۲۷ مهر ۱۳۸۶، ۱۷:۳۱

تئاتر خیابانی تئاتر عموم مردم است

تئاتر خیابانی به دلیل صداقتی که در زمان اجرا دارد و ایجاد ارتباط تنگاتنگ با مخاطب در واقع تئاتر عموم افراد جامعه است.

عضو هیئت داوران دومین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به خبرنگار مهر گفت: در تئاتر خیابانی هیچگونه پنهانکاری وجود ندارد و هنرمندان این عرصه با تمام صداقت با مخاطب خود ارتباط برقرار می کنند و این مهم یکی از مهمترین تفاوت های تئاتر خیابانی و صحنه ای است.

عبید رستمی افزود: تئاتر خیابانی بدون واسطه و مستقیم است و به همین دلیل تاثیرگذاری آن در میان مخاطبان نیز به همین دلیل بسیار بالاست. باید توجه کرد که تئاتر خیابانی و اجرای آن بسیار مشکلتر از تئاتر صحنه ای است و اجرای این نمایش منتظر آمدن تماشاچی به سالن نمی شود. بلکه خود به میان مردم رفته و باعث می‌شود حتی رهگذران و عابران پیاده هم آن را تماشا کنند.

رئیس انجمن نمایش سنندج تاکید کرد: با توجه به همین نکته مهم است که کسانی که کار حرفه ای در این عرصه را تجربه می کنند باید تمامی تلاش و همت شان شناسایی و تشخیص تقاضای مخاطبان باشد تا بتوانند همیشه افراد را به تماشای کارهای خود وادارند.

وی در ادامه به تعریف تئاتر خیابانی اشاره کرد و افزود: به نظر من تئاتر خیابانی به نمایش های اطلاق می شود که در خارج از چارچوب مشخص و در فضای باز برای مخاطب عام اجرا می شوند و تئاتر خیابانی بی واسطه و با کمترین امکانات ممکن اعم از وسایل و دکور صحنه اجرا می شود ولی از آیتم های منحصر به فردی نیز برخوردار است.

عضو هیئت داوران جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اظهار داشت: تئاتر خیابانی در واقع تئاتر پرزرق و برق نیست و همیشه در آن نباید منتظر حضور تماشاگرانی اتو کشیده و خاص بود بلکه این نوع تئاتر با حضور ناخودآگاه خود در مکان های عمومی و فضاهای باز تماشاگر خود را در میان مردم عام جستجو می کند.

رستمی افزود: ولی متاسفانه ما در کشور به جای اینکه تئاتر خیابانی داشته باشیم بیشتر اجرای تئاتر در خیابان را داریم که به نظر می رسد یکی از مهمترین معضلات ما در رابطه با تئاتر خیابانی است. هر چند باید این نکته را فراموش نکنیم که فرهنگ کشور ما غنی است و آئین های ویژه که در گذشته اعم از نمایش های پهلوان بازی، میر نورزی و ... وجود داشته و می توان با بهره جستن از تجربیات کسب شده در این عرصه به نفع تئاتر خیابانی استفاده نمود.

وی یکی از مشکل های تئاتر خیابانی در کشور را اجرای نمایش های ویژه صحنه در خیابان اشاره نمو.د و خاطر نشان کرد: متاسفانه چه در طول برگزاری این جشنواره و هم در مقاطع مختلف دیگر همیشه هنرمندان عرصه تئاتر شاخصه های ویژه تئاتر خیابانی را نادیده گرفته و نمایش های ویژه صحنه ای را در خیابان ها اجر می کنند.

رئیس انجمن نمایش سنندج با توجه به این نکته مهم خاطرنشان ساخت: اجرای تئاتر صحنه ای نیازمند امکاناتی خاص و ویژه است و به همین دلیل وقتی که در خیابان ها اجرا می شود و این امکانات و تجهیزات نیز در دسترس نیست و از کار گرفته شده و در پایان باعث افت شدید کار و فراری دادن مخاطب از تئاتر خیابانی را باعث می گردد.

رستمی در پایان تاثیر برگزاری جشنواره را مختص به تئاتر کردستان ندانست و افزود: روندی را که برگزاری این جشنواره باعث می شود مختص تئاتر استان کردستان نیست و این تاثیر کشوری است و در واقع برداشتن گامی مهم در راستای اعتلا تئاتر کشور است.

کد خبر 570848

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha