۳ تیر ۱۴۰۱، ۱۴:۴۴

امام جمعه سرچهان:

حرکت قوه قضائیه به سمت نقطه مطلوب تسریع شده است

حرکت قوه قضائیه به سمت نقطه مطلوب تسریع شده است

سرچهان - امام جمعه سرچهان گفت: حرکت قوه قضائیه به سمت نقطه مطلوب طی یک سال اخیر افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد جواد طلایی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه سرچهان سند تحول قوه قضائیه را نقشه راه تحقق انتظارات رهبر انقلاب اسلامی در نیل به تراز مطلوب قوه قضائیه در نظام اسلامی دانست.

وی با اشاره به هفت مأموریت اصلی قوه قضائیه در سند تحول قضائی را رسیدگی به تظلمات، تعدیات، شکایات، حل‌وفصل دعاوی و رفع خصومات عنوان کرد و افزود: احیای حقوق عامه، گسترش عدل و آزادی‌های مشروع از اهداف اصلی سند تحول قضائی است.

امام جمعه سرچهان با ذکر این نکته که نظارت بر اجرای صحیح قوانین و حسن جریان امور در سند تحول قضائی مشهود است، ابراز کرد: کشف جرم، تعقیب و مجازات و تعزیر مجرمین، اجرای حدود و مقررات مدون جزایی اسلام از دیگر مأموریت‌های سند تحول قضائی است.

پیشگری از جرم مأموریت مهم دستگاه قضا در سند تحول

حجت الاسلام طلایی ادامه داد: پیشگیری از وقوع جرایم و دعاوی، اصلاح مجرمان و حمایت از حقوق مالکیت اشخاص نیز از مأموریت‌های مطرح شده سند تحول قضائی است.

به گفته وی؛ سند تحول قضائی براساس این مأموریت‌ها و با رویکرد مطالعه وضع موجود و آسیب‌شناسی عملکرد دستگاه قضا در طولِ دوران پس از انقلاب اسلامی و بررسی نقاط قوت و ضعف رویه‌ای، فرآیندی و همچنین ساختاری تهیه و به منظورمعماری دستگاه قضائی متناسب با گام دوم انقلاب در سال‌های آتی و با هدف دستیابی به دو پیامد اصلی «دستیابی به عدالت» و «رضایتمندی مردم» تنظیم شده است.

خطیب جمعه سرچهان تاکید کرد: ارزیابی دقیق عملکرد قوه قضائیه در چهار دهه گذشته نیازبه فرصت بسیار دارد.

طلایی به ارزیابی عملکرد قوه قضائیه اشاره کرد و خاطرنشان کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا به امروز، دستگاه قضائی کشورمان در زمینه پیاده‌کردن نکات مورد نظر نظام جمهوری اسلامی و تحقق آرمان‌های انقلاب و اوامر امامین انقلاب، مسیر خود را تعیین و در این چارچوب به حرکت خود ادامه داده است، اما چون تحقق عدالت، معیار اصلی کار دستگاه قضائی نظام جمهوری اسلامی ایران است، قوۀ قضائیه نسبتاً توانسته رسالت خود را در حیطه‌های مختلف انجام دهد.

خطیب جمعه سرچهان خاطرنشان کرد: با انتصاب حجت‌الاسلام اژه‌ای و نوع نگاه و رویکردها و عملکرد یکساله وی، تسریع حرکت قوه قضائیه به سمت نقطه مطلوب افزایش یافته است.

لزوم استقرار اداره ثبت اسناد در سرچهان

امام جمعه سرچهان به یکی از مطالبات و درخواستهای مردم سرچهان از دستگاه قضا اشاره کرد و گف: استقرار اداره ثبت واسناد واملاک مطالبه مردم سرچهان با توجه به قولی که مسئولان به مردم داده اند، است.

او ابراز امیدواری کرد: امیدواریم هدیه دستگاه قضا دراین هفته راه اندازی اداره ثبت واسناد واملاک دراین شهرستان باشد.

حجت الاسلام طلایی در بخش دیگری از خطبه‌های خود با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم ابراز کرد: دولت سیزدهم علیرغم نیت صادقانه و تلاش شبانه‌روزی و مجاهدانه، در کارشناسی دقیق برخی تصمیمات و اجرا و نظارت آن دچار اشکالات و ضعف‌هایی است که باید برای کاهش آلام مردم عزیز و ثبات بیشتر بازار، انقلابی‌تر عمل کند.

خطیب جمعه سرچهان اضافه کرد: ضعف در نحوه اعلام آغاز طرح و غافلگیری مردم، ضعف تیم رسانه‌ای برای واکنش سریع در برابر فضاسازی‌های رسانه‌ای مغرضانه و معاندانه و یا ناآگاهانه و در نتیجه اقناع‌نشدن و متقاعدنشدن بخش زیادی از مردم، ضعف در محاسبه دهک‌ها و اجرای آن، فراهم نشدن زیرساخت‌های اجرای طرح مردمی‌سازی، ناهماهنگی برخی از اعضای تیم اقتصادی دولت و ضعف نظارت بازدارنده برای جلوگیری از گرانی‌های بی‌منطق و زیاده‌خواهانه در شرایطی که دولت سیزدهم به یک سالگی خود (سوم شهریور ۱۴۰۰ رأی اعتماد دولت از مجلس) نزدیک می‌شود، برای تحلیل منصفانه عملکرد دولت در عرصه اقتصاد، نیازمند بررسی مولفه‌ها و عوامل مختلف مؤثر در تداوم و افزایش گرانی‌های موجود هستیم.

او همچنین به هفته مبارزه با مواد مخدر نیز اشاره کرد و افزود: بدون تردید مصرف بی‌رویه و روزافزون مواد مخدر، به‌عنوان یکی از بزرگترین مشکلات قرن حاضر تلقی و زیان‌های ناشی از آن در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی بسیار سنگین است، به‌طوری که اکثر کشورهای جهانی سعی دارند، تا برنامه‌ای جهت پیشگیری از اعتیاد و درمان معتادان به اجرا گذارند.

طلایی اذعان کرد: تمدن غرب در راه گسترش هرچه بیشتر سیطره خود و بلعیدن جهان، به ترویج و توسعه مواد مخدر پرداخت تا از یک طرف فرهنگ مادی اصالت سود و سودپرستی غربی را از راه درآمدهای سرشار آن ارضاء کنند و از طرف دیگر با از بین بردن توان، غیرت، همت و پایمردی در ملل دیگر جهان، منافع خود را در درازمدت تضمین کرده و شور و نشاط و تحرک و روحیه ظلم‌ستیزی و حق‌طلبی را در آنها خاموش سازد.

وی خواستار توجه ویژه به جوانان برای در امان ماندن از منجلاب اعتیاد تاکید کرد و گفت: یکی ازآسیب های بزرگ امروز اعتیاد ویرانی بنیان خانواده‌ها و فروپاشی نظام خانواده و به تبع آن بروز مشکلات و آسیب‌های اجتماعی اجتماعی است.

کد خبر 5522352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha