۲۷ مرداد ۱۳۸۶، ۱۲:۲۰

برگزاری انتخابات پارلمانی در قزاقستان

برگزاری انتخابات پارلمانی در قزاقستان

مردم قزاقستان امروز برای شرکت در انتخابات پارلمانی که آزمونی مهم برای تعهد رئیس جمهور این کشور به دموکراسی محسوب می شود، به پای صندوق های رای رفتند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، احزاب مخالف امیدوارند انتخابات پارلمانی امروز مانع از انحصار قدرت در دست "نورسلطان نظربایف"، رئیس جمهورکنونی شود که از زمان شوروی سابق حاکمیت مطلقه بر قزاقستان دارد.

نظربایف پس از انداختن رای خود به صندوق گفت: این روز مهم دیگری در پیشرفتمان به عنوان یک کشور مستقل است و برای نخستین بار تحت سیستم حزبی نمایندگانمان را برای پارلمان انتخاب می کنیم.

نظربایف در ماه ژوئن گذشته پس از اعلام اصلاحاتی در قانون اساسی برگزاری انتخابات پیش از موعد پارلمانی را اعلام کرده بود. بر اساس اصلاحات فوق تعداد کرسی های پارلمان از 77 به 107 کرسی افزایش می یابد و انتخابات بر پایه اکثریت نسبی برگزارخواهد شد. همچنین اختیار انتخاب نخست وزیر به پارلمان اعطا شده است. علاوه براین، طبق این اصلاحات نظربایف می تواند برای دوره های نامحدود رئیس جمهور شود که این به گفته مخالفان به معنی ریاست جمهوری مادام العمر وی است.

از 107 کرسی پارلمان تکلیف 98 کرسی از طریق انتخابات امروز مشخص خواهد شد و 9 کرسی دیگر از سوی مجمع خلق قزاقستان منصوب می شوند. انتظار می رود اکثریت 98 کرسی پارلمان را اعضای حزب وی به نام "نور اوتان" کسب کنند. این حزب در حال حاضر تمام شاخه های قدرت و رسانه ها را تحت کنترل خود دارد.

دو حزب مخالف- حزب سوسیال دموکرات و حزب "آکزول"- شانس کسب حداقل 7 درصد آرای لازم برای ورود به پارلمان را دارند.

15 میلیون نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات امروز هستند. کمیسیون انتخابات اعلام کرده نتایج اولیه شمارش آرا تا 5 روز آینده اعلام خواهد شد.

کد خبر 536396

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha