۱۱ فروردین ۱۴۰۱، ۷:۵۶

گزارش مهر از سی‌وششمین روز جنگ اوکراین؛

پوتین: شرایط آتش بس مهیا نیست

پوتین: شرایط آتش بس مهیا نیست

دبیر کل ناتو مدعی شد که نیروهای روسیه عقب نشینی نمی‌کنند، بلکه دوباره «سازماندهی» می‌شوند و ناتو انتظار «قدامات تهاجمی بیشتری» دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در آغاز سی وششمین روز جنگ اوکراین رئیس مرکز مدیریت دفاع ملی روسیه اعلام کرد که روسیه کریدورهای بشردوستانه را در پنج مسیر در اوکراین باز کرده است. مهمترین تحولات سی و ششمین روز جنگ اوکراین را در زیر می‌خوانید:

۲۰:۱۰ تلافی دیپلماتیک روسیه

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: روسیه به عنوان اقدامی تلافی جویانه، رهبران ارشد اتحادیه اروپا را در "لیست سیاه" قرار داده است.
نمایندگان دولت‌ها و پارلمان‌های برخی کشورهای اتحادیه اروپا و همچنین شماری از کارکنان رسانه‌ها در "فهرست سیاه" قرار گرفتند. این وزارت خانه همچنین هر نوع اقدام ضد روسی اتحادیه اروپا را با واکنش قاطعی از سوی مسکو روبرو دانست.


۱۹:۱۵ آمریکا همچنان سرگرم تحریم روسیه است

وزارت خزانه داری آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ۱۳ فرد و ۲۱ نهاد روسی اعمال کرد.


۱۸:۱۴ پوتین: کشورهای غربی باید برای خرید گاز از روسیه در بانک‌های روسیه حساب باز کنند

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از امضای فرمانی درباره تجارت گاز با «کشورهای غیردوست» خبر داد و گفت آنها باید از ابتدای آوریل، بهای گاز خریداری شده از روسیه را به روبل بپردازند.
وی اعلام کرد: تغییر پرداخت بهای گاز روسیه به روبل گام مهمی در تقویت حاکمیت مالی و اقتصادی روسیه است و کشورهای غربی برای اینکه بتوانند از روسیه گاز بخرند، باید در بانک‌های روسیه حساب باز کنند.
پوتین هشدار داد: قراردادهای فعلی در صورت عدم پرداخت بهای شأن به روبل، تعلیق می‌شوند.
رئیس جمهور روسیه ادامه داد: ایالات متحده در تلاش است تا یک جنگ اقتصادی علیه روسیه به راه بیندازد و حتی این جنگ از سال‌ها پیش آغاز شده است.
وی گفت: کشورهای غربی در تلاشند اشتباهات خود را به گردن روسیه بیندازند و روسیه را مقصر جلوه دهند.
رئیس جمهور روسیه در این باره افزود: آمریکا از بی ثباتی جهان سود می‌برد و مشکلاتش را به هزینه دیگران حل می‌کند.
به گفته پوتین: اقدام اروپا در خرید گاز مایع از آمریکا به بیکاری میلیون‌ها نفر در اروپا منجر خواهد شد.


۱۷:۲۰ ناتو: روسیه عقب نشینی نمی‌کند بلکه سازماندهی مجدد می‌کند

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو مدعی شد که نیروهای روسیه عقب نشینی نمی‌کنند، بلکه دوباره «سازماندهی» می‌شوند و ناتو انتظار «قدامات تهاجمی بیشتری» دارد.


۱۷:۰۵ پسکوف: عدم شناخت آمریکا از پوتین مایه تأسف است

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین به ادعای مقامات آمریکا و اروپا مبنی بر اینکه مشاوران ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از بازگو کردن حقایق جنگ اوکراین بیمناک هستند، واکنش نشان داد و گفت: این نشان می‌دهد که آنها (غربی‌ها) شناخت اندکی از پوتین و دولت روسیه دارند.
وی افزود: در کمال تأسف، واقعیت این است که چنین ادعاهایی حتی مایه نگرانی ما می‌شود چرا که معلوم می‌شود که وزارت خارجه آمریکا و پنتاگون اطلاعات واقعی درباره آنچه در کرملین رخ می‌دهد، ندارند.


۱۶:۲۷ روسیه ۱۳۴ هزار نفر را به خدمت سربازی فراخواند

روسیه در بهار امسال بیش از ۱۳۴ هزار نفر بین ۱۸ تا ۲۷ سال را به خدمت سربازی فراخوانده است.
بنا بر گزارش رسانه‌های روسیه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور فرمانی را در این رابطه امضا کرده است.
مهلت فراخوانده شدن به خدمت سربازی تا اواسط ماه ژوئیه سال جاری به طول می‌انجامد. در عین حال، اعلام شد که خدمت یک‌ساله شماری از سربازان وظیفه پایان یافته است.
خدمت سربازی مردان ۱۸ تا ۲۷ سال در روسیه ۱۲ ماه طول می‌کشد و افراد مشمول هر ساله در دو نوبت طبق دستور رئیس‌جمهور به انجام نظام وظیفه فراخوانده می‌شوند.


۱۵:۵۷ پوتین خطاب به نخست وزیر ایتالیا: شرایط آتش بس مهیا نیست

ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا مدعی شد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، در تماس تلفنی روز گذشته با وی بر عدم فراهم شدن شرایط برای برقراری آتش بس در اوکراین تاکید کرده است.
کاخ کرملین پیشتر اعلام کرده بود که مذاکره با اوکراین پیشرفت‌هایی داشته اما هنوز به نتایج دلخواه نرسیده است. اما به نظر می‌رسد که کی‌یف با اعلام وضعیت بی طرفی نظامی در قبال ناتو موافق است.


۱۴:۳۷ آژانس بر دو نیروگاه اتمی اوکراین نظارت می‌کند

اوکراین اعلام کرد که آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است به صورت آنلاین بر عملکرد دو نیروگاه چرنوبیل و زاپروژیا نظارت کند.
این دو نیروگاه در همان هفته‌های آغازین جنگ، به کنترل نیروهای روسیه در آمدند.


۱۳:۳۱ غرب از تداوم رابطه روسیه-هند نگران شد

لیز تراس وزیر خارجه انگلیس در دهلی نو به سر می‌برد. دولت لندن هدف از سفر وی به دهلی را تمرکز بر اهمیت کاهش وابستگی راهبردی به روسیه از سوی سایر کشورها ازجمله هند عنوان کرده است.
همزمان، خبرگزاری اسپوتنیک می‌نویسد که آمریکا و استرالیا بابت مذاکرات دهلی-مسکو در رابطه با ایجاد مکانیسیم مالی که به تداوم تجارت آنها به رغم تحریم‌های ضدروسی غرب کمک می‌کند، ابراز نگرانی و آن را مایه ناامیدی تلقی کرده‌اند.


۱۳:۳۴ مسکو: احتمال دیدار وزاری خارجه روسیه و اوکراین را رد نمی‌کنیم

خبرگزاری ریانووستی به نقل از وزارت خارجه روسیه نوشت: مسکو احتمال دیدار میان وزرای خارجه روسیه و اوکراین را رد نمی‌کند اما هرگونه گفتگو میان آنها باید برنامه ریزی شده و معنادار باشد.
نخستین بار دولت آنکارا پیشنهاد برگزاری چنین دیداری را ارائه داد.


۱۳:۲۴ اوکراین سفرایش را از گرجستان و مغرب فراخواند

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، ولودیمر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین سفرای این کشور را از گرجستان و مغرب فراخوانده است.
گفته می‌شود که علت اتخاذ چنین تصمیمی، نارضایتی زلنسکی از عملکرد آنها در قانع کردن دولت‌های گرجستان و مغرب به حمایت از کی‌یف و تنبیه روسیه بوده است.


۱۳:۱۷ سخنرانی زلنسکی در پارلمان استرالیا

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در دیدار مجازی با اعضای پارلمان استرالیا، خواستار افزایش تحریم‌های ضد روسی شد.
همزمان، دولت کانبرا از افزایش ۳۵ درصدی تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای وارد شده از روسیه و بلاروس خبر داد.


۱۲:۴۰ ترکیه: به دنبال برگزاری نشست میان وزرای خارجه روسیه و اوکراین هستیم

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفت: دولت آنکارا در تلاش است تا بار دیگر مقدمات دیدار وزرای خارجه روسیه و اوکراین را فراهم کند.
وی ابراز امیدواری کرد که دیدار میان سرگئی لاوروف و دمیترو کولبا که به ترتیب وزرای خارجه روسیه و اوکراین هستند، ظرف دو هفته آینده اتفاق بیفتد.
نخستین دیدار لاوروف و کولبا پیشتر به میزبانی آنتالیا در تاریخ ۱۰ مارس (۱۹ اسفند ۱۴۰۰) بدون حصول دستاورد محسوسی انجام شده بود.


۱۲:۴۰ گزارش وزارت دفاع روسیه از خسارت وارد شده به نیروهای اوکراین

وزارت دفاع روسیه در گزارش امروز خود اعلام کرد: ۱۸ پهباد اوکراینی از جمعه یک پهباد «بیرقدار» طی شبانه روز گذشته سرنگون شده است.
همچنین ۵۲ تأسیسات نظامی اوکراین طی شب گذشته مورد اصابت قرار گرفت و بالگردهای تهاجمی کا -۵۲ نیروهای هوافضای روسیه، سنگرهای مستحکم و مواضع شلیک خودروهای زرهی نیروهای اوکراینی را منهدم کردند.


۱۲:۳۶ لیتوانی: اروپا باید خرید نفت و گاز از روسیه را متوقف کند

«گیتاناس نوسدا» رئیس جمهور لیتوانی مدعی است که اروپا باید از خرید نفت و گاز از روسیه خودداری و تحریم‌های جدیدی را علیه مسکو بابت اقدام نظامی در اوکراین اعمال کند.
وی در ادامه این ادعا افزود: روسیه از منابع مالی حاصل از فروش نفت و گاز برای تخریب شهرهای اوکراین استفاده می‌کند، حال آنکه پنجمین بسته تحریمی اروپا باید ضربه‌ای حداکثری را به رژیم روسیه وارد کند.


۱۱:۴۰ اوکراین: نیروهای روسیه ممکن است در بلاروس در حال تجدید قوا باشند

ریاست ستاد مشترک ارتش اوکراین امروز پنجشنبه در بیانیه‌ای مدعی شد این احتمال وجود دارد که نیروهای روسیه در حال گروه بندی مجدد در بلاروس باشند.
در ادامه این بیانیه آمده است: تحرکات تجهیزات نظامی روسیه در بلاروس مورد رصد قرار گرفت. به نظر می‌رسد که این تحرکات در راستای گروه بندی مجدد و تجدید قوا برای جبران تلفات انسانی و تسلیحاتی انجام شود.


۱۰:۵۷ انگلیس: انتظار وقوع درگیری سنگین در کی‌یف را داریم

وزارت دفاع انگلیس در تازه‌ترین ارزیابی اطلاعاتی خود مدعی شد که احتمالاً طی روزهای آینده با درگیری‌های سنگین در کی‌یف مواجه خواهیم بود.
این در حالی است که روسیه از کاهش حملات در شهرهای کی‌یف و چرنیهف و تمرکز بر منطقه دونباس خبر داده است.


۱۰:۴۰ ماریوپل، هدف اصلی نیروهای روس

وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد: نبرد در ماریوپل میان نیروهای روسی و اوکراینی جریان داد و این شهر هدف اصلی نیروهای روسیه است.



۱۰:۱۸ مذاکرات روسیه-اوکراین جمعه از سر گرفته می‌شود

به نوشته ی گاردین مذاکرات روسیه و اوکراین به صورت آنلاین از روز جمعه، اول آوریل، از سر گرفته خواهد شد.
در حالی که یک مقام بلندپایه اوکراینی ابراز امیدواری کرده که به زودی دیداری میان ولودیمیر زلنسکی و ولادیمیر پوتین رؤسای جمهور اوکراین و روسیه، برقرار شود، کاخ کرملین می‌گوید اگرچه مذاکرات با پیشرفت‌هایی همراه بوده اما نتیجه مثبتی حاصل نشده است.


۱۰:۱۰ آتش بس در ماریوپل برای خروج غیرنظامیان

بر اساس گزارش فرانس پرس، وزارت دفاع روسیه در شهر تحت محاصره «ماریوپل» آتش بس اعلام کرده تا غیرنظامیان فرصتی برای ترک منطقه درگیری داشته باشند.
همزمان، خبرگزاری اسپوتنیک تاکید کرد که این آتش بس شامل تأمین گذرگاه برای عبور امن نیروهای نظامی اوکراین نخواهد بود.


۰۹:۰۷ سناتور آمریکایی: اوکراین از وقوع جنگ جهانی اجتناب کند

سناتور امریکایی به سی ان ان گفت: علت عقب نشینی نیروهای روسی احتمالاً این است که آنها برای محاصره طولانی مدت مجهز نیستند. ما برای شکست روسیه فشار می‌آوریم اما پوتین نباید به سمت تشدید تنش سوق داده شود زیرا می‌تواند باعث هرج و مرج شود. اوکراین باید در عین اجتناب از دودستگی ناتو یا وقوع جنگ جهانی، تجهیز و مسلح شود. اوکراین باید به سامانه‌های موشکی ضدهوایی دوربرد مجهز شود. تلاش پوتین برای تصرف شهرهای بزرگ و سرنگونی حکومت اوکراین ناکام مانده است.


۰۸:۵۲ پنتاگون: چین به روسیه کمک نظامی نکرده است

جان کربی سخنگوی پنتاگون گفت: تاکنون شواهدی مبنی بر کمک نظامی چین به روسیه به چشم نمی‌خورد.


۰۵:۰۷ ادعای کاخ سفید: همه تحولات اوکراین را به پوتین خبر نمی‌دهند

به گزارش رویترز کاخ سفید مدعی شد «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه به طور کامل اطلاعات درباره جنگ اوکراین را دریافت نمی‌کند.


۰۲:۵۳ زلنسکی: مذاکرات صلح ادامه خواهد داشت

«ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که مذاکرات صلح با روسیه اگرچه ادامه خواهد داشت، اما در حال حاضر فقط حرف است که رد و بدل می‌شود و هیچ چیز مشخصی وجود ندارد.

رئیس جمهور اوکراین همچنین افزود که کشورش برای حملات روسیه به دونباس آماده می‌شود.


۰۱:۵۵ مقام نظامی روس: روسیه ۵ مسیر بشردوستانه را در اوکراین باز کرده است

به نقل از تاس، «میخائیل میزینتسف»، رئیس مرکز مدیریت دفاع ملی روسیه اعلام کرد که روسیه کریدورهای بشردوستانه را در پنج مسیر در اوکراین باز کرده است.

به گفته این نظامی روسیه، این کشور از ۴ مارس هر روز ساعت ۱۰ صبح کریدورهای بشردوستانه را در مسیرهای کیف، چرنیگوف، سومی، خارکف و ماریوپل باز می‌کند.

«میزینتسف»، خاطرنشان کرد که مقامات اوکراین چهار مسیر دیگر را هم اعلام کرده بودند، اما کی‌یف همچنان با تلاش‌ها برای تخلیه مردم در مناطق جنگی مخالفت می‌کند.


۰۱:۰۰ منابع آمریکایی: روسیه در حال عقب نشینی از سایت هسته‌ای چرنوبیل در اوکراین است

آمریکا اعلام کرده که روسیه در حال عقب نشینی از سایت هسته‌ای چرنوبیل در اوکراین است.

کد خبر 5456417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha