۱۴ فروردین ۱۴۰۱، ۶:۲۶

گزارش مهر از سی‌ونهمین روز جنگ اوکراین؛

شنیده شدن صدای انفجار در شهر «بلگورود» روسیه

شنیده شدن صدای انفجار در شهر «بلگورود» روسیه

شاهدان از شنیده شدن صدای دو انفجار در شهر «بلگورود» روسیه در شمال مرز اوکراین خبر می‌دهند. این شهر دو روز پیش هم شاهد انفجار در مخازن سوخت بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، سی و نهمین روز جنگ اوکراین در حالی آغاز شد که رئیس جمهور این کشور از فقدان سیستم ضد موشکی علیه روسیه انتقاد کرد. در حالی که نیروهای ارتش روسیه به سمت شرق اوکراین متمرکز شده‌اند، نیروهای اوکراینی مناطقی از شمال کیف را بازپس گرفتند. مهمترین اخبار امروز جنگ اوکراین را در زیر می‌خوانید:

۰۳:۳۵ درخواست روسیه برای برگزاری نشست شورای امنیت درباره ادعای اوکراین

وزارت خارجه روسیه از درخواست برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد به منظور بررسی ادعاهای اوکراین درباره کشتار غیرنظامیان در منطقه «بوچا» خبر داد.

این در حالی است که وزارت دفاع روسیه هم پیش از این در بیانیه‌ای تأکید کرده بود: ادعای کشتار غیرنظامیان در شهر «بوچا» از سوی نظامیان ما نمایش جدیدی از سوی اوکراین است.

وزارت دفاع روسیه امروز در بیانیه‌ای ادعاهای کی یف در خصوص قتل عام در شهر «بوچا» (حومه شمال غربی کی‌یف) واقع در اوکراین را تکذیب کرد و تمامی گزارش‌های منتشره در این خصوص توسط اوکراین را تحریک آمیز خواند.

در بیانیه صادره از سوی وزارت دفاع روسیه در این خصوص آمده است: تصاویر غیرنظامیان کشته شده در بوچا ساختگی و نمایش جدیدی است که توسط کی یف سازماندهی شده است.

۰۲:۳۵ آلمان: به حمایت نظامی از اوکراین ادامه خواهیم داد

صدراعظم آلمان در سخنانی گفت که این کشور به حمایت نظامی از اوکراین ادامه خواهد داد.

بر اساس این گزارش، «اولاف شولتز» گفت: ما به تجهیز اوکراین به منظور دفاع از خود در مقابل حمله روسیه ادامه خواهیم داد.

صدراعظم آلمان در عین حال انجام تحقیقات کامل درباره حوادث روستای بوچا در اوکراین را خواستار شد و گفت: خواستار این هستم که به سازمان‌های بین المللی همچون کمیته بین المللی صلیب سرخ برای ورود به این منطقه اجازه داده شود.



۲۱:۲۷ زلنسکی: اوکراین هنوز ضمانتهای امنیتی نگرفته است

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه با شبکه تلویزیونی CBS گفت اوکراین هنوز ضمانتهای امنیتی از ایالات متحده و سایر کشورها دریافت نکرده است.

۲۱:۲۶ خسارات جنگ به روایت مسکو

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد از زمان آغاز عملیات در اوکراین ۳۸۶پ هپاد ،۲۲۴ سامانه پدافند هوایی ۱۹۱۸ تانک و دیگر خودروهای زرهی اوکراینی منهدم شده است.



۱۹:۳۴ روسیه ادعای قتل عام در بوچا را تکذیب کرد

وزارت دفاع روسیه امروز در بیانیه‌ای ادعاهای کی یف در مورد قتل عام در شهر بوچای اوکراین را تکذیب کرد و تمام گزارش‌های منتشر شده در این خصوص توسط اوکراین را تحریک آمیز خواند.


 

۱۶:۴۵ قصد آلمان برای تحریم بیشتر روسیه و حمایت تسلیحاتی از اوکراین

«آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان امروز یکشنبه در سخنانی اعلام کرد: تحریم‌ها علیه روسیه را تشدید خواهیم کرد و از اوکراین در زمینه دفاعی حمایت بیشتری می‌کنیم. عکس‌های منتشره از بوچا (حومه شمال غربی کی‌یف) در اوکراین غیرقابل تحمل است و خشونت افسارگسیخته مسکو را نشان می‌دهد!

۱۶:۳۵ اوکراین: مسکو به عقب نشینی از شهر سومی ادامه می‌دهد

ستادکل ارتش اوکراین امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای روسی در تلاش برای تثبیت کنترل در مناطق دونتسک و لوهانسک در دونباس هستند.

این بیانیه می‌افزاید: روسیه به محاصره خارکیف ادامه می‌دهد و تلاش خود را بر تکمیل حمله به ایزیوم متمرکز کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: مسکو به عقب نشینی از شهر سومی در شمال شرق اوکراین ادامه می‌دهد.

۱۵:۵۱ شنیده شدن صدای انفجار در شهر مرزی روسیه

شاهدان از شنیده شدن صدای دو انفجار در شهر «بلگورود» روسیه در شمال مرز اوکراین خبر می‌دهند.

این شهر دو روز پیش هم شاهد انفجار در مخازن سوخت بود- حمله‌ای که به دو بالگرد نظامی اوکراین نسبت داده شد.

روسیه هشدار داده که حملات در خاک این کشور، پس زمینه مذاکرات صلح را تیره می‌کند.

۱۵:۳۶ پسکوف: تحریم‌های ضدروسی غرب اعتماد به دلار و یورو را کاهش می‌دهد

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین می‌گوید بزرگترین بار تحریم‌ها در تاریخ اکنون بر دوش روسیه است. وی همچنین هشدار داد که سیاست تحریم‌های غرب روند فرسایش ارز ذخیره جهانی را تسریع می‌کند و این به نوبه خود باعث کاهش اعتماد به دلار و یورو می‌شود.

وی در توضیح این مطلب افزود: تردید نسبت به قابل اطمینان بودن دلار و یورو و فکر بر روی گزینه‌های پرداخت متقابل با استفاده از ارزهای ملی، رو به افزایش است.
پسکوف در مورد امکان قطع گاز غرب در صورت امتناع از پرداخت به روبل نیز گفت: بر روی عقل سلیم خریداران گاز حساب می‌کنیم.

۱۲:۵۱ موشک‌های روسی مخزن سوخت نظامیان اوکراینی را هدف گرفت

موشک‌های روسیه یک سازه مهم را در شهر بندری اودسا واقع در جنوب اوکراین هدف قرار داده‌اند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، موشک‌ها با مخازن سوخت نیروهای نظامی اوکراین که حوالی میکولائیو مستقر هستند، برخورد کرده است.

۱۱:۳۶ حمله بالگردهای k۵۲ روسی به مواضع ارتش اوکراین

وزارت دفاع روسیه فیلمی از حمله بالگردهای تهاجمی k۵۲ خود را که با موشک‌های هدایت شونده و غیر هدایت شونده مواضع استتار شده نیروهای مسلح اوکراین را منهدم کردند منتشر کرد.

۱۱:۲۰ مسکو: پیشرفت مذاکرات در حد دیدار سران روسیه و اوکراین نیست

«ولادیمیر مدینسکی» مذاکره کننده ارشد روسیه اعلام کرد روند گفتگوها آنقدر پیشرفت نداشته که به دیدار سران دو کشور منجر شود حال آنکه موضع مسکو در قبال دونباس و کریمه هم تغییرناپذیر است.

۱۰:۵۲ مذاکرات فردا از سر گرفته می‌شود

رئیس هیئت مذاکره کننده روسیه در استانبول اظهار داشت: مذاکرات مسکو- کی یف روز دوشنبه از سر گرفته خواهد شد.

موشک‌های روسی مخزن سوخت نظامیان اوکراینی را هدف گرفت

۰۹:۵۶ کشورهای بالتیک واردات گاز از روسیه را متوقف کردند

«اولدیس باریس» ریاست سازمان ذخیره گاز لتونی می‌گوید کشورهای حوزه بالتیک از این پس از روسیه گاز طبیعی وارد نمی‌کنند. از آغاز ماه آوریل، گاز طبیعی روسیه دیگر در کشورهای لتونی، لیتوانی و استونی جریان نداشته است.

آنطور که ادعا می‌شود بازار انرژی بالتیک در حال حاضر از گاز ذخیره شده در لتونی تغذیه می‌شود.

۰۹:۴۱ اوکراین: روسیه موافقت شفاهی خود را با برخی پیشنهادات کی یف اعلام کرد

گاردین به نقل از یکی از اعضای تیم مذاکره کننده اوکراین می‌نویسد که طرف روسی به مواضع کی یف در باب برخی مسائل، به طور شفاهی واکنش مثبت نشان داده است و احتمال مشورت مستقیم میان رؤسای جمهور دو کشور وجود دارد.

۰۸:۴۳ زلنسکی: روسیه به دنبال تصاحب دونباس و جنوب روسیه است

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین می‌گوید ارتش این کشور کنترل نواحی از کی یف و چرنیهیوف را به دست گرفته حال آنکه روسیه فشارها بر شرق اوکراین را افزایش می‌دهد. هدف روسیه آن است که منطقه دونباس و همچنین جنوب اوکراین را تصاحب کند.

۰۸:۳۸ وقوع چندین انفجار در بندر اودسا

رویترز به نقل از برخی شاهدان از شنیده شدن صدای چندین انفجار در شهر بندری اودسا در جنوب اوکراین خبر داد. انفجارها اوایل بامداد امروز یکشنبه رخ داد حال آنکه اطلاعات رسمی درباره این حملات وجود ندارد.

موافقت شفاهی روسیه با برخی پیشنهادات اوکراین

۰۶:۱۲ غربی‌ها به اندازه کافی سیستم ضدموشکی به اوکراین نداده‌اند

«ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی ویدئویی خود گفت که نیروهای روسیه می‌خواهند دونباس و جنوب اوکراین را تصرف کنند.

زلنسکی گفت که نیروهای مسلح اوکراین کنترل مناطقی را در مناطق کیف و چرنیهیو بازپس گرفته‌اند. او گفت: «در مناطقی که به طور موقت اشغال شده‌اند، پرچم‌های ملی اوکراین بیشتر و بیشتر است.»

وی افزود که اوکراین اکنون در حال تقویت دفاعی خود در جهت شرقی و در دونباس است و ما آگاه هستیم که دشمن ذخایری برای افزایش فشار در شرق دارد.

زلنسکی خطاب به کشورهای غربی افزود: «هدف ما چیست؟ از ما، آزادی ما، سرزمین ما، مردم ما محافظت کنید. هر کاری را برای محافظت انجام دهید.»

رئیس جمهور اوکراین همچنین با انتقاد از کشورهای غربی گفت که این کشور به اندازه کافی سیستم‌های ضد موشکی مدرن را از متحدان غربی دریافت نکرده است.

۰۵:۲۲ آمریکا تجهیزات حملات شیمیایی و بیولوژیک به اوکراین می‌دهد

آمریکا برای محافظت از اوکراین در برابر حمله احتمالی تسلیحات شیمیایی یا بیولوژیکی، ماسک‌های گاز، لباس و سایر تجهیزات را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.

«جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید این کمک‌ها را روز جمعه تأیید کرد و گفت که با توجه به هشدارهایی مبنی بر اینکه روسیه می‌تواند از چنین سلاح‌هایی برای مقابله با مقاومت سرسخت اوکراین در طول جنگ استفاده کند و ممکن است برای توجیه چنین حمله‌ای، عملیات فریبکارانه را طراحی کند، این گونه کمک‌ها در نظر گرفته شده است.

۰۳:۲۱ انتقال بیش از ۱۴ هزار نفر از اوکراین به روسیه در ۲۴ ساعت گذشته

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که حداقل ۱۴۱۶۸ نفر در روز گذشته از دونباس و دیگر مناطق خطرناک اوکراین به روسیه منتقل شده‌اند.

موافقت شفاهی روسیه با برخی پیشنهادات اوکراین

۰۲:۲۳ تاکید رهبران انگلیس و اوکراین برای افزایش فشاراقتصادی بر روسیه

سخنگوی دفتر نخست وزیر انگلیس موسوم به داونینگ استریت در نشست خبری با خبرنگاران اعلام کرد که بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور با «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین به صورت تلفنی گفتگو کرده است. جانسون به نیروهای مسلح اوکراین برای عقب راندن ارتش روسیه در برخی مناطق تبریک گفته است.

بوریس جانسون و زلنسکی درباره پیشرفت‌های حاصل شده در کنفرانس کمک‌های مالی نظامی هفته گذشته، که با حضور ۳۵ کشور تشکیل شد گفتگو کردند و لندن متعهد شد که به افزایش حمایت‌های دفاعی خود ادامه دهد.

در این گفتگو رئیس‌جمهور اوکراین نیز وضعیت مذاکرات صلح را با بوریس جانسون در میان گذاشت و از مشارکت بیشتر انگلیس در تلاش‌های دیپلماتیک استقبال کرد.

۰۱:۰۷ نیروهای اوکراینی مناطقی از شمال کیف را بازپس گرفتند

در حالی که نیروهای ارتش روسیه به سمت شرق اوکراین متمرکز شده‌اند، نیروهای اوکراینی مناطقی از شمال کیف را بازپس گرفتند.

«اوککسی آرستویچ»، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرده است که نیروهای اوکراینی بیش از ۳۰ شهر و روستا را در مناطق شمالی کیف پس گرفته‌اند.

دستگاه اطلاعات ارتش انگلیس نیز اعلام کرد که نیروهای روسی فرودگاه هوستومل در حومه شمال غربی پایتخت اوکراین را ترک کرده‌اند.

در عین حال روسیه عقب نشینی نیروهای خود در نزدیکی کیف را به عنوان حسن نیت در مذاکرات صلح عنوان کرده است و در مقابل اوکراین و متحدانش می‌گویند نیروهای روسیه پس از متحمل شدن خسارات سنگین مجبور به تجدید قوا شده‌اند.

موافقت شفاهی روسیه با برخی پیشنهادات اوکراین

کد خبر 5457794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • RO ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
      0 1
      احتمالا همه پرسی در دو ایالت و کریمه برگزار خواهد شد و اوکراین هم از ملحق شدن به ناتو بصورت موقت و تا زمان سرکار بودن پوتین صرفنظر می کند
    • احمد ID ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
      0 1
      وقتی اوکراین کلا صاف شده پذیرفتن شرایط روسیه به چه درد مردم اوکراین میخوره اونجا دیگه جای زندگی نیست همه این ویرانیها تقصیر آمریکا و زلنسکی بیمار روانیه
    • IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      0 1
      از خبرگزاری مهر در رابطه با پوشش سریع و کامل اخبار اوکراین و روسیه در روزهای اخیر سپاسگزارم