۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۴۵

صحرایی مطرح کرد؛

تشکیل کارگروه بررسی رتبه بندی معلمان/ ۲۰۰ ساعت آموزش معلمان

تشکیل کارگروه بررسی رتبه بندی معلمان/ ۲۰۰ ساعت آموزش معلمان

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: کارگروه رصد و ارزیابی رتبه‌های اعطا شده به‌ویژه رتبه‌های ۴ و ۵ را بررسی می‌کنند تا بررسی کنند که رتبه‌های تعلق گرفته تا چه اندازه درست است.

به گزارش خبرگزاری مهر، رضامراد صحرایی با حضور در برنامه زنده «صف اول» از شبکه خبر در مورد اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان و افرادی که مشمول رتبه‌بندی نشده و یا به رتبه خود اعتراض دارند، گفت: در اولین گام باید رتبه بندی را تعریف و هدف آن را بدانیم. رتبه‌بندی، یک نظام پرداخت مبتنی بر شایستگی است و یک سری اصولی دارد که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده است. برای مثال؛ مدرک تحصیلی، کمتر از ۱۰ درصد امتیاز فرد را شامل می‌شود و شایستگی‌های فردی و حرفه‌ای باید در کنار هم قرار گیرند تا رتبه فرد مشخص شود.

وی با بیان اینکه معیشت، یکی از پیامدهای اجرای قانون رتبه‌بندی فرهنگیان است، اظهار کرد: طی ۱۰ سال گذشته، دولت‌های گذشته، علی‌رغم ۳ سال فرصت و تأمین ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار، نتوانست رتبه بندی را اجرا کند، اما دولت سیزدهم این قانون را اجرا کرد و بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان نیز برای اجرای این قانون بودجه اختصاص داد.

صحرایی با بیان اینکه با فرض صحیح بودن همه اعتراضات، حدود ۷۰ درصد از فرهنگیان به رتبه خود اعتراض نکرده‌اند گفت: این یعنی حدود ۷۰ درصد از معلمان از رتبه اعطایی خود راضی هستند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: به تمام اعتراضات با رعایت اصول و قوانین، رسیدگی می‌شود و آئین‌نامه نیز اصلاح می‌شود اما نکته مهم این است که رتبه‌بندی در این مرحله مستقر شده و بعد از استقرار به مرحله استمرار و تضمین می‌رسد و در واقع رتبه‌بندی، ضامن تضمین و پویایی نظام آموزش و پرورش است.

وی اظهار کرد: قانون و چه آئین نامه نظام رتبه‌بندی فرهنگیان به خوبی حتی برای مدیران مدارس که اولین نمره و امتیاز را می‌دهند نیز مفهوم نشده و یک پیوست رسانه‌ای و آموزشی می‌خواست تا به طور کامل مفهوم رتبه بندی، تعریف شود. برای مثال؛ معلمان در شایستگی‌های مختلف باید حداقل کف امتیاز را به دست بیاورند تا به رتبه مد نظر برسند در حالی که ممکن است در یک شایستگی امتیاز بالایی به دست بیاورد، اما در شایستگی دیگر، امتیازش پایین باشد و این سبب پایین بودن رتبه همکاران شود.

صحرایی با بیان اینکه ۳ مسیر را در رتبه‌بندی طی می‌کنیم، خاطرنشان کرد: مسیر اول، رسیدگی به اعتراضات است که معترضان تا ۱۱ اردیبهشت مهلت داشتند، مستندات خود را بارگذاری کنند که با هماهنگی سازمان اداری و استخدامی، فرصت بارگذاری مدارک جدید را ایجاد کردیم. ۴۵ هزار نفر از همکاران فاقد رتبه و ۳۵ هزار نفر نیز به دلیل عدم بارگذاری مدارک بلاتکلیف هستند که تا پایان اردیبهشت تعیین تکلیف می‌شوند.

وی افزود: در مرحله بعد به اعتراضات رسیدگی می‌شود است که کاملاً جدی به اعتراضات رسیدگی می‌شود و چون رسیدگی به اعتراضات به‌صورت سیستمی است، حتی ممکن است رتبه فرد کاهش هم بیاید.

بررسی و رصد رتبه‌های اعطا شده

صحرایی ادامه داد: مسیر سوم، کارگروه رصد و ارزیابی رتبه‌های اعطا شده به‌ویژه رتبه‌های ۴ و ۵ را بررسی و صحت‌سنجی و اعتبارسنجی می‌کنند تا بررسی کنند که رتبه‌های تعلق گرفته تا چه اندازه درست است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: در صورت نیاز، آئین‌نامه رتبه‌بندی اصلاح می‌شود که اگر صرفاً اصلاح آئین‌نامه باشد در دولت اصلاح می‌کنیم اما اگر نیاز به اصلاح قانون باشد، باید با مجلس شورای اسلامی هماهنگ شویم.

وی با بیان اینکه از همکاران فرهنگی می‌خواهم تا طی شدن این مراحل صبور باشند، اظهار کرد: تعیین رتبه‌ها تا پایان اردیبهشت به اتمام می‌رسد و رتبه‌های جدید اعطایی تا شهریور انجام می‌شود، در واقع در شهریورماه باز هم رتبه‌بندی داریم.

۲۰۰ ساعت آموزش ضمن خدمت برای معلمان

صحرایی تصریح کرد: رتبه‌بندی معلم را در مسیر ارتقا قرار می‌دهد و این هدف رتبه‌بندی است. ضمن اینکه همکاران را باید مرتب و به‌روز آموزش می‌دادیم که این کار را نکرده‌ایم، این امر طراحی می‌شود و این پویایی شروع می‌شود. شورای توسعه منابع انسانی تشکیل شده و پیش‌بینی می‌کنیم که امسال حداقل ۵۰ ساعت همکاران آموزش یابند که حد مطلوب آن ۲۰۰ ساعت است چرا که معلم دائماً نیاز به آموزش دارد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید اجرای رتبه‌بندی را تحسین کرد، خاطرنشان کرد: اشتباهاتی در گذشته کرده‌ایم و کرونا هم آن را تشدید کرده است، آموزش همکاران نیز مجازی شده در حالی که حداقل نصف آموزش‌ها باید حضوری باشد. یکی از اتفاقات جدید در این حوزه این است که دانشگاه فرهنگیان که ۸۲ شعبه در کشور دارد را پای کار بیاوریم، ضمن اینکه اعضای هیأت علمی و ظرفیت دانشگاه‌های دیگر را باید به خدمت بگیریم و از بخش خصوصی هم در نرم‌افزارهای کاربردی باید کمک گرفته شود.

وی افزود: امروز تمرکز بر پاسخگو کردن سیستم کرده‌ایم ضمن اینکه آموزش‌های ضمن خدمت تقریباً رها شده بودند در حالی که باید از ظرفیت گروه‌های آموزشی بهره ببریم.

صحرایی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی کاملاً کاربردی است، ادامه داد: امسال برای اولین بار در تاریخ آموزش عالی و دانشگاه فرهنگیان ۱۰۰۰ دکتر معلم را عضو هیأت علمی این دانشگاه کردیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اصلاحات در کتاب‌های درسی باید صورت پذیرد، گفت: در سال ۱۳۷۰ معلم شدم و چندین سال بعد که دخترم دانش‌آموز شد، همان کتاب‌ها را می‌خواند که من در دوران مدرسه می‌خواندم. این نشان می‌دهد که ما به بچه‌های خود ظلم کرده‌ایم و کتاب‌های درسی آنان را متناسب با پیشرفت‌های زمانه ارتقا نداده ایم.

کد خبر 5771305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • خدیجه IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      0 0
      سلام آقای صحرایی توراخدایه فکری هم به حال مامربیان پیش دبستانی بکنیدده سال بدون یک ریال حقوق یابیمه باسه تابچه کوچیک در دورترین روستاهای باجاده های صعب العبورمربی هستیم تنهاامیدوارزوی مااستخدام شدنه اگرواقعابی فایده است که دیگه نریم
    • محمد IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      0 0
      افراد رتبه 4 بدون هیچ مقاله علمی پژوهشی و بین المللی ،دانشیار معلم شده اند و صرفاً بخاطر سابقه کار... درحالیکه بخاطر سابقه کار بالا درسهای ساده تر. مثل تفکر سواد رسانه ای و غیره را اول برمی‌دارند و حوصله تدریس درسهای تخصصی خودشان هم ندارند
    • معلم دلسوز IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      1 0
      با سلام آقای محترم نگاهی به معترضین رتبه بندی کنید سپس اضهار نظر. کاری که دشمنان نتوانستند بکنند با اجرای ناقص رتبه بندی انجام شد. باید به معلم انگیزه داد.واین توسط معلم صورت میگیرد. بعضی از مدیران ارشد آموزس وپرورش درون آموزش وپرورش نبودند ودرکی از معلن وکلاس درس ودانش آموز ندارند. مشکل ما اینجاست.
    • عفت IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      0 0
      اگر اعتراض نکردیم بخاطر این بوده که وجدان ما هنوز نمرده و بیداره و دست به دزدی وتقلب برای جمع آوری مستندات نکردیم و مقاله نخریدیم معلم هم به لطف اقتصاد دزد شده دیگه چه توقعی از بقیه هست
    • سزار IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      1 0
      همه این دوره ها فقط بخاطر پر کردن اوقات فراغت است ۱۲۰۰ ساعت آموزش تخصصی دارم آیا کسی تره ای خرد خواهد کرد ؟
    • ناشناس IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      1 0
      باسلام راجع به رتبه بندی یک نظر سنجی در شاد یا ایتا بزارید و معلوم می‌شود چند درصد اعتراض دارند
    • سیماسلیمی IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      0 0
      باسلام وخسته نباشیدبنده۳۱ونیم سال خدمت کردم چرا به من که رتبه ۴ شامل شده تاکنون حکمی صادر نشده لازم به ذکر است که اینجانب شهریور ۱۴۰۰ بازنشست شده ام.پس چرا وزارتخانه اقدامی ننموده.وهمچنین درروز معلم به ما هدیه واریز نشد. اگر کسی بازنشست شداو از رده خارج شده مهره سوخته است.ادارات دیگر اینگونه نمیباشد
    • فرشاد حق شناس IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      1 0
      بانام الله وسلام اتفاقا سرپرست اموزش وپرورش برعکس میگن چون اطلاع ندارند هفتاد درصد اعتراض دارند به رتبه بندی .
    • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      0 0
      معلمان حق التدریس سنوات نصفه حساب شده در حقشون ظلم کردین
    • اسماعیل دهقان IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      0 0
      باسلام واحترام خدمت آقای رضا مراد صحرایی بازنشستگان سال 1400ذخیره مرخصی های مان را پرداخت کنید تشکر
    • سید محسن احمدی IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      0 0
      لطفاً حداقل یک روز دیگه سامانه راباز کنید
    • احمدی سید محسن IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      0 0
      لطفاً یک بار دیگر سامانه را باز کنید خیلی از همکاران مدارکشون را بارگذاری نکردند تازه یازدهم سامانه مشکل داشت و امکان بارگذاری مهیا نبود پس نگذارید حقوق یک عده از همکاران ضایع شود
    • علی IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      0 0
      باعرض سلام و احترام تشکر بابت زحمات درراستای تحقق حق و حقوق فرهنگیان محترم بنده یک سوال داشتم همکارانی که بصورت رسته اداری مالی جذب شدندودرادارات بصورت کارشناس یا بالاتر مشغول هستند والان بین 10تا20 سال سنوات دارند تکلیف رتبه بندی این عزیزان چیه
    • حسن IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      1 0
      این یکی هنوز امضای حکمش خشک نشده شروع کرده به خالی بندی معلومه که خیلی حرفه ای جای حق و باطل رو عوض میکنه...
    • عادل خانی IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
      1 0
      باسلام ،اوایل رتبه بندی به مدیران کل و مدیران مناطق و کارشناسان می‌گفتند که به معلمان بگویید در تهیه مدارک و... و اعمال رتبه زیاد سختگیری نخواهند کرد و الانم هم از بررسی دقیق مدارک سخن میگویند.از اول دقیق تر عمل میکردین . اینطوری تا دو سال دگ‌ هم تموم نمیشه.
    • سید وصال IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      1 0
      بابا تو دیگه کی هستی حالا کار ما بازنشسته ها درست کردی رفتی سراغ اون بدبخت ها که رتبه هاشان ازشان بگیری چون رتبه بالا گرفتن ما بازنشسته های ۱۴۰۱ که خیری ندیدیم از این حقه بندی لااقل نان همکارنمان آجر نکنین ۱۰۰ هزار بازنشسته نفریننان میکنن شبانه روز لعنت برشما
    • احمد IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      1 0
      امیدوارم آموزش وپرورش وسایرارگانهادست ازخیالبافیهابردارندوباتکیه برواقعیات ومنطق هم حق دیگران راضایع نکنندهم مشکلات کلان وخردکشورراکاهش دهند.
    • IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      1 0
      آقای به اصطلاح وزیر اینقدر رتبه بندی نکن بخدا خودتم میدونی وضعیت معیشت معلم از هر نظر افتضاح هست چون تو فکر میکنی با 15 میلیون یا اشد آن نوزده میلیون میشه زندگی کرد بخدا نه همه چیز بر مبنای دلا ره حقوق معلم بر مبنای تومنه همه یه درآمدی دارن یا وزارت خونشون یه امتیاز ویژه براشون میده مثل دادگاه
    • عطاالله IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      1 0
      شما هم به اندازه وزیران قبل سودی برای فرهنگیان داری لطفا شماهم جمع کنید وبرید.
    • آموزگار. AE ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      0 0
      سلام. این رتبه بندی خیانت بزرگی بود به معلمان، در واقع حقه و نیرنگ بود، با مدارک بی ارتباط با شغل معلمی، به معلمان زحمتکش عشایری با وجود تبلیغات دروغ اولیه هیچ امتیازی و بندی تعلق نگرفت، تا برسد به معلمان در شرف بازنشستگی که به خاطر رتبه بندی ادامه خدمت دادند و اکثرا هم رتبه های پایین گرفتند .
    • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      0 0
      سلام، اگر دو سوم از همکاران اعتراض نکرده اند چون دیگر حوصله این لوس بازی های شما رو ندارن وگرنه این رتبه بندی همش دارای اشکاله و جای اعتراض داره
    • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      0 0
      همه چیز گفته میشه آقای صحرایی به جز کسایی که اعتراضشون ثبت نشده است سایت برا اونا هم باز بشه حقمون صایع شده
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      0 0
      لطفا به عملکرد ارزش قائل شوید .وحق بازنشستگان مشمول رتبه را که سازمان بودجه و بازنشستگی گروگان گرفته بگیرید .قانون رتبه ربطی به آن سازمان ندارد .تا به معلمان رسیدند می خواهند همسان کنند.آیا حقوق خودشان همسان است ؟
    • ب ط IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      0 1
      سلام دررابطه با رتبه معلمین بازنشسته ۱۴۰۰که مدارک بار گذاری نموده نیز رسیدگی و بازنگری با توجه به سنوات ودوره های ضمن خدمت وغیره بعمل آید تشکر
    • بازنشسته ۱۴۰۰ IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      0 0
      باعرض خدا قوت به همکاران عزیزم جناب آقای صحرایی ،من نسبت به رتبه ام اعتراض داشتم ولی از ده روز فرصت داده شده سایت دچار مشکل شد و و های آخر مصادف شد با تعطیلات آخر هفته وعید فطر ونتونستم اعتراض بزنم .اکثر وهمه یدوستان و همکاران من هم ناراضی بودند.
    • معلم IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      0 0
      سلام به بازنشستگان ۱۴۰۰و ۱۴۰۱ رتبه نمیدهید
    • معلم IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      0 0
      سلام جناب وزیر جدید آ۰پ لطفا احکام رتبه بندی فرهنگیان بازنشسته ۱۴۰۰ و۱۴۰۱ روبه صندوق بازنشستگی ارسال کنید وگرنه نفرین پشت سرشمااست
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      0 0
      انگار حالا چقدر اضاف کرده به حقوقا خجالت بکشید با این رتبه بندیتون مایه ننگ هست
    • مجید DE ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      0 0
      اینقدر که به فکر رتبه بندی معلمان هستی به فکر آن دسته از انسانهای زحمت کشی باش‌ که در قالب معلم خرید خدمات دارد در مدارس زحمت می کشند ، شما با چند کتاب قطور و زمان بسیار محدود یک آزمون گذاشتید تا بتوانید چند هزار معلم استخدام کنید همین؟
    • معلم بازنشسته . IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      0 0
      بیش از ده سال رتبه را معطل گذاشتید ، اگر همکاران را به خوبی توجیه می کردید هیچ. وقت معلمی با سابقه ی سی سال در رتبه ی دوم قرار نمی گرفت ! طرح های جابر ابن حیان ، جشنواره خوارزمی و مقالات و سایر فعالیت های خود را مستند می کردیم . مطمئنم هیچ معلمی با این سابقه کمتر از رتبه چهار نمی شد .
    • فرهاد ارجمند IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
      0 0
      شما کاغذ بازی را ملاک کردین..نگاه‌کردن ببینید یک معلم اصلا یک ساعت تدریس داشته یانه..فقط کاغذ بازی.وکپی کاری دروغ.بهدروغ گفتین از ۲۹ شهریور ۴۰۰ اصلا چند نفر وچقدر لحاظ کردین.
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
      0 0
      آقای مرادی میگن ۷۰ درصد اعتراض نکردن ،،، چون سایت باز نمیشه که اعتراض کنیم ،، من از اسفند منتظرم سایت باز بشه ولی فعلا ۳ ماهه سر کاریم چون سایت باز نمیشع که اعتراض کنیم