۱۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۶:۲۱

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان:

سند توسعه مهارت فنی و حرفه ای در خوزستان تدوین شد

سند توسعه مهارت فنی و حرفه ای در خوزستان تدوین شد

اهواز - مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان گفت: سند توسعه مهارت فنی و حرفه ای در خوزستان با استفاده از سند توسعه استان تدوین شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالنبی سواعدی ظهر امروز شنبه در نشست خبری با اشاره به اینکه مسابقات مهارت در سه سطح شهرستان - استان و ملی برگزار می‌شود، اظهار کرد: خوزستان در نوزدهمین دوره مسابقه ملی مهارت جوانان زیر ۲۱ ساله میزبان رشته تهویه و تبرید است که منتخبان این دوره از مسابقات به عنوان نمایندگان کشور ایران به مسابقات جهانی اعزام می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه برگزاری این مسابقات باعث ایجاد بارقه امید و توسعه خودباوری در نسل جوانان می‌شود، افزود: این رویداد مسابقه‌ای کاملاً عملیاتی و اجرایی است که با دیگر مسابقات علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی تفاوت دارد؛ این رویداد تنها رویداد مسابقه‌ای جهان است که به صورت خاص با اجرای پروژه‌های عملی برگزار می‌شود و هیچکدام از داوری‌های آن نظری نیست.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان با اشاره به اینکه هر دو سال یک بار مسابقات جهانی به صورت بین المللی برگزار می‌شود، تصریح کرد: ایمنی، دقت در انجام کار، توانایی انجام کار در زمان مشخص، سلامت و زیبایی کار در امتیازدهی به شرکت کنندگان مؤثر است؛ مسابقه ملی مهارت نه سازمانی بلکه ملی است و همه سازمان‌ها امکان مشارکت در آن دارند.

سواعدی با اشاره به اینکه همه ذی‌نفعان از آموزش‌های مهارتی مثل صنایع، سازمان‌ها، اصناف و همه تشکل‌هایی که خروجی آموزش‌های مهارتی را به کار می‌گیرند باید در این مسابقات مشارکت داشته باشند، بیان کرد: کارآموزان، دانشجویان دانشگاه‌های مختلف، مؤسسات غیرانتفاعی و دانش آموزان امکان حضور در این مسابقات دارند.

وی با اشاره به اینکه توسعه زیرساخت‌های آموزشی رشته تهویه و تبرید در خوزستان یکی از برکات میزبانی این دوره از مسابقات است، عنوان کرد: همه تجهیزاتی که برای برگزاری آزمون ملی در استان استقرار یافته برای خوزستان باقی می‌ماند؛ البته توسعه زیرساختی تنها مربوط به تجهیزات و ابزار کارگاهی نیست بلکه بزرگترین توسعه مربوط به نیروی انسانی است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان با اشاره به اینکه کارآموزان با برگزاری این آزمون‌ها در سطح ملی و بین المللی تربیت می‌شوند و پروژه‌های بزرگی را طراحی و اجرا می‌کنند، یادآور شد: تمرین برای انجام کار گروهی مشترک و مدیریت گروه‌های مختلف توسط دبیرخانه به صورت تشکیل کمیته‌های تخصصی (سازمان موقت اجرای مسابقات) یک توسعه بسیار خوب در حوزه منابع انسانی محسوب می‌شود.

سواعدی با اشاره به حضور ۱۳ استان در این دوره از مسابقات ملی مهارت (رشته تهویه و تبرید) به میزبانی خوزستان ادامه داد: همه فرآیندهای این کار توسط کارشناسان بومی استان انجام و امید است که که در حوزه توسعه منابع انسانی و زیرساختی قدم‌های مؤثری برای خوزستان برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه اردوهای آمادگی برای شرکت کنندگان به میزبانی خوزستان برگزار شده گفت: ۱۵ آذر ماه روز دوشنبه ساعت هشت صبح این دوره از مسابقات آغاز به کار می‌کند؛ همچنین مسابقات روز جمعه با معرفی نفرات برگزیده به کار خود پایانه می‌دهد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان اظهار کرد: تکنسین یک اصطلاح آکادمیک و برای مقطع فوق دیپلم به کار می‌رود ولی فنی و حرفه‌ای برای تربیت نیروی انسانی از اصطلاح کارگر ماهر و نیمه ماهر آن هم بدون تعیین سطح تحصیلی استفاده می‌کند.

سواعدی در خصوص نیازسنجی بازار صنعت خوزستان بیان کرد: همه توان خود را برای سفارش محور بودن آموزش‌های استان خوزستان متمرکز کرده‌ایم؛ یعنی اصناف و صنایع درخواست آموزش داشته باشند و سپس تربیت نیروی انسانی انجام شود.

وی اضافه کرد: سند توسعه مهارت فنی و حرفه‌ای خوزستان با استناد به سند طرح تکاپو (وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) و سند توسعه استان (سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان) تدوین شده و بر همین اساس سفارشات بازار کار را در اولویت آموزشی خود قرار داده‌ایم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت‌های صنعتی مختلف در راستای تربیت نیروی انسانی خبر داد: تفاهم‌نامه سه جانبه ای با شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و کمیته امداد در سطح ملی منعقد کردیم تا تربیت نیرو را با توجه به نیاز آنها انجام دهیم؛ البته این تفاهم‌نامه برای ۶ استان منعقد شده است.

کد خبر 5367378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha