۱۷ دی ۱۴۰۰، ۱۰:۵۲

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

برداشتی عاشقانه عارفانه از زندگی حضرت زهرا(س)/ الگوی بانوی موفق

برداشتی عاشقانه عارفانه از زندگی حضرت زهرا(س)/ الگوی بانوی موفق

مریم شعبانی کارگردان لکچر پرفورمنس «فاطمه» عنوان کرد این اثر نمایشی برداشتی عاشقانه عارفانه از زندگی حضرت زهرا (س) است.

مریم شعبانی نویسنده و کارگردان لکچر پرفورمنس «فاطمه» که از ۱۶ دی ماه در تالار سوره حوزه هنری به صحنه رفته است درباره این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: نمایش «فاطمه» برداشتی عاشقانه عارفانه از زندگی حضرت زهرا (س) در ۶ پرده است که توسط ۵۰ پرفورمر و ۲۰ نفر عوامل صحنه اجرا می‌شود. این نمایش در قالب یک لکچر پرفورمنس ۶ موقعیت از زندگی حضرت فاطمه (س) شامل مادرانگی، تولد، ازدواج، حضورشان در جنگ‌ها، شرایط اقتصادی سیاسی آن دوران و جاودانگی ایشان را به تصویر می‌کشد.

وی افزود: پرداختن به ابعاد مختلف زندگی حضرت زهرا (س) می‌تواند بهترین گزینه برای مادران و دختران ما باشد. ایشان هم الگوی یک زن موفق در جامعه هستند و هم یک رهبر سیاسی اقتصادی از این رو بانوان می‌توانند از رفتار ایشان برای رسیدن به یک الگوی درست در زنانگی و مادرانگی بهره ببرند. برای شکل‌گیری این نمایش ۲ سال تحقیق و پژوهش داشتیم و نزدیک به ۲۰ منبع مختلف را که مورد تایید شیعه و سنی است، مورد بررسی قرار دادیم تا در نهایت بعد از ۶ ماه تمرین به یک اجرای ۷۵ دقیقه‌ای رسیدیم. ترکیب بازیگران نمایش نیز از ترکیب پرفورمرها و بازیگران حرفه‌ای و کم تجربه تشکیل شده است.

شعبانی با اشاره به شیوه اجرایی نمایش توضیح داد: این نمایش به صورت مونولوگ و حرکات فرم روایت می‌شود و به صورت یک لکچر پرفورمنس (خطابه اجرا) به صحنه می‌رود. گروه هنر «مقدس» گروه تئاتر ویژه بانوان است که در طول ۱۱ سال گذشته در اجراهای خود تنها میزبان بانوان بودند. تمرکز گروه ما روی زنان تاریخ ساز جهان اسلام و ایران است.

این کارگردان در پایان با اشاره به تلاش برای انتقال ارتباط حسی مخاطب با حضرت فاطمه (س) عنوان کرد: تلاش ما این بوده که روی بُعدی از وجود حضرت زهرا (س) تاکید داشته باشیم که نشانگر رفتار عاشقانه وی در قبال نقش همسری، مادری و فرزندی باشد. این بانوی بزرگوار برای نجات مردم زمانه خودش همه جور تلاشی می‌کند. حتی در خلاصه داستان نمایش نیز ما تعریفی شاعرانه از زندگی ایشان داشته‌ایم تا زندگی بانویی را به تصویر بکشیم که برای از بین بردن تاریکی‌ها به زمین آمد و در نهایت جاودانه شد.

نمایش «فاطمه» از ۱۶ تا ۲۴ دی ماه ساعت ۱۸ در تالار سوره حوزه هنری به صحنه می‌رود.

در خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: دختری به نام فاطمه از آسمان به زمین می‌آید تا زمین را از تاریکی‌ها نجات بخشد. لوسیفر برای سد کردن راه او لشکرکشی می‌کند و فاطمه در این مسیر با اتفاقاتی روبرو می‌شود و در نهایت جاودانه می‌شود.

کد خبر 5392883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha