۲۵ مهر ۱۴۰۱، ۸:۴۱

مهر گزارش می دهد؛

کمبودآنتی بیوتیک در داروخانه‌های ایلام /وعده حل مشکل تاپایان هفته

کمبودآنتی بیوتیک در داروخانه‌های ایلام /وعده حل مشکل تاپایان هفته

ایلام-کمبود آنتی بیوتیک در داروخانه‌های ایلام مشکلاتی را برای مردم به خصوص کودکان ایلامی ایجاد کرده است.

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: این روزها کمبود داروهای آنتی بیوتیک به خصوص شربت‌های کودکان در داروخانه‌های ایلام مشکلات را برای مردم ایجاد کرده است. در حالی این روزها سرماخوردگی به خصوص در میان کودکان در استان شایع شده ولی نبود دارو در داروخانه‌های استان مشهود است.

با ورود به فصل پاییز و شیوع احتمالی آنفلوانزا، ابتلای کودکان به این بیماری نیز افزایش می‌یابد، باتوجه به ویروسی بودن این بیماری و ایجاد عفونت و نیزبه تبع آن تب شدید، یکی از داروهای درمانی شربت‌های آنتی بیوتیک است.

متأسفانه طی هفته‌های گذشته شربت‌های آنتی بیوتیک در استان ایلام نایاب شده و عملاً والدین با استرس شدیدی برای فرزندانشان مواجه شده‌اند.

بر اساس پیگیری‌ها این شربت‌ها سهمیه بندی شده و تعداد بسیار کمی به داروخانه‌ها اختصاص می‌یابد که همین موضوع باعث شده خانواده‌ها برای دریافت شربت به شهرهای مجاور مراجعه کنند.

داروی آنتی بیوتیک در داروخانه‌های ایلام نیست

یکی از شهروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مدت زیادی است که برای تهیه برخی داروها به ویژه داروهای آنتی بیوتیک مخصوصاً برای مصرف کودکان و خردسالان، به داروخانه‌های متعددی در سطح استان و شهر ایلام مراجعه می‌کنیم اما مرتباً با جواب رد مواجه می‌شویم.

زهرا مرادی بیان کرد: با توجه به شیوع آنفلوآنزا و سرماخوردگی و نیز آثار به جای مانده از ویروس منحوس کرونا، مردم به ویژه کودکان و خردسالان چه گناهی کرده‌اند که برای داروهای مورد نیازشان باید مرتباً در سطح استان سرگردان باشند و یا به ناچار دست به دامان دیگر استان‌ها شوند.

وی تصریح کرد: از مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام تقاضا داریم این مشکل را حل و در این رابطه چاره اندیشی کنند و مردم را از این دوندگی و بلاتکلیفی نجات دهند.

تا پایان هفته مشکل حل می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مشکلات و موانع کمبود دارو در استان ایلام با صحبت‌هایی که شرکت‌های دارویی انجام شده، تا پایان هفته حل می‌شود.

جاسم محمدی بیان کرد: به زودی پنج هزار قلم داروی آنتی بیوتیک در بین داروخانه‌های استان توزیع می‌شود.

کمبودآنتی بیوتیک در داروخانه‌های ایلام /وعده حل مشکل تاپایان هفته

وی گفت: کمبود برخی اقلام دارویی از جمله شربت‌های آنتی بیوتیک به دنبال کمبود مواد اولیه این داروها و همچنین اصلاح قیمت در سطح تولید این فرآورده‌های دارویی است که کمبود آنها به صورت کشوری است.

محمدی افزود: خوشبختانه با پیگیری‌های و انعکاس مشکلات به وجود آمده به سازمان غذا و دارو، روند تولید این اقلام به روال عادی برگشته و به زودی کمبود این اقلام دارویی در سطح توزیع و داروخانه‌ها مرتفع خواهد شد.

افزایش قیمت به هیچ عنوان متوجه بیماران نمی‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام اضافه کرد: در خصوص اصلاح قیمت این اقلام با توجه به پیاده سازی طرح دارویار در کشور، افزایش قیمت به هیچ عنوان متوجه بیماران نمی‌شود و هزینه و افزایش قیمت را سازمان‌های بیمه گر پوشش خواهند داد.

وی گفت: قطعاً دانشگاه علوم پزشکی خود را ملزم به تأمین داروهای مورد نیاز بیماران بر اساس پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت متبوع دانسته و موضوع کمبود یا نبود دارو را به عنوان یک موضوع محتمل در هر منطقه و زمانی مد نظر داشته و با تمام پتانسیل‌های موجود برای مدیریت کمبودها اقدام و بصورت شبانه روزی تمامی موارد کمبود یا نبود داروها را پیش بینی، شناسایی و پیگیری و در اسرع وقت مرتفع نموده است.

محمدی بیان کرد: ضمناً سامانه ۱۹۰ با کد دستوری ۳ برای تماس و پاسخگویی به سوالات هم استانی‌های گرامی (در اوقات اداری) در خصوص مشاوره دارویی و راهنمایی چگونگی تهیه داروهای کمیاب، اعلام می‌شود.

دسترسی به برخی اقلام دارویی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به طوری که این کمبودها می‌تواند با عارضه‌هایی برای بیمار همراه باشد. آنتی بیوتیک ها، جزو همین دسته از داروها هستند که کمبود آنها می‌تواند مشکلاتی را برای بیماران ایجاد کند و امیدواریم این مشکل در استان حل شود.

نبود داروهای آنتی‌بیوتیک این روزهای باعث سرگردانی خانواده‌های ایلامی شده است، علاوه بر نبود شربت‌های مختلف در سطح داروخانه و بیمارستان‌ها، کمبود سرم نیز مشهود است.

کد خبر 5609670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha