۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۱۴

در گفت و گو با مهر مطرح شد؛

دفتر اسناد ملی در خراسان جنوبی راه اندازی شود

دفتر اسناد ملی در خراسان جنوبی راه اندازی شود

بیرجند-کارشناس بررسی اسناد و مدارک فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: راه اندازی دفتر اسناد ملی در خراسان جنوبی زمینه حراست از اسناد مکتوب این منطقه را فراهم می آورد.

علی احسانی مقدم در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اسناد ملی و میراث مکتوب مجموعه‌ای از ارزش‌ها و اندیشه‌هایی است که بخش بزرگی از گذشته را بازگو می‌کنند.

کارشناس بررسی اسناد و مدارک اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اظهار کرد: هر یک از آثار مکتوب سند اندیشه و خطی مشی و سیر تحولات گذشتگان در بستر شرایط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی آن کشور است که به آیندگان واگذار می‌شود و در واقع اصالت تاریخ و بالندگی ملی هستند.

احسانی مقدم با تأکید بر اینکه اسناد ملی و آثار مکتوب گذشته می‌توانند روشن کننده ابهامات و زوایای دیده نشده تاریخی باشند، بیان کرد: ۲۹ خرداد روز جهانی آرشیو است که نشان از اهمیت میراث مکتوب دارد و البته ۱۹ اردیبهشت در تقویم کشور ما روز اسناد ملی و میراث ماندگار نامیده شده است.

وی گفت: امید است که در استان خراسان جنوبی هم با توجه به موقعیت استراتژیک منطقه و وجود اسناد مهم خاندانی و همچنین مفاخر گرانقدر در گذشته و حال، مسئولین بتوانند حافظ میراث مکتوب و دیجیتال شده و مجوز راه اندازی دفتر اسناد ملی را در جنوب خراسان همچون خیلی از استان‌های دیگر دریافت کنند.

کارشناس بررسی اسناد و مدارک اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: باید این اتفاق صورت گیرد تا از خروج اسناد و نسخ ارزشمند از کشور توسط دلالان جلوگیری و با جمع آوری، طبقه بندی و سازماندهی این منابع ارزشمند به عنوان حافظ خراسانی‌ها، گنجینه ارزشمند بزرگی برای پژوهشگران و دانشجویان و علاقه مندان به تاریخ شرق و جنوب خراسان به وجود آید.

احسانی مقدم یادآور شد: با این اتفاق از موازی کاری بعضی دستگاه‌های فرهنگی استان جلوگیری می‌شود.

کد خبر 5775458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha