۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۴۳

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان خبر داد؛

پیشنهاد ۹ پروژه منابع طبیعی خوزستان برای سفر استانی رئیس‌جمهور

پیشنهاد ۹ پروژه منابع طبیعی خوزستان برای سفر استانی رئیس‌جمهور

اهواز - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: برای دور دوم سفر ریاست‌جمهوری به خوزستان ۹ پروژه را با اعتبار کلی یک هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان در حوزه‌های مختلف پیشنهاد دادیم.

محمدتقی سجادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: خوزستان دارای ۶.۴ میلیون هکتار وسعت در عرصه منابع طبیعی، حدود ۴.۹ میلیون هکتار در زمینه اراضی ملی و تنوع طبیعی است که یکی از مناطق منحصر به فرد طبیعی در کشور و شاید در دنیا محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: خوزستان از طرفی دارای یک میلیون هکتار جنگل‌های زاگرس، ۲.۵ میلیون هکتار مرتع و مناطق بیابانی به مساحت یک میلیون و ۳۵۰ هزار هکتار است؛ نزدیک‌ترین محدوده‌ای که جنگل‌های زاگرس به عنوان ریه تنفسی مناطق مرکزی ایران عمل می‌کند در این استان مشاهده می‌شود.

سجادی با اشاره به ظرفیت تولید گیاهان دارویی، توسعه زراعت چوب و موضوع مرتبط با اجرای پروژه‌های متنوع آبخیزداری به عنوان دیگر ظرفیت‌های خوزستان تصریح کرد: در خوزستان با توجه به قابلیت‌های طبیعی در ۲ – ۳ نوبت در سال امکان تولید نهال وجود دارد.

وی اضافه کرد: اگر بتوان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه تولید و کاشت نهال را در خوزستان انجام داد با توجه به وجود حدود ۶ کارخانه صنایع سلولزی که روزانه ۹ هزار و ۵۰۰ تُن مصرف چوب دارند، می‌توان به راحتی با اجرای پروژه‌های زراعت چوب و کاشت ۶ میلیون اصله درخت در سال مایحتاج این کارخانه‌ها را تأمین و جنگل‌های استان حفظ و حراست کرد.

سجادی با اشاره به وجود حدود ۱۴۸ هزار هکتار جنگل‌های دست‌کاشت در سال‌های قبل در خوزستان اضافه کرد: مناطقی که تپه‌های ماسه‌ای پیشروی داشته و آسیب می‌زدند، با کاشت این جنگل‌ها کنترل شده و این روند قابل تداوم است؛ همچنین ۱۲ شهرستان حوزه زاگرسی استان قابلیت خوبی را در خصوص توسعه فعالیت‌های آبخیزداری دارند.

وی با اشاره به شرایط طبیعی خوزستان یادآور شد: اگر بتوان از ۳.۵ میلیون هکتاری که استعداد اجرای فعالیت‌های آب‌خیزداری دادند، اجرای این پروژه‌ها را توسعه داد، می‌توان به نحو مطلوبی بهره‌وری از منابع طبیعی استان را افزایش داد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: خوزستان در خصوص سیل‌خیزی جایگاه خاصی در کشور دارد که با اجرای پروژه‌ای آبخیزداری بخش قابل توجهی از این سیلاب‌های احتمالی و رسوب مدیریت و کنترل شده و سیلاب نیز ذخیره‌سازی می‌شود.

سجادی با اشاره به بهبود شرایط بروز گرد و غبار در خوزستان در سال‌های اخیر با توسعه جنگل‌های دست‌کاشت ادامه داد: از ۳.۵ میلیون هکتار، عرصه‌های دارای استعداد اجرای پروژه‌های آبخیزداری مطالعات بیش از یک میلیون هکتار آن به اتمام رسیده و حدود ۶۵۰ هزار هکتار نیز اجرای پروژه داشتیم.

وی با اشاره به اینکه امید است در سفر ریاست‌جمهوری به خوزستان با تصویب پروژه‌های آبخیزداری تعداد قابل توجهی از آنها عملیاتی شود، عنوان کرد: در دور اول سفر ریاست‌جمهوری (اولین سفر هیئت دولت) با وجود اینکه مصوبه‌ای برای منابع طبیعی قید نشد ولی در طول ماه‌های بعد از سفر با حمایت‌های دولت در اجرای برنامه‌های آبخیزداری به ویژه در اعتبارات مناطق محروم پروژه‌های خوبی بالغ بر ۱۰۵ میلیارد تومان در خوزستان اجرایی شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با اشاره به پایش ۶۰۰ هزار هکتاری جنگل‌های استان برای مبارزه با آفات و بیماری‌ها یادآور شد: در راستای حفاظت از جنگل‌های خوزستان اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی از سوی دولت در سال گذشته اختصاص یافته و ۲۰ هزار هکتار از این عرصه‌ها محلول‌پاشی شده که کنترل خوبی در راستای مقابله با آفات و بیماری‌های جنگل داشتیم.

سجادی بیان کرد: در دولت سیزدهم شاهد تکمیل چهار میلیون هکتار کاداستر اراضی ملی در خوزستان بودیم در حالی که در کل سنوات قبل قریب به ۷۰۰ هزار هکتار کاداستر اراضی ملی صورت گرفته بود.

وی ابراز امیدواری کرد که در دور دوم سفر با تصویب پیشنهادات بتوانیم به وظایف خود در حد توان عمل کنیم و شرایط بهتری را در حوزه منابع طبیعی برای مردم خوزستان رقم بزنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان خبر داد: برای دور دوم سفر ریاست‌جمهوری به خوزستان ۹ پروژه را با اعتبار کلی یک هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان در حوزه‌های مختلف پیشنهاد دادیم؛ این پروژه‌ها در حوزه صیانت از جنگل‌ها، تهیه و تولید نهال، مقابله با آفات و بیماری‌های جنگل، توسعه کشت گیاهان دارویی، ساماندهی کوچ و مدیریت چرای دام، جنگل‌داری تلفیقی، آبیاری و مراقبت از جنگل‌های دست‌کاشت، عملیات آبخیزداری، پیشگیری و اطفای حریق است.

سجادی تصریح کرد: در راستای تولید و کاشت یک میلیارد درخت در کشور، سال گذشته سه نهالستان در شهرستان‌های اهواز، دزفول و شوش به مرحله عقد قرارداد رسیده که در سال جاری به تولید نهال نیز می‌رسد؛ ظرفیت تولید نهالستان حداقل پنج میلیون نهال است.

وی خبر داد: سال گذشته در راستای تأمین نهال به مدیریت‌های شهرستانی ابلاغ شد که حداقل هر شهرستان در کنار نهالستان‌های موجود خود یک نهالستان را باید تا پایان سال ۱۴۰۲ تهیه طرح تصویب و تعلیم دیده و به مهد تولید نهال برسانند.

کد خبر 5760767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • علی IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
      0 0
      آخرین امید زاگرس زمانی سوخت که ده ها هکتار از جنگل های بلوط خوزستان در آتش می سوخت بدون توجه هیچ نهادی و حتی کوچکترین خبر از رسانه ها و اما کمی آن طرف‌تر نیروی انتظامی با حکم قوه قضاییه و شکایت منابع طبیعی درختان کشاورز روستایی را که در زمین کشاورزی کاشته را قلع و قمع می کردند،اینجا اما ایران اسلامی