌های این بخش باید برای سرمایه گذار مشخص باشد، گفت: نمی‌توانیم سرمایه گذار را بیاوریم و از او بخواهیم که صنعت را راه بیندازد ولی آب نداشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه تقاضا داریم مجموعه وزارت نیرو، مقداری با نگاه مثبت در این قسمت پیش روند، خاطرنشان کرد: ما خود را مکلف می‌دانیم که صرفه جویی در مصرف آب را در پیش بگیریم اما این اختیار را به ما بدهید که همراهی و همکاری و پشتیبانی را از ما داشته باشید که الگوی کشت و روش‌های کشت را تغییر دهیم.

این مسئول با تصریح بر اینکه با این روند می‌توان در مسیر تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و افزایش راندمان تولید، کاهش بیکاری و افزایش اشتغال در استان پیش رفت، اظهار کرد: خود را ملزم به اجرای سند یا برنامه صرفه جویی پیش بینی شده از سوی دستگاه‌ها که در این جلسه عنوان شد، می‌دانیم.

قاسمی فرزاد ادامه داد: اما آنچه که برای مهم‌تر است، و آنچه که باید برای برون رفت از مشکلات آبی در پیش گرفته شود، برنامه‌ای مدون و متقن است؛ ضمن اینکه تأمین و امنیت غذایی را به عنوان یک مسئله مهم می‌دانیم و از سویی، بحث‌های اشتغال در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت، خدمات و حتی گردشگری برایمان اهمیت ویژه ای دارد.

استاندار همدان با تصریح بر اینکه باید در زمینه کشاورزی دقت نظر شود چراکه بیشترین میزان مصرف آب در استان در بخش کشاورزی است، اظهار کرد: به جهت اینکه میزان بهره وری و راندمان در این بخش بالا رود در نظر داریم تا برنامه‌ای گسترده‌ای را در تغییر الگوی کشت ایجاد کنیم.

وی در این راستا به کشت محصولات آب بر در استان مانند سیب زمینی و یونجه اشاره کرد و افزود: این بحث باید در استان تغییر کند و به سمت کشت محصولات کم آب بر مانند زعفران، کلزا، رازیانه و غیره برویم تا میزان بهره وری ارتقا و میزان مصرف آب کاهشی باشد.

استاندار همدان با تاکید بر ضرورت توجه به کشت‌های گلخانه‌ای در این راستا خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه میزان مصرف آب کاهش پیدا کند، برایمان ارتقای راندمان و اشتغالزایی هم مهم است.

قاسمی فرزاد خطاب به مسئولین مربوطه استانی در سازمان‌های جهادکشاورزی، وزارت نیرو، محیط زیست گفت: بایستی در رابطه با این طرح‌ها و برنامه‌ها ما را کمک کنید، استعلام‌هایی که به دستگاه‌های مربوطه می‌رود، باید متناسب با این تصمیمات باشد، به عنوان مثال در اعطای مجوزهای گلخانه‌ای نباید با نوعی مقاومت روبرو باشیم.

وی در پایان، با تاکید بر لزوم توجه به کشت جایگزین خاطرنشان کرد: تاکید و تشویق ما بر کشت‌های گلخانه‌ای است.

کد خبر 5362958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha