۱ شهریور ۱۴۰۱، ۱۵:۰۶

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی:

امام سجاد دستاوردهای واقعه عاشورا را در جامعه اسلامی نهادینه کرد

امام سجاد دستاوردهای واقعه عاشورا را در جامعه اسلامی نهادینه کرد

مشهد ـ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: وجود مقدس امام سجاد (ع) بود که دستاوردهای واقعه عاشورا را در جامعه اسلامی نهادینه سازی کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله احمد علم الهدی ظهر سه شنبه در مراسم سوگواری شهادت امام سجاد (ع) که با حضور زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی برگزار شد، اظهار کرد: شناخت ابعاد معرفتی قیام عاشورا جز با مطالعه دقیق سیره سیاسی امام سجاد (ع) میسر نیست.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه انقلاب عاشورا سه رهبر داشت، افزود: رهبر زمینه ساز قیام عاشورا، وجود نازنین امام مجتبی (ع) بود که مبارزات و تدابیر حضرت در سیره سیاسی ایشان، زمینه وقوع انقلاب عاشورا را ایجاد کرد. در ادامه، امام حسین (ع) به عنوان رهبر اجرایی انقلاب بودند و در ادامه هم وجود مقدس امام سجاد (ع) بود که دستاوردهای واقعه عاشورا را در جامعه اسلامی نهادینه سازی کرد و کربلا را به عنوان یک انقلاب همیشگی و دائمی در فضای سیاسی امت اسلام مطرح کرد.

وی گفت: پهنه معرفت شناسی ما نسبت به ائمه معصومین (ع) هماهنگ با پهنه عشق و احساس ما نسبت به اهل بیت (ع) نیست و به عبارت دیگر، به همان اندازه که در عاشق و دلداده حضرات معصومین هستیم، به همان میزان نسبت نکات دقیقی که در سیره آنان وجود دارد، آگاه نیستیم.

آیت الله علم الهدی افزود: کربلا با پیگیری امام سجاد (ع) به شکل یک انقلاب درآمد. تاریک‌ترین دوره زنگی ائمه (ع) در دوره بنی امیه و بنی عباس بود، در دوره بنی امیه بدترین دوره اختناقی که در برخورد با امامت و ولایت وجود داشت در دوره امام سجاد (ع) بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: در دوره امام سجاد (ع) ترس مردم از شقاوت دستگاه یزیدی، رفاه طلبی مردم و انحراف عقیدتی نسبت به جریان عصمت رسول الله (ص) و تاریکی و سیاهی در جامعه ایجاد شده بود.

وی ادامه داد: روزی فرهنگ شهادت رشد می‌یابد و روزی مساله رفاه طلبی و عیش و نوش در فرهنگ ما رایج می‌شود. اگر رفاه طلبی بر زندگی مردم حاکم شود دشمن با وسایل ساده بر آنها مسلط می‌شود و دشمن می‌تواند زمام اقتصاد و پول را در دست بگیرد و مردم را مطیع خود کند.

آیت الله علم الهدی افزود: چیزی که بعد از عاشورا بر مردم مسلط شده بود این بود که عده‌ای به دنبال دین بی دردسر بودند. اگر فرهنگ رفاه طلبی مسلط شود مردم متدین هم، دینداری را با رفاه طلبی تفسیر می‌کنند و اگر بخواهند مورد سختی و خشونت قرار گیرند و بار جنگ و جبهه را تحمل کنند مَرد میدان نیستند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: امام سجاد (ع) بَرده می خرید و تربیت می‌کرد و آموزش می‌داد و با مبانی دینی و اسلامی آشنا و سپس آنها را آزاد می‌کرد که این بردگان که امام سجاد (ع) تربیت و وارد جامعه کرد در نقاط دور دست پراکنده می‌شدند و جریان ولایت را تبلیغ می‌کردند و به وسیله همین افراد جریان موالی ایجاد شد که نقطه اعتراضی شدید علیه بنی امیه را همراه داشت.

کد خبر 5570888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha