در جلسه کمیته واکسن مطرح شد؛

کرونا ضرورت ایجاد زیرساخت‌های تولید واکسن در کشور را آشکار ساخت

کرونا ضرورت ایجاد زیرساخت‌های تولید واکسن در کشور را آشکار ساخت

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: تجربه شیوع ویروس کرونا ضرورت ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی، فنی و علمی تولید و تامین واکسن در کشور را آشکار کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، نخستین جلسه کمیته واکسن و فرآورده‌های بیولوژیک برگزار شد.

دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اهداف تشکیل کمیته واکسن و فرآورده های بیولوژیک گفت: بررسی وضعیت موجود کشور در حوزه واکسن‌های انسانی، ساماندهی و تقسیم کار ملی با استفاده از پتانسیل‌های ایجاد شده در جریان شیوع ویروس کووید-۱۹از جمله اهداف این کمیته به شمار می‌رود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با اشاره به اسناد بالادستی در زمینه تامین واکسن‌های مورد نیاز کشور افزود: وزارت بهداشت مسئولیت تامین واکسن کشور را عهده دار است و مسئول تولید محصول نیست.

وی گفت: اما طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در جهت حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان و حمایت از تولید از وزارت بهداشت خواسته شده است به این حوزه وارد شود. این امر نیز از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری یا صندوق نوآوری و شکوفایی امکان پذیر خواهد بود.

در ادامه نشست دکتر مصطفی قانعی رئیس کمیته واکسن و فرآورده‌های بیولوژیک با بیان اینکه در سال‌های اخیر همواره تلاش بر این بوده که به واکسن به عنوان مساله امنیت ملی نگریسته شود، اما اهمیت موضوع از جوانب مختلف مغفول مانده است، افزود: پیگیری یک نهاد بالاسری در این خصوص و جهت منسجم ساختن اسناد قبلی و ایجاد سندی بالاسری مورد نیاز است.

قانعی از جمله وظایف مورد انتظار این نهاد بالاسری را برشمرد و گفت: تعیین اولویت‌های واکسن، تولید داخل، تعیین تکلیف واکسن‌های اولویت‌دار برای برنامه واکسیناسیون ملی و چگونگی خرید واکسن باید توسط این نهاد مشخص شود.

همچنین دکتر حیدری، معاون بهداشت که در این نشست حضور داشت نیز بر لزوم ایجاد نهاد بالاسری تاکید کرد.

در ادامه دکتر هومن کاغذیان دبیر کمیته واکسن و فرآورده های بیولوژیک گزارش وضعیت موجود کشور در حوزه واکسن‌های انسانی، ساماندهی و تقسیم کار ملی با استفاده از پتانسیل‌های ایجاد شده در پاندمی کووید-۱۹ را ارائه و به واکسن‌های موجود در برنامه ملی واکسیناسیون و وضعیت تولید و تامین آنها در داخل کشور و جایگاه سایر واکسن‌های اولویت‌دار در برنامه‌های واکسیناسیون جهانی و شرکت‌های داوطلب برای تولید آنها در بخش خصوصی اشاره کرد.

در ادامه رئیس موسسه رازی در خصوص سلامت حوزه دامپزشکی (واکسن‌های دام، طیور و آبزیان) و لزوم وجود برنامه‌ای برای پاندمی‌های احتمالی نکاتی را مطرح کرد.

دکتر بنی هاشمی عضو هیات علمی موسسه رازی نیز به اهمیت حوزه رصد و پایش بیماری‌ها در کشور پرداخت و امکان‌سنجی اقتصادی واکسن‌ها برای آغاز به کار را به عنوان نکته ضروری یادآور شد.

دکتر وحید خدامی به توضیحاتی در خصوص پلتفرم m-RNA پرداخت و این مدل را در پاندمی‌های احتمالی سریع‌ترین پلتفرم طراحی واکسن برشمرد.

دکتر ایزدی عضو هیات علمی دانشگاه بقیه الله (عج) تقسیم‌بندی و اهمیت واکسن‌ها را بر اساس مطالعات آینده‌نگری، امنیت ملی و واکسیناسیون گسترده یادآور شد و وجود ذخایر امنیتی و دارا بودن زیرساخت‌های تولیدی واکسن را امری لازم برای کشور دانست.

کد خبر 5521089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha