۲۲ آذر ۱۴۰۱، ۲۳:۲۰

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر یزد:

آب انبارهای یزد احیا می‌شوند/۱۴۴ آب‌انبار در بافت جهانی یزد

آب انبارهای یزد احیا می‌شوند/۱۴۴ آب‌انبار در بافت جهانی یزد

یزد- رئیس کمیسیون گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی شورای شهر یزد از لزوم احیای آب انبارهای یزد به عنوان ظرفیتی ارزشمند برای ذخیره سیلاب و روان آبها خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، بی‌بی فاطمه حقیرالسادات در چهل و هشتمین جلسه کمیسیون گردشگری شورای شهر یزد اظهار داشت: با احیای آب انبارهای شهر یزد می توان از آنها برای ذخیره سازی آب‌های سطحی و باران، به منظور آبیاری فضای سبز شهری و مدیریت و دفع سیلاب شهری استفاده کرد.

وی عنوان کرد: حدود ۲۱۰ آب انبار در استان یزد وجود دارد که ۱۴۴ آب انبار در قسمت هزار هکتاری بافت تاریخی و ثبت ملی شده است.

حقیرالسادات ادامه داد: آب انبارها برای ذخیره آب‌های سطحی و باران‌ها می‌توانند کمک رسان باشند زیرا هر آب انبار به طور متوسط حدود ۴۰۰ متر مکعب ظرفیت ذخیره آب دارد و در محدوده بافت تاریخی با این تعداد آب انبار می توان حدود ۵۰ هزار متر مکعب آب ذخیره کرد و درصورت ایجاد باران یا سیلاب، آب انبارها می توانند ذخیره آب را برای مدیریت آب و آبیاری فضای شهر، همچنین جلوگیری از تخریب بنا های تاریخی برعهده بگیرند.

رئیس کمیسیون گردشکری، میراث فرهنگی، صنایع دستی شورای شهر یزد افزود: در گام اول می توان حدود ۴۰ آب انباری که کمتر نیاز به مرمت و بهسازی دارند را احیا کرد.

وی افزود: اقداماتی از جمله تأمین اعتبار مورد نیاز برای مطالعه زیرساختی پروژه اعم از شناسایی تهیه نقشه و حجم کار، تأمین اعتبار مورد نیاز برای آماده‌سازی آب انبارها و مرمت آنها همچنین تامین اعتبار برای مطالعه به منظور بهره برداری آلودگی و رسوبات این آب‌های ذخیره شده، برای اجرای این طرح و احیای آب انبارها مورد نیاز است.

حقیرالسادات تاکید کرد: آب انبارها ظرفیت مناسبی هستند که می توان با طرح جامع و دقیق برای استفاده بهینه در سال آینده به آنها بودجه اختصاص یابد.

وی بیان کرد: چنانچه مدیریت آب انبارها در راستای مدیریت آب های سطحی و سیلاب ها و جلوگیری از تخریب ساختمان ها در شهر صورت پذیرد، اثرات مثبتی برای شهر یزد، شهرداری و به خصوص شهروندان به همراه دارد.

گفتنی است؛ با استفاده از آب انبارها دیگر لازم به ساخت تعداد زیادی مخازن بتنی با هزینه میلیاردی نیز نیست.

کد خبر 5654676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha