۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۱۵

با تصویب هیأت مدیره سازمان بورس صورت گرفت؛

انتفاع عموم سهامداران از رفع تبعیض در نمایش مظنه ها

انتفاع عموم سهامداران از رفع تبعیض در نمایش مظنه ها

برخی شرکت‌های کارگزاری با ارسال پیامک‌هایی به مشتریان ضمن معرفی اپلیکیشن‌ معاملات برخط خود، دسترسی به مظنه خرید و فروش سهام را منوط به دانلود و ثبت نام در این اپلیکیشن ها می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، با تصویب هیأت مدیره سازمان بورس از امروز دوشنبه ۱۵ فروردین ماه امسال نمایش عمق مظنه بازار برای همه کاربران برخط (آنلاین) در سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها در هر نماد معاملاتی به طور نامحدود افزایش یافته است. به این ترتیب همه معامله‌گران برخط می‌توانند در سامانه‌های معاملاتی کارگزاری خود به‌جای ۵ مظنه، تعداد نامحدودی مظنه را در سمت خرید و فروش مشاهده کنند.

پیش از این قرار بود تنها ۲۰ مظنه سهام در سمت خرید و فروش برای معامله‌گران بر خط (آنلاین) به نمایش گذاشته شود، اما با اعلام مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس، این تعداد به نمایش نامحدود مظنه‌های خرید و فروش سهام در سامانه‌های معاملاتی آنلاین کارگزاری‌ها تغییر یافت.

به گزارش مهر اطلاع از عمق مظنه‌ها می‌تواند در سفارش‌گذاری سرمایه‌گذاران باعث آگاهی از میزان عرضه و تقاضا شده و تا حدی از دستکاری قیمت توسط حقوقی‌ها و بازیگران سهام جلوگیری شود. پیش از این تنها کارگزاری‌ها و ایستگاه‌های معاملاتی آنها به عمق بازار دسترسی داشتند که با این تصمیم ضمن رفع تبعیض؛ تابلو خوانی را در بازه‌های زمانی کوتاه برای عموم سرمایه گذاران برخط، کاراتر و قیمت‌های سهم را تحلیل پذیر تر می‌کند.

امکان تحلیل عمق بازار به عنوان یکی از روش‌های تحلیل بازار سهام و انتفاع عموم سهامداران از حذف تبعیض در بازار سرمایه از دیگر منفعت‌های این تصمیم است.

این در حالی است که برخی شرکت‌های کارگزاری با ارسال پیامک‌هایی به مشتریان ضمن معرفی اپلیکیشن‌های معاملاتی، دسترسی به مظنه خرید و فروش سهام در سامانه‌های معاملاتی برخط را منوط به دانلود و ثبت نام در این اپلیکیشن‌ها می‌کنند.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس نیز در همین رابطه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا سامانه tsetmc نیز به افزایش عمق مظنه ها و نمایش آنها خواهد پرداخت، گفت: این موضوع بستگی به نظر و تصمیم سازمان بورس دارد و هنوز دستوری در این خصوص به ما ابلاغ نشده است.

به گفته روح الله دهقان در حال حاضر، تصمیم سازمان بورس بر این بوده است که افزایش عمق مظنه‌ها تنها بر روی معاملات برخط و سامانه‌های کارگزاری‌ها اعمال شود.

کد خبر 5459006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha