۲۴ فروردین ۱۴۰۱، ۹:۵۱

مهر گزارش می دهد؛

«روز آفتابی» خاطراتی ازفرمانده اسبق لشکر ۱۱ امیرالمومنین(ع)

«روز آفتابی» خاطراتی ازفرمانده اسبق لشکر ۱۱ امیرالمومنین(ع)

کرمانشاه- کتاب «روز آفتابی» خاطرات سردار شهید محمد کرمی راد از رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس و فرمانده لشکر۱۱امیرالمومنین(ع)است که به عنوان گنجینه‌ای ارزشمند در تاریخ شفاهی رزمندگان به چاپ رسید.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- رؤیا متکیائی: کار بزرگ ثبت و ضبط خاطرات رزمندگان و سرداران بزرگ ایران اسلامی، حرکتی ارزشمند و گنجینه‌ای بی نظیر در به تصویر کشیدن خدمات ارزنده بزرگ مردان این سرزمین است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) و حماسه هشت سال دفاع مقدس را گنجینه بسیار غنی و ذخیره‌ای بسیار عظیم در تاریخ ایران، تاریخ جهان و تاریخ اسلام می‌دانند و انتشار آثار ادبی، اعم از خاطرات، داستان، اشعار و… درباره انقلاب اسلامی و مخصوصاً دفاع مقدس را از نظر ارائه مهمترین نشانه و حتی زمینه این وقایع یعنی انقلاب درونی و تحول شگرف در دل و جان و فکر جوانان ایران امری ضروری و واجب بر می‌شمرند.

ایشان عمل مجاهدانه جوانان پاک و مخلص این مرز و بوم در دفاع از دین و سرزمین اسلامی ایران را ناشی از نَفَس مسیحایی امام خمینی (ره) می‌دانند و ثبت، روایت و نشر خاطرات رزمندگان، آزادگان و دیگر گروه‌های حاضر در حماسه‌ها از نظر ایشان همانند رگه‌ای از مواد ذی‌قیمتی است که در معدنی یافت می‌شود و با دنبال کردن آن می‌توان به گنجینه عظیمی از آثار ادبی و روایی دفاع مقدس دست یافت، گنجینه‌ای که به تعبیر ایشان تاریخ را پربار و درس‌ها و آموختنی‌ها را پرشمار می‌کند.

سردار سرافراز سرتیپ دوم پاسدار «محمد کرمی راد» از فرماندهان و یادگاران ارجمند دفاع مقدس، از اولین فرماندهان جوان کرمانشاهی بود که بخشی خدمات ارزنده ایشان در تمامی مقاطع زندگی پربار و سراسر مجاهدت، در کتاب روز آفتابی با قلم نویسنده اثر به تصویر کشیده شده است.

مجاهدت و تلاش‌های خستگی ناپذیر این شهید گرانقدر پاسداری از انقلاب، نظام و ارزش‌های دینی انقلابی و ملی و عرصه‌های خدمتگزاری صادقانه و بی‌منت به مردم ایران اسلامی است.

سردار شهید محمد کرمی‌راد، فرمانده اسبق لشکر ۱۱ امیرالمومنین ایلام، نماینده اسبق مردم کرمانشاه در مجلس هشتم شورای اسلامی و از مشاورین سردار شهید قاسم سلیمانی که از سوابق وی می‌توان به معاون ستادی سپاه قدس، فرماندهی تیپ ۱۱۴ امیرالمومنین (ع)، فرماندهی تیپ ۲۹ نبی اکرم (ص)، فرماندهی قرارگاه رمضان، فرماندهی ستاد قرارگاه نصر، رئیس گروه مستشاری سپاه قدس و … اشاره کرد.

«روز آفتابی» خاطراتی ازفرمانده اسبق لشکر ۱۱ امیرالمومنین(ع)

سردار محمد کرمی‌راد بامداد پنجشنبه نوزدهم فروردین ماه سال ۱۴۰۰ خورشیدی بر اثر سانحه رانندگی در مسیر صحنه به بیستون در استان کرمانشاه جان به جان آفرین تسلیم کرد و پس از یکسال در مراسم اولین سالگرد و بزرگداشت این سردار بزرگ، با حضوری جمعی از مسئولین استان کرمانشاه از کتاب «روز آفتابی» تاریخ شفاهی زنده یاد سردار کرمی راد در کرمانشاه رونمایی شد.

کتاب «روز آفتابی» فرمانده لشکر یازده امیرالمومنین (ع)

کتاب «روز آفتابی» تاریخ شفاهی زنده یاد سردار کرمی راد فرمانده لشکر یازده امیرالمومنین (ع) با مصاحبه زهرا باقری و تدوین زهرا صیادی به همت بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه به چاپ رسیده است.

زهرا باقری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تدوین کتاب‌های تاریخ شفاهی بزرگ مردان و سرداران و شهدای سرافراز استان کرمانشاه از جمله وظایف بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس است و در این راستا در جمع آوری خاطرات رزمندگان دوران دفاع مقدس به تمام اقشار جامعه توجه شده است.

وی افزود: مقام معظم رهبری دامت برکاته همواره در بیانات خویش بر لزوم ثبت و ضبط خاطرات رزمندگان و خانواده‌های شهدا تاکید داشته اند و فرموده اند رسالت یه رزمنده هنگامی به انجام می‌رسد که خاطراتش را ثبت کند.

مدیر اسناد و تاریخ شفاهی بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس تصریح کرد: سردار بزرگ شهید محمد کرمی راد از بزرگ مردان و اولین فرمانده هان جوان کرمانشاه و فرمانده لشکر یازده امیرالمومنین (ع) بودند که در دوران حیات با عزت خویش در مسئولیت‌های فراوانی حضور فعال داشتند.

وی ادامه داد: از همان دوران نوجوانی در فعالیت‌های متعدد حضور داشتند و با اوج گیری دوران پرشکوه انقلاب اسلامی ایران در تمام فعالیت‌های نهضت حضرت امام خمینی (ره) حضوری فعال و پررنگ داشتند.

«روز آفتابی» خاطراتی ازفرمانده اسبق لشکر ۱۱ امیرالمومنین(ع)

باقری بیان کرد: فعالیت‌های ارزشمند و خدمات ارزنده زنده یاد سردار کرمی راد ما را بر آن داشت تا از ایشان دعوت کرده و بخشی از خاطراتش در عرصه‌های مختلف را از زبان ایشان تدوین کنیم.

مدیر اسناد و تاریخ شفاهی بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس تصریح کرد: سردار کرمی راد فعالیت‌های انقلابی خود را در زمان رژیم ستمشاهی شجاعانه آغاز کرد و پس از آن در دوران دفاع مقدس و نیز در مبارزه علیه دموکرات و ضدانقلاب نقش بسزایی داشت.

باقری خاطر نشان کرد: سردار شهید محمد کرمی راد پیشرو و پیشکسوت دوران دفاع مقدس و از فرماندهان شجاع کرمانشاه بودند و در مقاطع مختلف انقلاب و به ویژه در دوران پس از جنگ تحمیلی در عرصه‌های مختلف آموزشی و مستشاری تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار داد.

وی اضافه کرد: سردار کرمی راد مشاورین و مستشاران نظامی در سوریه و افغانستان بودند و در کنار سردار دل‌ها سردار شهید حاج قاسم سلیمانی صادقانه خدمت کردند و در عرصه‌های سیاسی به عنوان نماینده مردم شریف کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی نقش آفرینی مؤثر داشتند.

باقری تاکید کرد: خدمات ارزنده و سوابق درخشان سردار کرمی راد موجب شد که وظیفه خود را در ثبت و ضبط خاطرات ایشان به انجام برسانیم و در سال ۱۳۹۹ در قالب مصاحبه بخشی از خاطرات ایشان را جمع آوری کرده و کتاب روز آفتابی با تدوین زهرا صیادی رونمایی شد.

وی یادآور شد: نکته قابل توجه در خلال مصاحبه کتاب روز آفتابی، سعه صدر و اهتمام ویژه سردار کرمی راد به این اثر با ظرافت خاص است و بعضاً مطالبی که در آماده می‌شد و در اختیار ایشان قرار می‌گرفت به دقت بررسی می‌کردند.

باقری گفت: آخرین ملاقات چند روز قبل از حادثه ناگوار رانندگی جهت تاییدیه مقدمه این اثر انجام شد و متأسفانه کتاب روز آفتابی یکسال بعد از عروج ایشان رونمایی شد و برگ زرّینی از خدمات این سردار بزرگ در تاریخ به ثبت رسید.

کد خبر 5465906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha