۲۷ دی ۱۴۰۱، ۱۱:۲۹

سلاجقه:

اجازه نمی‌دهیم سد چم‌شیر آبگیری شود

اجازه نمی‌دهیم سد چم‌شیر آبگیری شود

رئیس سازمان محیط‌زیست گفت: اجازه نمی‌دهیم سد چم‌شیر آبگیری شود برخی کارشناسان محیط‌زیستی هشدار دادند پس از آبگیری سد، اتفاقی مشابه سد گتوند رخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در یک برنامه تلویزیونی درباره سرانجام آبگیری سد چم‌شیر اظهارداشت: به وزارت نیرو نامه زدیم که چاهک‌هایی احداث شود تا راستی‌آزمایی صورت گیرد؛ رئیس‌جمهور هم نامه را به وزیر نیرو ارسال کردند.

وی بیان داشت: برخی کارشناسان محیط‌زیستی هشدار دادند پس از آبگیری سد چم‌شیر اتفاقی مشابه سد گتوند رخ می‌دهد و به‌دلیل نمک فراوان موجود در منطقه، آب شور خواهد شد.

سلاجقه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر کارشناسان حوزه آب و کشاورزی اعتقاد دارند، با آبگیری سد چم‌شیر زمینه ارتقای کیفیت آب رودخانه زهره مهیا شده و زمینه مدیریت سیلاب‌های منطقه فراهم می‌شود.

رئیس سازمان محیط‌زیست تاکید کرد: اجازه نمی‌دهیم سد چم‌شیر آبگیری شود و تلاش می‌کنیم منطقی حرکت کنیم.

به گفته سلاجقه در موضوع هوای پاک گام‌های بلندی در حال رخ دادن است. به عنوان نمونه وزارت ارتباطات فردا قرار است موتور برقی در اختیار پستچی‌ها قرار دهد اما نکته حائز اهمیت این است که انباشت بدهی و توقعات مالی وجود دارد که برای انجام دادن هر اقدامی تنها با اعتبار چند ساله کشور می‌توان اتفاق جدی را در بحث قانون هوای پاک کشور رقم زد.

وی با اشاره به قوانین مربوط به موتورسیکلت‌های شهر تهران توضیح داد: قرار بر ارائه ارائه تسهیلات، وام و اسقاط خودروهای فرسوده بود اما این اتفاق رخ نداده است.

سلاجقه با اشاره به افقی روشن در بودجه ۱۴۰۲ توضیح داد: ۲۰ درصد از عوارض آلایندگی که قرار است به صندوق محیط زیست واریز شود، اعتباری مناسب است. نیروگاه‌ها و صنایع باید خود را با شرایط و ضوابط محیط زیست انطباق دهند. فرآیندها با ۳۰ سال گذشته متفاوت است و دانش بنیان شده‌اند. مسائل با فناوری‌های نوین انجام می‌شوند.

وی افزود: ما برای تسهیل فرآیندها و کاهش نارضایتی‌های مردم، ضوابط استقرار را با یک نظرسنجی جامع در کشور توسط کارشناسان مجرب، ادارت کل، جوامع دانشگاهی و محققان تغییر داده‌ایم که به دستگاه‌های اجرایی نیز آن را ابلاغ می‌کنیم. با این اقدام مسائلی که احساس می‌کردند از جانب سازمان محیط زیست دست و پا گیر است، حل شده اما از طرفی نظارت‌هایمان قوی‌تر شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره نظارت‌های این سازمان گفت: از این به بعد نظارت‌های ما قبل، حین و بعد اجرا انجام خواهد شد. بر این اساس من از صنایع می‌خوام از صندوق محیط زیست کمک دریافت کنند و مشکلات خود مانند تعویض فیلتراسیون را انجام دهند تا آلایندگی ایجاد نکنند.

سلاجقه خاطرنشان کرد: تمام عزم دولت برای حل معضل آلودگی هوا جزم است. معاون اول رئیس جمهوری اعلام کرده است که رویکرد بودجه ۱۴۰۲ باید بوی محیط زیستی داشته باشد. ابعاد محیط زیست دیده شده که امیدواریم مجلس نیز همراهی کند. براین اساس اگر این دولت با این رویکرد حرکت کند، مشکلی پیش نیاید و دستگاه‌ها که همگام شده‌اند به همین روند ادامه دهند مطمئن باشید تا ۵ سال آینده ۴۰ درصد آلودگی هوا کاهش پیدا می‌کند. در بحث کاهش سولفور اقدامات خوبی در حال انجام است که با این اقدام مشکل نیروگاه‌ها کاهش پیدا می‌کند. تهاتری بین پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها در حال رخ دادن است که از اصفهان آغاز شده است و در اراک نیز قصد انجام آن را داریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: موضوع آلودگی هوا "اظهر من الشمس" است و کسی آن را کتمان نمی‌کند.

وی بیان داشت: مردم مسائل را بسیار بهتر از مسئولان تجزیه و تحلیل و رو به جلو حرکت می‌کنند. ما مسئولان هستیم که باید وظایف قانونی خود را به خوبی انجام دهیم. ما قانون هوای پاک و عدم اجرای آن را آسیب‌شناسی کرده‌ایم. خوشبختانه به نتایج خوبی رسیده‌ایم. به عنوان نمونه فرآیندهای محیط زیستی در بعد مسائل اقلیم، آب، خاک، پوشش گیاهی و جانوری در بلند مدت حل خواهد شد و فرآیند کوتاه مدت نیست.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: حدود ۶۰ تا ۷۰ سال این مسائل را در کشور داشتیم اما هیج‌گونه قوانین خاصی احصا نشده و اکنون کشور به چنین شرایطی رسیده است. در یک یا دو سال مشکلی حل نخواهد شد اما نکته حائز اهمیت این است که رویکردها به این سمت باشد. در قوانین به نحو مطلوب به این مسائل پرداخته شود همچنین در اجرا نیز دولت مکلف است که طبق قوانین به آن‌ها بپردازد.

وی بااشاره به ظرفیت صندوق ملی محیط زیست اظهارداشت: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ اعلام شده که ۲۰ درصد از عوارض آلایندگی خودرو باید در این صندوق قرار بگیرد. تمام صنایع آلاینده، کارخانه‌ها و صنایع، آموزش و فرهنگ‌سازی محیط زیست همه از ظرفیت و تسهیلات این صندوق می‌توانند استفاده کنند.

سلاجقه گفت: به عنوان نمونه به ۶۰۰ تاکسی در شهر تبریز به هر کدام ۵۰ میلیون وام داده شده است و تا انتهای سال جاری این اتفاق در شهر تبریز رخ می‌دهد. در موضوع صنایع آلاینده، پساب‌ها و پسماندها در استان گیلان حدود ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار داده شد تا به اقدامات لازم پرداخته شود. امکان استفاده از صندوق ملی محیط زیست برای شرکت‌های دانش‌بنیان نیز وجود دارد.

کد خبر 5684671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • علی IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      21 0
      قبل از اجرای هر طرح عمرانی مطالعات زیست محیطی آن باید انجام شود بعد از تایید طرح ها تامین مالی و اجرایی شوند، اگر این سد کارایی ندارد و مشکلات زیست محیطی ایجاد میکند پس چرا از اول جلوی احداث آن رل نگرفتید، چرا گذاشتید سال ها منابع کشور هدر برود و چیزی احداث شود که کارایی ندارد
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      7 2
      با شل کردن در کیسه همه چی حل میشه
    • علی IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      8 3
      آقای سلاجقه و امثالهم شماها باید قبل از اینکه این همه سرمایه ملت خرج این سد شد جلوشو می‌گرفتید نه الآن. که به نظرم برای خودشیرینی هست!
    • حسین IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      0 0
      سد برای عمران و آبادی منطقه باید آبگیری بشه محیط زیست چکش خیربزن
    • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      0 0
      همیشه همین طوری است اول ساخت بعد فکر مسئولین خواب تشریف داشتند میگن اسپانسر چینیها هستند این چه حرفی
    • 1810929377 AE ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      11 1
      این سد آبگیری شد تو هم هیچ کاری نکردی!
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      2 2
      کل قضیه سد گتوند الکی بود که حالا دوستان می خواهند استناد به سد گتوند کنند .سازمان محیط زیست به جای حرف های غیر کارشناسی بهتر است به وظایف خود عمل کند . اختصاص صد ها هکتار زمین در میان مراتع برای نیروگاه های خورشیدی نابودی تمام گیاهان آن مناطق و ریشه کن کردن آنها بدون اینکه نیروگاه نصب شود .
    • زهرا IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      0 0
      مگر اب هست که سیل بیایید عجب حرف خنده داری 😄😄
    • IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      0 0
      لعنت خدا ومردم خوزستان هرلحظه بر احمدی نژادودارودسته اش باد که با سد منحوس گتوند برای همیشه کارون عزیزرو شورکردند.به حرف متخصصان بیغرض زیست محیطی گوش کنید وگرنه فاجعه ای دیگر درراه است
    • IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      0 0
      موافقم صددرصد موافقم
    • علی IR ۰۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      0 0
      ..نه ،به آبگیری سد چمشیر#.
    • مهدی IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
      0 0
      سازمان محیط زیست آن موقع که سد ساخته نشده بود ودر مرحله مطالعاتی بود باید نظر میداد.حالا که میلیاردها تومان از بیت المال هزینه شده می‌گوید این سد آثار مخرب زیست محیطی دارد؟!یا مسوولین سابق محیط زیست توان انجام مسوولیتهایشان را نداشتند؟!.همان‌ها باید پاسخگو باشندکه تا حالا دست روی دست گذاشتند تا ....