۲ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۵۷

گزارشی از جهان کتاب؛

کاهش فروش کتاب در چین و آمریکا/ وضعیت فرانسه و آلمان بهتر است

کاهش فروش کتاب در چین و آمریکا/ وضعیت فرانسه و آلمان بهتر است

فروش کتاب در نیمه اول سال ۲۰۲۲ در آمریکا ۶.۶ درصد کاهش داشته و این‌میزان کاهش در چین به ۱۴ درصد رسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پابلیشرز ویکلی، فروش کتاب در آمریکا در نیمه اول سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال پیش ۶.۶درصد کاهش یافت. با این حال این آمار در مقایسه با سال ۲۰۱۹ که آخرین سال پیش از پاندمی است، حدود ۱۵درصد بیشتر است و نشان می‌دهد علاقه به کتاب از دوره در خانه ماندن تا کنون همچنان بالا مانده است.

فروش نسخه‌های چاپی در این دوره ۶ ماهه ۳۶۲.۶ میلیون نسخه کتاب بود که در مقابسه با ۳۸۶.۶میلیون نسخه کتاب سال پیش، کمتر شده است. این کاهش در همه دسته‌ها –به جز کتاب‌های داستانی برای بزرگسالان- مشاهده شده است. آثار غیرداستانی بزرگسالان بیشترین کاهش را شاهد بوده که برابر با ۱۰.۳ درصد است.

در میان آثار غیرداستانی بزرگسالان با وجود پرفروش شدن کتاب «عادت‌های اتمی» نوشته جیمز کلیر، همه موضوع‌ها به جز موضوع سفر با کاهش روبه رو شدند. «عادت‌های اتمی» ‌که سال ۲۰۱۸ منتشر شد هنوز در میان ۱۰ کتاب اول پرفروش آمازون جای دارد.

در میان کتاب‌های غیرداستانی کتاب‌های مرجع ۱۶.۱ درصد و کتاب‌های زندگینامه‌ای و خاطرات نیز کاهش ۱۵.۳درصدی را ثبت کرده‌اند. در دسته‌های دیگر نیز کتاب‌های داستانی نوجوانان با کاهش ۷.۵درصدی و کتاب‌های کودکان با کاهش ۲.۷درصدی روبه رو شدند.

تاثیر قرنطینه‌های جدی بر فروش کتاب مشهود است

در چین اما در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ کاهش ۱۳.۶درصدی در فروش کتاب ثبت شده است. در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۹، فروش ۱۲.۸درصد کاهش یافته که به شیوع کووید و اقدامات مربوط به ممانعت از شیوع کرونا نسبت داده می‌شود.

فروش کتاب در کتاب‌فروشی‌های فیزیکی در این میان ۳۹.۷درصد کاهش را ثبت کرده‌ و فروش آنلاین هم نسبت به سال قبل کاهشی ۵.۸درصدی را تجربه کرده است. در این میان باید گفت حدود ۸۰درصد کتاب‌های فروخته شده در چین از طریق آنلاین به فروش می‌رسند.

فرانسوی‌ها در دوران پاندمی کتاب‌خوان‌تر شدند

فروش کتاب در فرانسه هم کاهشی ۶درصدی را به نسبت سال پیش تجربه کرده اما هنوز ۱۰درصد بالاتر از همین مقطع در سال ۲۰۱۹ است. آمار فروش کتاب در فرانسه برابر با ۳.۰۱ میلیارد یورو(۴.۵۵ میلیارد دلار آمریکا) بوده است. بدون در نظر گرفتن فروش کتاب‌های درسی، فروش در سال ۲۰۲۱ در فرانسه در مقایسه با سال پیش رشدی ۱۷.۷درصدی را ثبت کرده بود که دلیل آن شناختن کتابفروشی‌ها به عنوان «کسب و کارهای ضروری» در دوره پاندمی از سوی دولت و فعالیت کتابفروشی‌ها بود. آمار گردآوری شده از ناشران مختلف نشان دهنده انتشار بیش از ۶۵۰ عنوان کتاب جدید در این مقطع است.

ناشران آلمانی خواستار صفر شدن مالیات شدند

در آلمان فروش کتاب در نیمه نخست ۲۰۲۲ با رشدی نزدیک به یک درصد روبه رو بوده و می‌توان گفت تقریبا ثابت مانده است. در واقع رشد فروش کتاب در آلمان در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ برابر ۰.۷ درصد بوده است. این آمار ۳درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ است و باید گفت پاندمی موجب کاهش کتاب‌خوانی شده است. این کاهش در فروش کتاب‌های فیزیکی هم مشهود است و ۳.۱درصد از فروش کتاب‌های چاپی کم شده است. آمار فروش کتاب‌های چاپی در مقایسه با سال ۲۰۱۹ کاهشی ۱۱درصدی را نشان می‌دهد.

متوقف ماندن فروش کتاب موجب شده تا ناشران از دولت بخواهند کاهش مالیات بر ارزش افزوده در فروش کتاب را از ۷درصد به صفر برساند و احیای کتاب‌فروشی در مرکز شهرها را تسهیل کند.

یکی از آمار نگران کننده برای صنعت نشر آلمان، کاهش تعداد خریداران کتاب است. در حالی که حدود ۲۷ میلیون نسخه کتاب سال پیش فروخته شد، این آمار ۵.۱درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ است. در همین حال شمار خریداران کتاب در رده سنی ۱۰ تا ۱۹ سال در مقایسه با سال ۲۰۱۹ افزایشی ۲۷درصدی را نشان می‌دهد. در همین حال خرید کتاب به زبان انگلیسی رشدی ۵۰درصدی داشته است.

دو برابر شدن قیمت کاغذ در ایتالیا فروش را کم کرد

آمار فروش کتاب در ایتالیا هم ۲.۵درصد نسبت به مدت مشابه سال پیش کم شده است و کتاب‌فروشی‌های فیزیکی بیش از نیمی از فروش یعنی ۵۲درصد آن را به خود اختصاص داده‌اند. رییس اتحادیه ناشران ایتالیایی هر چند معتقد است وضعیت با پشت سر گذاشتن دوران پاندمی روبه‌بهبودی است، اما افزایش قیمت کاغذ، تورم و کاهش شاخص اعتماد مصرف کنندگان موجب شده تا فروش کتاب کاهش یابد. در ایتالیا قیمت کاغذ از آغاز سال ۲۰۲۱ تاکنون بیش از ۲ برابر افزایش یافته است. نرخ تورم این کشور در ماه آوریل(فروردین) ۶.۲درصد بوده است.

کد خبر 5545876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha