۲۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۰۰

سلاجقه مطرح کرد؛

محصول دانشگاه باید حل مشکلات محیط زیست باشد

محصول دانشگاه باید حل مشکلات محیط زیست باشد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه محصول دانشگاه باید حل مشکلات از جمله چالش‌های محیط زیست باشد، گفت: هیچ بن بستی برای علم نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، علی سلاجقه در همایش ملی محیط زیست و حق آموزش اظهار داشت: نقش آموزش بر حفظ و نگهداری محیط زیست بسیار حائز اهمیت است و باید هرچه بیشتر به این موضوع پرداخت.

وی با بیان اینکه «حق آموزش» کلیدواژه‌ای است که نیاز به تبیین و نگاه موشکافانه دارد، گفت: آموزش الهام گرفته از طبیعت است و شکل دهی رفتار مخاطب در مورد هدف را به همراه دارد و سنگ نوشته‌ها هم نشان از این موضوع دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: قبل از زبان مکالمه با استفاده از الهام گیری از طبیعت پیشینیان با هم گفتگو می‌کردند. پیشرفته‌ترین قوانین حاکم، قوانین طبیعت است و باید از آن بهره مند شد.

سلاجقه بیان داشت: پیامبر اسلام به عنوان نبی نقش معلم داشت و اولین مسئولیت آن آموزش بود. همچنین قدیم همه آموزش از طبیعت پیرامونی بوده و علوم به صورت انتزاعی جلو رفت بدون اینکه به اطراف توجه شود.

وی افزود: محیط زیست علم بین رشته‌ای است. لذا آموزش محیط‌زیست بسیار اهمیت دارد. آموزش و پرورش می‌تواند ریشه‌هایی آموزش را تقویت کند. آموزش عالی هم باید اقدامات گسترده‌تر انجام دهد.

سلاجقه با تاکید بر اینکه محصول دانشگاه باید حل مشکلات باشد، گفت: اکنون یکی از چالش‌های بزرگ در دنیا و کشور ما مبحث تغییر اقلیم، مدیریت و حکمرانی آب است، این واقعیت انکار ناپذیر بوده و باید در دانشگاه‌ها به این مباحث و دروس پرداخت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: علم همه گره‌ها را از جمله در حوزه محیط زیست حل می‌کند و هیچ بن بستی برای علم نیست. باید آموزش‌ها محیط زیستی را توسعه داد.

همچنین در این مراسم ضیاالدین الماسی, رئیس مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان گفت: اگر محیط زیست حفاظت شده یا نواقص دارد حاصل کار معلمان از مهدکودک تا دانشگاه و آموزش در آحاد جامعه است.

وی با بیان اینکه حق بهره مندی از محیط زیست سالم از حقوق مربوط به حق حیات است، گفت: همه افراد جامعه در مورد حفاظت از محیط زیست مسئول هستند.

الماسی ادامه داد: همه افراد در مشاغل مختلف از راننده اسنپ تا کشاورز، تاجر، پزشک و… باید پیامدهای محیط زیستی کارشان را در نظر گیرند و نسبت به این قضیه حساس باشند و فعالیت‌های محیط زیستی کارشان را کنترل کنند.

وی بیان داشت: همه افراد در جنبه‌های دانش، نگرش و مهارت باید آموزش محیط‌زیست ببینند و تقویت انگیزه نسبت به حفظ محیط زیست داشته باشند. این مسأله در سیاست‌گذاری‌ها مورد توجه و در فرمایشات رهبری نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

رئیس مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان گفت: این موضوع باید در آموزش‌های رسمی و غیر رسمی هر چهچه بیشتر مورد توجه و در دستگاه‌های آموزشی مورد تعمیق قرار گیرد تا همه از محیط زیست سالم بهره مند باشیم.

کد خبر 5808905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha