۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۳:۰۶

کم‌آبی ومدیریت منابع آب دراستان‌ها-۱۶

تشدید تنش آبی در ایلام/تولیدات کشاورزی استان ۶۰ درصد کاهش یافت

تشدید تنش آبی در ایلام/تولیدات کشاورزی استان ۶۰ درصد کاهش یافت

ایلام-تشدید تنش آبی در ایلام باعث کاهش ۶۰ درصدی تولیدات محصولات کشاورزی در مناطق مختلف استان ایلام شده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: کاهش نزولات آسمانی باعث بروز خسارت‌های فراوانی به بخش کشاورزی در استان شده است به طوری که بر اساس آمارهای کارشناسان در بخش محصولات زراعی شهرستان دره شهر ۶۰ درصد کاهش تولید وجود داشته است.

بزرگترین رودخانه پرآب در حوزه شهرستان در شهر، رودخانه سیمره است اما در حاشیه این رودخانه بیشتر مزارع کشاورزی به دلیل تنش شدید آبی خشک شده‌اند.

شهرستان دره شهر که تا همین سال گذشته چند برابر نیاز خود محصول کشاورزی تولید می‌کرد، امسال به دلیل کاهش شدید منابع آبی بر اثر خشکسالی شاهد کاهش چشمگیر تولیدات خود بوده است.

اراضی کشاورزان خشک شد

یکی از کشاورزان دره شهری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: فاصله رودخانه سیمره تا مزارع کشاورزان حدود ۴۰۰ متر است ولی متأسفانه مزارع الان خشک شده‌اند، کشاورزان در کشت اول خسارت زیادی دیدند و برای کشت دوم نیز مشکلات زیادی دارند.

حسین نظری افزود: حدود ۲۰ هکتار گندم کشت کرده‌ام که همه آن از بی آبی و خشکسالی خشک شده است.

وی گفت: در کنار دست کشاورزان دره شهری سد سیکان قرار دارد و اکنون حدود ۱۲ سال است که رها شده در صورتی که در این زمان خشکسالی می‌توانست به کمک کشاورزان برسد.

افت عملکرد در محصولات کشاورزی شهرستان دره شهر

مدیر جهاد کشاورزی دره شهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: امسال ۱۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان دره شهر به زیر کشت غلات و دانه‌های روغنی رفته که به دلیل تنش شدید آبی دچار افت عملکرد شده‌اند.

طیار فیلی افزود: تولید غلات و دانه‌های روغنی شهرستان دره شهر در سال گذشته ۲۲ هزار تن بوده که پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که امسال به ۱۲ هزار تن کاهش پیدا کند.

تشدید تنش آبی در ایلام/تولیدات کشاورزی استان ۶۰ درصد کاهش یافت

وی ادامه داد: پیش بینی و برنامه ریزی جهاد کشاورزی شهرستان این است که در تیرماه جاری برای مقابله با خشکسالی، شبکه آبیاری تحت فشار در دشت خالصه این شهرستان آغاز شود.

ایلام مقام اول خشکسالی در کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سال زراعی جاری با ۶۴ درصد کاهش بارندگی، اولین استان در سطح کشور از نظر کمبود نزولات جوی و خشکسالی هستیم.

آذرنوش عموزاده افزود: در همین راستا مزارع دیم استان به صورت ۱۰۰ درصد و مزارع آبی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد خسارت و آسیب دیده‌اند.

وی اضافه کرد: برای جبران این خسارت از سنوات گذشته اقدامات خوبی انجام گرفته و در حال حاضر حدود ۲۰ پروژه ایستگاه پمپاژ آب در سطح استان در حال ساخت است که تعداد ۱۸ پروژه آنها بحث آبرسانی به مزارع است.

وی گفت: این ۱۸ پروژه اعتباری بالغ بر یک هزار و ۵۰ میلیارد تومان نیاز دارند که به بهره برداری برسند.

درصد از مزارع غلات استان در مقابل خشکسالی بیمه شده‌اند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام عنوان کرد: از سنوات گذشته سطح بیمه مزارع بسیار ناچیز بود، اما با شروع دولت سیزدهم امسال حدود ۳۰ درصد از مزارع غلات استان در مقابل خشکسالی بیمه شده‌اند.

عموزاده افزود: بر همین اساس در بحث بیمه مزارع باید فرهنگ سازی شود و با توجه به اینکه جزو کشورهای خشک محسوب می‌شویم، لازم است که هر ساله کشاورزان مزارع خود را در مقابل عواملی مانند خشکسالی بیمه کنند.

تشدید تنش آبی در ایلام/تولیدات کشاورزی استان ۶۰ درصد کاهش یافت

وی گفت: ارزیابی این خسارت‌ها در مرحله اول آغاز شده، ولی در مرحله دوم بحث عملکردها است که در مزارع دیم به صورت ۱۰۰ درصد و مزارع آبی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد خسارت وارد شده است.

کاهش بارندگی‌ها در سال‌های اخیر و به تبع آن تنش‌های آبی شدید لزوم ترسیم نقشه راه را برای مسئولان استان در راستای ذخیره سازی منابع آب سطحی را دوچندان کرده است.

بیش از ۶۰ درصد مردم استان ایلام در بخش کشاورزان و دامداری مشغول به کار و فعالیت هستند، بنابراین توجه جدی مسئولان به طرح‌های آبیاری نوین و تکمیل ایستگاه‌های پمپاژ در استان را دوچندان کرده است.

کد خبر 5472214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha