روسیه و عراق توافق همکاری در زمینه هسته ای امضا می کنند

روسیه و عراق توافق همکاری در زمینه هسته ای امضا می کنند

سفارت روسیه در عراق اعلام کرد که مسکو و بغداد آماده امضای توافقنامه همکاری در زمینه فناوری های مسالمت آمیز هسته ای هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «ایلیا لوپوف» مشاور اقتصادی در سفارت روسیه در عراق گفت که مسکو و بغداد آماده امضای توافقنامه همکاری در زمینه فناوری های مسالمت آمیز هسته ای هستند.

وی افزود: مقدمات امضای یادداشت تفاهم درباره همکاری در زمینه استفاده از فناوری مسالمت آمیز هسته ای فراهم شده است و همچنین طرفین در حال بررسی همکاری ها در زمینه آموزش دانشجویان عراقی در دانشگاه های تخصصی روسیه هستند.

این مقام روسی ادامه داد: عراق از دیرباز به انرژی هسته‌ای روسیه علاقه نشان داده است و اکنون دو طرف در چارچوب توافقنامه همکاری ۱۹۷۵ در زمینه استفاده از انرژی هسته‌ای، روند مذاکرات برای مشارکت در این زمینه را از سر گرفته‌ اند.

لوپوف ادامه داد: روس اتم و آژانس کنترل مواد رادیواکتیو عراق در حال بررسی امکان اجرای پروژه‌ های کوچک در زمینه ساخت راکتورهای تحقیقاتی و همچنین استفاده از فناوری‌ های هسته‌ ای برای مقاصد صلح‌ آمیز در پزشکی، کشاورزی و نمک‌زدایی آب دریا هستند.

پیش از این نیز «الکساندر کینچاک»، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت خارجه روسیه گفته بود که روسیه آماده است تا محصولات ایزوتوپی به عراق عرضه کند و به بغداد در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای کمک کند.

کد خبر 5626062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha